Flyttar enheter om sig själva och kopplar upp sig mot bäst signal?
I går hade jag 4 enheter mot controllern och sen brytaren/routern
Idag så är en av enheterna kopplad (eller vad säger man) till routern istället

nino nino skrev:
Jo nu har jag bara kört Zigbee att par veckor men om du kollar på koordinatorn så ser du även en flik "visualisering". Sen kan man då gå till en viss enhet via rullgardin överst

I nätet har du då koordinatorn, sen routrar samt ändpunkter. (sen har jag då en massa mysko namn eftersom jag inte lagt ner någon möda än på att döpa mina 17 enheter.)

Skärmdump av nätverksinställningar med PAN ID, kanal, serienummer och alternativ för säkerhetskopiering och radio migration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksdiagram som visar enheter, identifierare, enhetstyper och anslutningar. Blått och rött dominerar grafisk representation.
Skapa konto

Jo det var genom det jag såg att en enhet flyttat sig.
Lite märkligt dock för jag har ytterligare en eller två kanske batteri enheter som är ännu närmare, 0.5m, routern och dom har inte flyttat sig.

tveksamt tveksamt skrev:
En del strul efter mina försök att komma igång med ZHA.
Konstant denna varning i loggen efter omstart:
  • Zigbee channel 20 utilization is 95.69%!
Aldrig sett det under tiden jag kört conbee och deconz. Men det kan ju vara att den integrationen inte rapporterar det helt enkelt.

Ser också denna varning efter varje omstart:
  • [0x9BE8:1:0x0006]: async_initialize: all attempts have failed: [DeliveryError('Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>'), DeliveryError('Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>'), DeliveryError('Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>'), DeliveryError('Failed to deliver message: <EmberStatus.DELIVERY_FAILED: 102>')]
Inte heller något jag sett med conbee.
Och jag verkar inte vara ensam om dessa problem heller om man får tro forumen.
Inte helt nöjd så långt...
Du har säkert störningar från USB-porten. Sätt i en ordentlig förlängningssladd så du får iväg din dongle från datorn.
Jag hade samma problem här och det blev bättre med förlängning, men blev till slut tvungen att också flytta på min wifi-trafik, så det blev mindre störningar på zigbee-bandet.

Strip Strip skrev:
Du har säkert störningar från USB-porten. Sätt i en ordentlig förlängningssladd så du får iväg din dongle från datorn.
Jag hade samma problem här och det blev bättre med förlängning, men blev till slut tvungen att också flytta på min wifi-trafik, så det blev mindre störningar på zigbee-bandet.
Hoppas det är så enkelt, använder den förlängningssladd som följde med SkyConnect-stickan, men kanske är värt att skaffa en ännu längre..

nino nino skrev:
Ja, topologin uppdateras hela tiden utifrån vilken väg som är bäst. Dock går det inte så fort (Särskilt inte för batteridrivna prylar som inte skickar data så ofta) så gör man större omflyttningar rekommenderas man att para om prylarna igen.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har ni nåt tips på köpställe för en strömadapter till elitedesk, 19.5v 7.4*5.0 65-90w

Har letat efter en övergång från modellen mindre till 7.4 då jag har en sån till en äldre dator, men hittar inget som inte kostar nästan som en hel adapter

Dyra forum,
Jag har skapat hjälpare i formen av utility meter, för att kunna mäta energin för varmvattentillverkning för disk- och tvättmaskin. En hjälpare vardera. När disk eller tvätt är klar, borde respektive hjälpare pausas, så att de inte räknar vidare p g a annan förbrukning. Den ursprungliga sensorn kan se m h a info från värmepumpen hur mycket energi som gått åt till att värma varmvatten och hjälparna är bara avräkning mot den under tiden som respektive maskin är igång. Det typiska användningsfallet är att de går på nätterna och då kan förbrukningen knytas till respektive maskin. Duger för mig.

Men jag hittar inget sätt att stoppa eller pausa respektive utility meter när maskinen gått klart. Vet någon hur man gör eller har ett bättre förslag?

/Fumble

F Fumble skrev:
Dyra forum,
Jag har skapat hjälpare i formen av utility meter, för att kunna mäta energin för varmvattentillverkning för disk- och tvättmaskin. En hjälpare vardera. När disk eller tvätt är klar, borde respektive hjälpare pausas, så att de inte räknar vidare p g a annan förbrukning. Den ursprungliga sensorn kan se m h a info från värmepumpen hur mycket energi som gått åt till att värma varmvatten och hjälparna är bara avräkning mot den under tiden som respektive maskin är igång. Det typiska användningsfallet är att de går på nätterna och då kan förbrukningen knytas till respektive maskin. Duger för mig.

Men jag hittar inget sätt att stoppa eller pausa respektive utility meter när maskinen gått klart. Vet någon hur man gör eller har ett bättre förslag?

/Fumble
Kika på Powercalc i HACS om den inte kan hjälpa dig.

Ser ut som att Powercalc uppskattar effekter på enheter som finns med på deras lista. Jag har energin tillgänglig, men behöver spara undan värdet eller pausa mätaren när maskinen gått klart vid röda strecket:

Graf som visar diskmaskinstatus och varmvattenenergi över tid för en dag.
Jag fattar inte hur man kan spara undan ett värde. Borde ju vara trivialt...?🙃

/Fumble

F Fumble skrev:
Ser ut som att Powercalc uppskattar effekter på enheter som finns med på deras lista. Jag har energin tillgänglig, men behöver spara undan värdet eller pausa mätaren när maskinen gått klart vid röda strecket:

[bild]

/Fumble
Powercalc har många olika funktioner. Visserligen har den en databas för bla lampor, men jag använder inte de utan har ett gäng som är uppsatta genom Sensor Configuration, se den fulla dokumentationen.

F Fumble skrev:

[bild]

/Fumble
Har du någon boolean/sensor/etc. som säger när maskinen är på?
Det verkar vara precis vad som sker här om jag inte missförstår. Brasklapp: har inte läst det jag länkar till i detalj så jag läs utan förväntningar. Det är mer ett skott från höften.

F Fumble skrev:
Dyra forum,

/Fumble
Hmm, problemet är väl att värmepumpens produktion av varmvatten för disk & tvättmaskin är fördröjd. Dvs den energimängden som produceras när de är igång matchar inte energiförbrukningen som de orsakar. Däremot så bör du kunna räkna på värmepumpens energikostnad för uppvärmning av varmvatten totalt sett. Kombinera det med mätning av vattenvolymerna så kan du räkna ut energikostnaden per liter varmvatten.
Dels så bör varmvattenförbrukningen vara mer knuten i tiden till maskinernas driftstid, dels så kan du om du önskar minska mängden felkällor sätta separata vattenmätare på respektive förbrukare.

tveksamt tveksamt skrev:
Har du någon boolean/sensor/etc. som säger när maskinen är på?
Det verkar vara precis vad som sker här om jag inte missförstår. Brasklapp: har inte läst det jag länkar till i detalj så jag läs utan förväntningar. Det är mer ett skott från höften.
Jamen där sparar de faktiskt undan ett värde, precis som jag är ute efter! Storheten input_number är inte ideal vid presentationen i GUI, men det får duga. Ska se hur det funkar på diskmaskinen i natt.

Stort tack!

/Fumble

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, problemet är väl att värmepumpens produktion av varmvatten för disk & tvättmaskin är fördröjd. Dvs den energimängden som produceras när de är igång matchar inte energiförbrukningen som de orsakar. Däremot så bör du kunna räkna på värmepumpens energikostnad för uppvärmning av varmvatten totalt sett. Kombinera det med mätning av vattenvolymerna så kan du räkna ut energikostnaden per liter varmvatten.
Dels så bör varmvattenförbrukningen vara mer knuten i tiden till maskinernas driftstid, dels så kan du om du önskar minska mängden felkällor sätta separata vattenmätare på respektive förbrukare.
Jag håller inte riktigt med om problemet med förskjutning i tid. Det ser snarare ut som att varmvattenproduktionen och -förbrukningen hänger väl ihop i tiden.

Tvättmaskinen:
Två linjediagram med tid på x-axeln, olika mönster och fluktuationer, möjligtvis dataövervakning eller mätresultat.
Skapa konto

Diskmaskinen:
Två grafer, en trappstegskurva ovan, en vågig nedan. Tid axeln, kl 02.00 till kl 06.00. Dataanalys eller monitorering.
Skapa konto

Den undre kurvan är temperaturen i varmvattenberedaren och visar hur den har kört, vilket är mätbart.

Men mitt sätt att räkna har åtminstone två felkällor:
1 Om någon tar en dusch under mätningen, kommer den förbrukningen med. Din variant med att räkna ut kWh/L varmvatten undviker det problemet, eftersom maskinerna kan mäta vattenmängden. Snyggt!👍 Däremot är kWh/L förmodligen inte konstant, eftersom börvärdet på varmvattnet ändras med spotpriset i min installation. Högre vv-temp -> lägre verkningsgrad (värmepump) -> fler kWh/L varmvatten vid en given temp. Det kan vara försumbart. Dock har jag problemet att tvättmaskinen förbrukar både varm- och kallvatten. Den kan inte mäta varmvattenförbrukningen separat. Men för diskmaskinen, som bara har varmvattenanslutning, skulle det fungera.
2 Temperaturen i varmvattenberedaren är sannolikt inte densamma vid programstart som -slut. Temperaturdeltat innebär ett mätfel på energin.

Vi får se om siffrorna som trillar ut är rimliga och någorlunda konstanta, trots sina fel och brister.

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.