531 739 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag skulle tro att det är det, har kikat på dessa innan men tvekat, fått för mig att det skulle vara för mycket pill men det kanske det inte är.fam-lundborg skrev:
Man köper en ESP8266, låda och strömförsörjning, laddar på ESPHome på controllern och sen är man igång, så enkelt?
Nästan, man behöver köra två varv - ett för att polla adresserna till Dallas och sedan uppdatera koden så att man kopplar rätt HA-sensor till rätt adress.D djac skrev:
Jag har det till VP och mäter brine, två st Dallas på ett ESP32-kort (ena sensorn har dock dött och i väntan på att jag orkar beställa en ny är den bortkommenterad)
dallas:
- pin: GPIO17
# 1 = 0xf691740f1e64ff28
# 2 = 0x25f01d0f1e64ff28
# Example configuration entry
uart:
rx_pin: GPIO33
tx_pin: GPIO27
baud_rate: 9600
modbus:
sensor:
- platform: dallas
address: 0xf691740f1e64ff28
name: "BVP Brine In"
# - platform: dallas
# address: 0x25f01d0f1e64ff28
# name: "BVP Brine Out"
Jag körde bara enligt ESPHome
https://esphome.io/components/sensor/dallas.html?highlight=dallas
och någon av de många allmänna ESP32-guiderna, typ denna
https://esp32io.com/tutorials/esp32-temperature-sensor
Eftersom alla prober har sin egen adress så går de att hänga på samma stift till ESP:n.
Tack, kikar runt lite, verkar vara en djungel med ESP8266-kort, vet du om alla är lika i grundfunktionerna och man kan ta vad som helst?fam-lundborg skrev:
Nästan, man behöver köra två varv - ett för att polla adresserna till Dallas och sedan uppdatera koden så att man kopplar rätt HA-sensor till rätt adress.
Jag har det till VP och mäter brine, två st Dallas på ett ESP32-kort (ena sensorn har dock dött och i väntan på att jag orkar beställa en ny är den bortkommenterad)
dallas: - pin: GPIO17 # 1 = 0xf691740f1e64ff28 # 2 = 0x25f01d0f1e64ff28 # Example configuration entry uart: rx_pin: GPIO33 tx_pin: GPIO27 baud_rate: 9600 modbus: sensor: - platform: dallas address: 0xf691740f1e64ff28 name: "BVP Brine In" # - platform: dallas # address: 0x25f01d0f1e64ff28 # name: "BVP Brine Out"
Jag körde bara enligt ESPHome
[länk]
och någon av de många allmänna ESP32-guiderna, typ denna
[länk]
Eftersom alla prober har sin egen adress så går de att hänga på samma stift till ESP:n.
Jag har oftast tagit det billigaste ESP8266 och det har inte varit några problem att blanda tillverkareD djac skrev:
Sedan har varje tillverkare sin pin-layout, så just det det får man kolla lite...
m.nu har ESP8266 mini för ~130:-
electrokit.se har ESP32 för ~250:-
sedan kan man behöva experimentkort, 2.54mm stift/hylsor och entrådig kopplingstråd lite beroende på vad man har och pillar med (experimentkort, sift/hylsor och kopplingstråd har jag shoppat från electrokit.se - deras satser räcker till många ESP-byggen sedan).
Om man orkar vänta ett par veckor så går de att köpa betydligt billigare än så från Kina, ESP32 för <50 kr:
https://www.aliexpress.com/item/1005005398604818.html
https://www.aliexpress.com/item/1005005398604818.html
Jo själv har jag tröttnat på Ali och deras leveranstider som oftast var betydligt mer än två veckor.zarkov skrev:
Amazon ha varit betydligt snabbare och mycket ligger i lager i Europa.
Sen just ESP32, 5,3 o 1 pack.... massvis.
https://www.amazon.se/s?k=esp32&crid=3KCC2IKC2B8XZ&sprefix=esp32,aps,103&ref=nb_sb_noss_1
För små belopp och inte tillräckligt unika produkter för att jag skall vilja gynna vare sig Ali eller Amazon, men var och en handlar (i dubbel bemärkelse) efter sitt samveteP paralun skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Fundering här...
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.
Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.
För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.
Ideer på hur man kommer runt det??
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.
Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.
För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.
Ideer på hur man kommer runt det??
Tror du ska kika på något som heter MariaDB om du ska spara loggar istället för SQLite som HomeAssistant använder per default.David Wallin skrev:
Fundering här...
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.
Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.
För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.
Ideer på hur man kommer runt det??
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Har testat lite idag med att presentera Nordpools priser på ett Apex-card. Har helt fräckt kopierat en kod
härifrån men ändrat till min Nordpool-sensor förstås.. Jag hatar egentligen datorer och allt som har med det att göra, men vad gör man inte 😆😎
Men det ser ut såhär:
Vad skulle felet kunna vara?
Koden är likadan som i länken, förutom sensorn
härifrån men ändrat till min Nordpool-sensor förstås.. Jag hatar egentligen datorer och allt som har med det att göra, men vad gör man inte 😆😎
Men det ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skulle felet kunna vara?
Koden är likadan som i länken, förutom sensorn
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Klistra in din egen kod här istället. Glöm inte använda funktionen så att koden blir korrekt formaterad.[SKPG]Zamora skrev:
Har testat lite idag med att presentera Nordpools priser på ett Apex-card. Har helt fräckt kopierat en kod
härifrån men ändrat till min Nordpool-sensor förstås.. Jag hatar egentligen datorer och allt som har med det att göra, men vad gör man inte 😆😎
Men det ser ut såhär:
[bild]
Vad skulle felet kunna vara?
Koden är likadan som i länken, förutom sensorn
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
ok, såhär då:Strip skrev:
type: custom:apexcharts-card
now:
show: true
label: NU
graph_span: 48h
apex_config:
annotations:
position: back
yaxis:
- 'y': 0.1987
strokeDashArray: 0
borderColor: green
borderWidth: 0
chart:
height: 300px
legend:
showForSingleSeries: true
plotOptions:
bar:
borderRadius: 2
yaxis:
decimalsInFloat: 2
tickAmount: 10
forceNiceScale: true
xaxis:
labels:
datetimeFormatter:
hour: HH
all_series_config:
show:
offset_in_name: false
header:
title: ' '
show: true
show_states: true
colorize_states: true
span:
start: day
offset: +0h
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
type: column
color: green
float_precision: 4
stroke_width: 2
name: Dagens timpris
show:
in_header: false
legend_value: false
extremas: true
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
type: column
color: yellow
float_precision: 4
stroke_width: 2
name: Morgondagens timpris
show:
in_header: false
legend_value: false
extremas: true
data_generator: |
return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
});
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
name: Timpris just nu
color: green
type: column
show:
in_chart: false
float_precision: 4
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
attribute: average
type: column
color: pink
float_precision: 4
stroke_width: 2
name: Dagens snittpris
group_by:
duration: 2d
show:
in_chart: false
legend_value: false
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
attribute: max
type: column
color: orange
float_precision: 4
stroke_width: 2
name: Dagens högsta pris
group_by:
duration: 2d
show:
in_chart: false
legend_value: false
- entity: sensor.nordpool_kwh_se3_sek_1_10_025
attribute: min
type: column
color: green
float_precision: 4
stroke_width: 2
name: Dagens lägsta pris
group_by:
duration: 2d
show:
in_chart: false
legend_value: false
Tror det blev rätt
Orkar inte sätta mig in i koden på mobilen ikväll, men jag hade provat ta bort en entity i taget och se om det funkar då.
Och annars ta bort ett kodblock i taget vad gäller kortet som helhet för att försöka isolera vad som gör att det knasar sig.
Och annars ta bort ett kodblock i taget vad gäller kortet som helhet för att försöka isolera vad som gör att det knasar sig.
