531 090 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag började i den änden och har två förlängare på vägen till dom sensorerna (en sån du länkar som jag hade sen tidigare, och en TRETAKT), men dom verkar inte ens ta den vägen utan kör en helt annan. Men vad jag läst så är väl Aqaras grejer lite annarsdå, kör inte zigbee-standarden ordentligt osv.blackarrow skrev:
Men ja alltså sensorerna var väl egentligen inte hela världen, blev sugen på att testa också för den hade fått så bra omdömmen, och jag tycker mig läsa dåligt om conbee lite här och där. Så när jag ändå har bytt upp mig från en gammal Pi till lite roligare hårdvara för HA tänkte jag att en sån där pryl kunde vara kul också
Fanns de där då sensorerna konfigurerades? I princip byter de aldrig väg genom nätverket om du inte lägger till dem på nytt.Storsockret skrev:
Och när det gäller bäst signal så är det väl typ en ZBDongle som man flashar om från koordinator till signalförstärkare.
Om man har de gamla aquara och inte de nya så är det viktigt att tänka på att de inte byter vilken enhet som de ansluter via själva. Det krävs en omparning för att de ska göra det. Så det hjälper inte att addera en repeater, och omparning måste ske på den plats där den kommer sittaStorsockret skrev:
Jag började i den änden och har två förlängare på vägen till dom sensorerna (en sån du länkar som jag hade sen tidigare, och en TRETAKT), men dom verkar inte ens ta den vägen utan kör en helt annan. Men vad jag läst så är väl Aqaras grejer lite annarsdå, kör inte zigbee-standarden ordentligt osv.
Men ja alltså sensorerna var väl egentligen inte hela världen, blev sugen på att testa också för den hade fått så bra omdömmen, och jag tycker mig läsa dåligt om conbee lite här och där. Så när jag ändå har bytt upp mig från en gammal Pi till lite roligare hårdvara för HA tänkte jag att en sån där pryl kunde vara kul ocksåTror att jag överlag vinner på en mer central placering och bättre antenn. Det var inte många hundralappar.
S sjoelund skrev:
Ja, jag tog bort enheterna helt och parade in dom med förlängarna på plats.K knightjocke skrev:
tveksamt skrev:
Det var det som hände för mig också, ingen aning om varför. Skönt nog räckte det att gå runt och lägga till enheterna på nytt utan att ta bort dom först så det blev inte så hemskt ändå.
Funderar på om jag ska ta tillfället i akt och gå ifrån deconz, frågan är i så fall på om jag ska satsa på ZHA eller z2mqttStorsockret skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg