blackarrow blackarrow skrev:
Hade det inte räckt med en Zigbee repeater? Tex
Går dessa att få tag i längre?

Alfredo Alfredo skrev:
Går dessa att få tag i längre?
Hmm. Finns tydligen bara i lager i 4 varuhus, men finns att beställa.

Storsockret
[länk]

Vill man se en SLZB-06 avklädd och reviewad se här
[länk]
Jag började i den änden och har två förlängare på vägen till dom sensorerna (en sån du länkar som jag hade sen tidigare, och en TRETAKT), men dom verkar inte ens ta den vägen utan kör en helt annan. Men vad jag läst så är väl Aqaras grejer lite annarsdå, kör inte zigbee-standarden ordentligt osv.

Men ja alltså sensorerna var väl egentligen inte hela världen, blev sugen på att testa också för den hade fått så bra omdömmen, och jag tycker mig läsa dåligt om conbee lite här och där. Så när jag ändå har bytt upp mig från en gammal Pi till lite roligare hårdvara för HA tänkte jag att en sån där pryl kunde vara kul också :) Tror att jag överlag vinner på en mer central placering och bättre antenn. Det var inte många hundralappar.

Storsockret Storsockret skrev:
Jag började i den änden och har två förlängare på vägen till dom sensorerna (en sån du länkar som jag hade sen tidigare, och en TRETAKT), men dom verkar inte ens ta den vägen utan kör en helt annan.
Fanns de där då sensorerna konfigurerades? I princip byter de aldrig väg genom nätverket om du inte lägger till dem på nytt.

Och när det gäller bäst signal så är det väl typ en ZBDongle som man flashar om från koordinator till signalförstärkare.

[länk]

Vill man se en SLZB-06 avklädd och reviewad se här
[länk]
Det räcker med en lampa som har ström ansluten, eller en väggplugg...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nästan alla mina zigbee-enheter tappade kontakten med nätet dagen innan avfärd på semesterresa. Gediget arbete framför mig vid hemkomst.. /:

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
K
Jag började i den änden och har två förlängare på vägen till dom sensorerna (en sån du länkar som jag hade sen tidigare, och en TRETAKT), men dom verkar inte ens ta den vägen utan kör en helt annan. Men vad jag läst så är väl Aqaras grejer lite annarsdå, kör inte zigbee-standarden ordentligt osv.

Men ja alltså sensorerna var väl egentligen inte hela världen, blev sugen på att testa också för den hade fått så bra omdömmen, och jag tycker mig läsa dåligt om conbee lite här och där. Så när jag ändå har bytt upp mig från en gammal Pi till lite roligare hårdvara för HA tänkte jag att en sån där pryl kunde vara kul också :) Tror att jag överlag vinner på en mer central placering och bättre antenn. Det var inte många hundralappar.
Om man har de gamla aquara och inte de nya så är det viktigt att tänka på att de inte byter vilken enhet som de ansluter via själva. Det krävs en omparning för att de ska göra det. Så det hjälper inte att addera en repeater, och omparning måste ske på den plats där den kommer sitta

Storsockret
S sjoelund skrev:
Fanns de där då sensorerna konfigurerades? I princip byter de aldrig väg genom nätverket om du inte lägger till dem på nytt.

Och när det gäller bäst signal så är det väl typ en ZBDongle som man flashar om från koordinator till signalförstärkare.
K knightjocke skrev:
Om man har de gamla aquara och inte de nya så är det viktigt att tänka på att de inte byter vilken enhet som de ansluter via själva. Det krävs en omparning för att de ska göra det. Så det hjälper inte att addera en repeater, och omparning måste ske på den plats där den kommer sitta
Ja, jag tog bort enheterna helt och parade in dom med förlängarna på plats.

Storsockret
tveksamt tveksamt skrev:
Nästan alla mina zigbee-enheter tappade kontakten med nätet dagen innan avfärd på semesterresa. Gediget arbete framför mig vid hemkomst.. /:

Det var det som hände för mig också, ingen aning om varför. Skönt nog räckte det att gå runt och lägga till enheterna på nytt utan att ta bort dom först så det blev inte så hemskt ändå.

Det var det som hände för mig också, ingen aning om varför. Skönt nog räckte det att gå runt och lägga till enheterna på nytt utan att ta bort dom först så det blev inte så hemskt ändå.
Funderar på om jag ska ta tillfället i akt och gå ifrån deconz, frågan är i så fall på om jag ska satsa på ZHA eller z2mqtt

tveksamt tveksamt skrev:
Funderar på om jag ska ta tillfället i akt och gå ifrån deconz, frågan är i så fall på om jag ska satsa på ZHA eller z2mqtt
Nackdelen med z2mqtt över deconz, är att om en enhet väl försvinner så är dom inte lika lätta att lägga till igen.

Fördelen är att det inte händer lika ofta :p

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Är väl precis lika enkelt att ta bort och lägga till i Z2M som Deconz? Nu var det ett tag sedan jag körde Deconz men nog var det väl ca 3 knapptryck där med precis som i Z2M.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nackdelen med z2mqtt över deconz, är att om en enhet väl försvinner så är dom inte lika lätta att lägga till igen.

Fördelen är att det inte händer lika ofta :p
Vad är det svåra med att lägga till dem där?

Ja, jag tog bort enheterna helt och parade in dom med förlängarna på plats.
Då kanske det var tillräckligt bra signal direkt till controllern. Även om den är en svagare länk är det ju ett hopp färre är göra så latens kanske blev bättre trots allt. Svårt att säga varför dock...

tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det svåra med att lägga till dem där?
Det svåra är att vissa enheter kräver en force-remove innan dom kan läggas till igen, och då tappar man namn och annat på dom.

Absolut inte alla enheter, men tex Ikeas gamla Trådfri-knappar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.