Jag ville spara värderna i en databas, kanske därför

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Kan man göra en "knapp" i appen som när den är på så ska den kolla vissa grejer var 30min.
Typ en semesterknapp, när den är på så kollas tex att alla faser är med, kolla utomhus temp, temp i badet, inomhustemp osv
Ett avvikande värde, tex -10 utomhus och badet är 30 så skickas en notis, fasbortfall så skickas en notis osv

Det borde väl gå även om det kanske är lite pyssel?

Det är nog ganska enkelt. Om du sätter upp alla de automationerna så lägger du bara till condition semester

Det är precis så som @sjoelund säger, men varför med ett intervall?
Sätt din trigger till fasbortfall* och condition till ”semester” och sedan notifikation som action, istället för att sätta trigger som ”var 30 min”.

*eller vad du nu vill hålla koll på.

Jag gör precis det (minus condition för ”semester”) och kollar på om svärfars värmepump (i sommarstugan) gått offline, ger direkt en notis i telefonen och kan meddela folk som kan titta om det är internet som strular eller om det faktiskt är ett reellt problem med värmen i huset.

• Gilla
nino
  • Laddar…
På tal om fasbortfall. Har någon provat att mata sin Pi med mer än en Usb adapter för att minska data corruption risken i fall en propp går?

Jag körde min pi på en powerbank (som laddades konstant såklart) för ett gäng år sen, det fungerade utan problem.

• Gilla
Fumble och 3 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Jag körde min pi på en powerbank (som laddades konstant såklart) för ett gäng år sen, det fungerade utan problem.
Man får säkerställa att den ger ström under tiden den laddar bara, inte alla som gör det. Ingen av de jag provade back in the day funkade så.

tveksamt tveksamt skrev:
Man får säkerställa att den ger ström under tiden den laddar bara, inte alla som gör det. Ingen av de jag provade back in the day funkade så.
Och RPi 5 drar väl 5A dessutom? Inte alls alla som klarar det. En äldre RPi kanske går.

Jag skulle göra om hela nätverket hemma till PoE och sätta dit en PoE+-hat till RPi. Och en lagom stor UPS som kan driva hela PoE-nätet i 2 timmar eller så. Det är ungefär vad jag har hemma - mediaomvandlare för fiber, router, switchar, allt på PoE. Men ingen RPi jag kör utan en server på 230V UPS (separat från nätverket). Men smakar det så kostar det. UniFi är inte billigt :(

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Använder denna till mitt dörrlås istället för vanliga AA batterier, https://amzn.eu/d/2xTqSpR

Den går att använda som UPS, dvs. ladda den samtidigt som den ger ström.

Oklart om den fortfarande går att få tag på någonstans i Sverige på smidigt sätt.

• Gilla
e02jr och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Naturligtvis, jag hade en clasolson-märkt som fortfarande lever på glatt som powerbank, men det var den jag testade först så jag hade nog tur.

S sjoelund skrev:
Och RPi 5 drar väl 5A dessutom? Inte alls alla som klarar det. En äldre RPi kanske går.
Pi2 tror jag det var, och det gick ju bra på 2.4A eller vad powerbanken nu klarade. Nyare Pi-er är ju lurigare, nästan bättre att gå på en vanlig UPS kanske.

Har övergått till en NUC som kör Home Assistant i Docker tillsammans med en massa andra saker, unifi-kontrollern tex. allt bakom en vanlig UPS.

blackarrow blackarrow skrev:
På tal om fasbortfall. Har någon provat att mata sin Pi med mer än en Usb adapter för att minska data corruption risken i fall en propp går?
Jo men använder du SD-kortet i din Pi? Det är ju den svagaste länken som gjorde att jag köpte mig en SSD istället som är betydligt robustare vid strömavbrott. Sen ser jag inget behov av en bättre lösning just nu och inga "måste" funktioner med mina två HA installationer som är igång. HuvudHA i en laptop och sedan en mätarPi inkl SSD i elskåpet för el,fjv och vatten.

En vettig SSD är nästan den bästa investeringen man kan göra till sin Pi oavsett vad den används till och hur den strömförsörjs.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nja, jag hade ju en installation på NVMe SSD men efter OS uppgraderingen så kör jag fortfarande på uSD. det är lite pyssel att flytta installationen från uSD till SSD. Bootprommen stödjer inte boot på SSD.

RockPi eller Rock 4SE var vad man lätt kunde få tag på när det var brist på RaspberryPi.

Orange Pi fanns också, och bootar från nvme ;)

Om man vill kan man ju fortfarande boota från SD-kort, men lägga alla filsystem det skrivs till på en SSD. Root-disken kan monteras read only så det garanterat inte skrivs till kortet.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.