Dra kanske tex. Classic Supra 2x2,5, pris 33,50/m. Eller Jentech Sky 2x2,5 pris 17,60/m (brutto).
VP16 räcker men med VP20 är man naturligtvis bättre rustad för framtiden..
(Vissa kablar kanske behöver vara 2x4 beroende på anläggningen, då är VP20 att föredra).

Kurre skrev:
Kan det här vara nåt  :P
[länk]

/Kurre
;D ;D ;D

Hehe... jag tror vi kör på Kurres förslag! ;D Jag menar i den allmänna konkursen så... ;) :D
Tack för tipsen!

Hejsan!
Satt och läste i den här tråden som är något gammal men vill göra ett litet inlägg i alla fall..

RobbanB--> Cantons inbyggbara högtalare är väl gjorda så att man inte ska bygga en låda...eller har jag fel...trodde att "free air system" betydde det.

// Erik

Det var mer ett spontaninlägg - har inte kollat hur de funkar rent praktiskt...

Ok.
Är inte heller säker på vad det är men jag tror att man inte ska ha låda bakom.

// Erik

Har hittat en tråd som är riktigt intressant för mej som sysslar med ljud hela dagarna...
Enligt min åsikt finns det ingen bra ojektiv uppfattning om ett bra ljud...Vissa vill ha mycket bas, andra ett brett ljud osv. De flesta hör dock ändå inte skillnad på grejor för tiotusentals kronor o lite billigare prylar. Det spelar inte nån roll hur mycket pengar du lägger ner om inte grejorna är avpassade för varandra, ingen ide att ha dyra högtalare o försöka driva dem med en surroundförstärkare som inte är gjord för tvåkanalslyssning...att lägga kablarna i rör är en vettig lösning dock, släpp ut dem vid golvlisten så syns inte uttagen heller(tycker åtminstone min fru e viktigt...)
Nå...mer inlägg!!! så jag har nåt intressant att läsa :D

Jag hade funderingar på att dra ledningar till hemma bion i väggen, men kom på att jag har en "om möblerings" tokig sambo = ingen bra idee.

Jag hade istället tänkt att lösa det med lister som är "ihåliga" (tror de kallas för kabel lister)och sedan dra kablarna där.

Nakdelen om listerna är av plast är att de kan bli statiska och dra åt sig damm och hundhår och bli omöjliga att rengöra på dessa.
Så nu letar jag kabel lister som inte är av plast ..... :-/

Kabeln består av en enda tråd. Exempel på enkardelig kabel är EKK. (T ex EKK 2x1,5 som består av två enkardeliga ledare på vardera 1,5 kvmm.)

En annan enkardelig kabel som är en oöverträffat bra signalkabel för bl a stereobruk är koaxialkabeln RG62.

Till NordiCs här kan du se hur jag löste det här problemet när jag för några årsdan renoverade våran lägenhet.

Jag löste det genom att fräsa in spår på baksidan av mina trälister med en överhandsfräs. Det går i ganska så många kablar på baksidan av trälisterna. Jag har fräst in fyra olika spår i listen för att kunna separera kablarna lite bakom listen. Montering av kabalen på listerna löste jag med en smältlimspistol som jag limmade fast kablarna i trälisten med. Blev väldigt bra om jag får säga det själv, diskret och jag kunde ha kvar mina trälister som jag gillar bättre än plastlisterna.

Det låter ju som en bra ide det med, tål ju att fundera på , men i och med att vi ska bygga nytt, så tänkte jag vara lat och kolla om det finns färdiga "kabel"lister

anette_jonas skrev:
Till NordiCs här kan du se hur jag löste det här problemet när jag för några årsdan renoverade våran lägenhet.

Jag löste det genom att fräsa in spår på baksidan av mina trälister med en överhandsfräs. Det går i ganska så många kablar på baksidan av trälisterna. Jag har fräst in fyra olika spår i listen för att kunna separera kablarna lite bakom listen. Montering av kabalen på listerna löste jag med en smältlimspistol som jag limmade fast kablarna i trälisten med. Blev väldigt bra om jag får säga det själv, diskret och jag kunde ha kvar mina trälister som jag gillar bättre än plastlisterna.

e skrev:
Men, just högtalarkablar som finns i handel brukar ju vara ovanligt "flerkardeliga" Vaffö det om det är bättre med enardelig?

Novisen...
Det är nog mest för att en 2,5 kvmm enkardelig högtalarkabel är milt sagt bynglig att hantera... Sen är det mycket traditioner och myter som florerar inom hifi-branschen.

Om du bara låter bli de svindyra "audiofilkablarna" så kan du med gott samvete påstå att kablarna är din musikanläggnings starka länk, även om du använder flerkardeliga kablar. Felen från dina apparater och inspelningarna är våldsamt mycket större än de som kablarna genererar.

I min gjutna platta har jag i vardagsrummet dragit en jäkla massa extra VP-rör hit och dit för att från stereon kunna vara helt flexibel med vart jag ställer högtalarna. I nytt hus är det svårt att veta exakt hur man vill möblera och nu tänkte jag att oavsett möbleringen skall högtalarna kunna stå varsomhelst utan en massa kablar liggande på golvet.

Det skall bli spännande att se om det fungerar och om jag kommer sakna någon placering,haha. :P

mvh ingo

Här är en bra sida: http://www.audiopro.se/
Finns bra tips på hur man skall installera högtalare i olika rum och andra bra tips ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.