Hej!

Är ny på gödsling med hönsgödsel, har tidigare enbart använt kogödsel vid nyplantering främst för Dahlia på våren uppblandat med vanlig jord.

Men hörde en del om hönsgödsel speciellt att göra gödselvatten på så sagt och gjort köpte mig en säck.

När jag öppnar säcken blir jag lite chockad, innehållet är väldigt kompakt och liknar mer avföring med små vita larver i. När detta tagits bort ser jag även pelletskulor så misstänker att det är uppblandat hönsgödsel (pellets och färsk hönsgödsel?) Eller ska det vara maskar i????

Sen tar jag gärna emot tips på hur man bör förvara denna öppnade säck under höst/vinter då jag misstänker att jag inte kommer hinna göra av med hela innan säsongen är över. Eller är det enbart att skrota rester?

Larver ska det knappast vara i påsen. Min gissning är att påsen har en skada och att vatten kommit in löst upp det översta av pelletsen.

Jag skulle reklamera påsen i butiken och se till att den nya har ett ok innehåll.

Angående förvaringen så knyt igen påsen och förvara den torrt.
Jag hade en oöppnad påse i en dynlåda hela vintern som öppnades i våras. Inga larver och torra pellets.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.