GF! Köper du Classes hemmabio system för 1000 spänn så kan du lika gärna skippa hela hemmabion och istället köra 2.0 från stereon.
Lägg lika mycket på högtalarna (ink aktiv sub-bas) som för förstärkaren och DVD'n så har du ett system som fungerar bra. Och om du inte har för mycket glasull i örat hör du en skillnad ;D
Lägg lika mycket på högtalarna (ink aktiv sub-bas) som för förstärkaren och DVD'n så har du ett system som fungerar bra. Och om du inte har för mycket glasull i örat hör du en skillnad ;D
Aldrig i livet! Kan tänka mig att lägga mycket pengar på fronthögtalarna eftersom jag även vill använda anläggningen till att lyssna på musik på. Att lägga en massa pengar på satellithögtalarna är bara slöseri.Yo skrev:
Jodå. Det blir en NAD-nånting-förstärkare nå'n dag när inte alla pengarna går till huset - om 20 år eller så 
När vi ändå är inne på smidiga system och dölja högtalare kan jag passa på att tipsa om att Canton har högtalare som kan byggas in i väggen och som döljs med en "white metal grid". Trevligt för den som vill dölja högtalarna så mycket som möjligt.
Ser himla snyggt ut, kan dock inte uttala mig om ljudkvaliteten på just dessa högtalare.
http://www.canton.de/www/content/in...wall160,1&flash=1&lng=en&cntry=de
Ett annat system som har kanonbra ljud (bl.a. topptestad i tidningen Hemmabio), ser trevliga ut och erbjuder mycket flexibel placering (tak, vägg, högtalarställ, läggas på hylla) är Mirage nya Omnisat 6 system.
http://www.referenceaudio.se/ImageUpload/Hogtalare/MirageOmniSat6stor.jpg
http://www.hometheatersound.com/equipment/mirage_omnisat6.htm
Kan personligen rekommendera dessa och ljudet är verkligen suveränt.
/JB
Ser himla snyggt ut, kan dock inte uttala mig om ljudkvaliteten på just dessa högtalare.
http://www.canton.de/www/content/in...wall160,1&flash=1&lng=en&cntry=de
Ett annat system som har kanonbra ljud (bl.a. topptestad i tidningen Hemmabio), ser trevliga ut och erbjuder mycket flexibel placering (tak, vägg, högtalarställ, läggas på hylla) är Mirage nya Omnisat 6 system.
http://www.referenceaudio.se/ImageUpload/Hogtalare/MirageOmniSat6stor.jpg
http://www.hometheatersound.com/equipment/mirage_omnisat6.htm
Kan personligen rekommendera dessa och ljudet är verkligen suveränt.
/JB
Ljudet du hör består av en mängd olika frekvenser. Ju lägre frekvens, desto mera effekt för att det ska låta bra. Man får en obalans i ljudet med fel kablar. Krasst beskrivet kan man säga att en bashögtalare kräver en bra kabel, annars står den bara och ploppar.
Men eftersom du funderar på att köpa Classes hembiosystem kanske du föredrar den typen av ljud, för det är precis vad den levererar.
Överhuvudtaget är det svårt att rekommendera högtalare, det är nästan nånting man man måste lyssna sig fram till. Högtalaren är den del i ljudkedjan som färgar och förvrider ljudet mest.
Ett exempel är Bose, som kommer starkt på hembiofronten med små högtalare som låter mycket. Många tycker de är bra, jag tycker att de låter som de står i garderoben och spelar...
Personligen tycker jag att Audio Pro har bra och prisvärda grejer, men som sagt var, det är bäst att lyssna runt lite.
Jag tycker man ska passa sig för att bygga in högtalare i väggen, dels kan det låta lite skumt och man har ingen chans att korrigera med att flytta högtalaren, dels blir ju högtalaren en integrerad del av huset och blir svår att byta ut.
Äh, då är det väl bara att kräma på lite extraKarlXII skrev:Ljudet du hör består av en mängd olika frekvenser. Ju lägre frekvens, desto mera effekt för att det ska låta bra. Man får en obalans i ljudet med fel kablar. Krasst beskrivet kan man säga att en bashögtalare kräver en bra kabel, annars står den bara och ploppar.
Men eftersom du funderar på att köpa Classes hembiosystem kanske du föredrar den typen av ljud, för det är precis vad den levererar.
Finns det någon som har erfarenhet av högtalare som ser ut som tavlor (med ram och allt)?
Det låter som GF är nöjd med sitt Classe system och svärmorsans gamla tv. Frågan är om det är någon idé att ens satsa på DVD med den inställningen.
Nu kan man lägga hur mycket pengar som helst på ett hemmabiosystem men om man lägger 20.000 på en stor och fin tv och sedan 1.000 på ljudsystemet så haltar det hela lite. Lägg lika mycket på dom olika komponenterna så man får ett harmoniskt system.
Karl XII har helt rätt att man måste lyssna på högtalarsystemet innan man slår till, helst hemma hos sig själv
Nu kan man lägga hur mycket pengar som helst på ett hemmabiosystem men om man lägger 20.000 på en stor och fin tv och sedan 1.000 på ljudsystemet så haltar det hela lite. Lägg lika mycket på dom olika komponenterna så man får ett harmoniskt system.
Karl XII har helt rätt att man måste lyssna på högtalarsystemet innan man slår till, helst hemma hos sig själv
Cantons inbyggnadshögtalare ser ju super ut. Verkar vara precis som bilstereo - man använder väggen som högtalarlåda.
Det är ju grymt att sätta i ex.vis köket. Infällda högtalare där ska jag satsa på. Däremot skulle jag nog räkna på att bygga låda inuti väggen så högtalaren får begränsat med luft att flytta.
Att sätta dem i vardagsrummet som satelliter känns lite dumt, då man bygger in sej i en viss möblering.
Det är ju grymt att sätta i ex.vis köket. Infällda högtalare där ska jag satsa på. Däremot skulle jag nog räkna på att bygga låda inuti väggen så högtalaren får begränsat med luft att flytta.
Att sätta dem i vardagsrummet som satelliter känns lite dumt, då man bygger in sej i en viss möblering.
Inbyggda högtalare i köket låter helt okey men jag skulle välja en modell som sitter i en låda som placeras i väggen. Att välja väggen som låda kan få oönskade effekter när alla sladdar och dylikt rasslar i takt med musiken.
Problemet blir om 10-15 år om man vill byta högtalare. Det gäller att hitta några i samma storlek ;D
Problemet blir om 10-15 år om man vill byta högtalare. Det gäller att hitta några i samma storlek ;D
Om man resonerar så lär det inte bli många installationer i ditt hus. Ska allt vara fullständigt utbytbart och lättskruvat så får du nog passa dej för all typ av fast montage.
Att sätta kakel i köket vid köksskåpen kan du glömma; om 10-15 år lär det finnas en ny standardhöjd och andra mått. Akta dej också för att ha spisen inbyggd. Om några år gäller inte 60-bredd utan en helt annan bredd.
Skrva för guds skull inte fast wc-stolen, för jag har sett att man har andra infästningar nu än på 80-talet.
Jag har även märkt att rördimensioner, fönstermått, takhöjder har varierat med åren - och därmed har man fått anpassa sitt bygge.
Förlåt om jag är väl sarkastisk men man får nog leva för nuet och inte planera för en teoretisk framtid. Ingen vet vad som händer.....det finns ju spackel, gips och andra renoveringsmaterial ifall det skulle vara så illa om 10-15 år.
Vad gäller rasslande kablar så finns det vp-rör. Dessutom lär inte de där små mellanregistren vibrera sönder köket, utan mer fungera som muzak-högtalare.
För det tredje så hade jag nog tänkt fylla väggen med isolering, så glasen i mitt vitrinskåp lär nog störa mer än ett par högtalarkablar.
Att sätta kakel i köket vid köksskåpen kan du glömma; om 10-15 år lär det finnas en ny standardhöjd och andra mått. Akta dej också för att ha spisen inbyggd. Om några år gäller inte 60-bredd utan en helt annan bredd.
Skrva för guds skull inte fast wc-stolen, för jag har sett att man har andra infästningar nu än på 80-talet.
Jag har även märkt att rördimensioner, fönstermått, takhöjder har varierat med åren - och därmed har man fått anpassa sitt bygge.
Förlåt om jag är väl sarkastisk men man får nog leva för nuet och inte planera för en teoretisk framtid. Ingen vet vad som händer.....det finns ju spackel, gips och andra renoveringsmaterial ifall det skulle vara så illa om 10-15 år.
Vad gäller rasslande kablar så finns det vp-rör. Dessutom lär inte de där små mellanregistren vibrera sönder köket, utan mer fungera som muzak-högtalare.
För det tredje så hade jag nog tänkt fylla väggen med isolering, så glasen i mitt vitrinskåp lär nog störa mer än ett par högtalarkablar.
VP-rör är de rören som all el dras i. Det finns släta som är styva och så finns det den räfflade varianten som är flexibel. http://www.lexel.se/ftp/VPdosor.PDF där ser du flera bilder på vp-rör. Alla husbyggarsajter har säkert en och en annan bild på sina elinstallationer. De rör du ser är vp-rör.
Det jag menade med att vara försiktig med att bygga in högtalare i väggarna är att kan bli problem senare om dom ska bytas. Det som man tycker är ballt nu kanske inte är så häftigt om några år.
Kör med några av modell micro (bose har några små) som i och för sig inte låter så bra men ska det bara skvalpa i bakgrunden så spelar väl det ingen roll och sätt dom under köksskpen så syns dom inte heller
Kör med några av modell micro (bose har några små) som i och för sig inte låter så bra men ska det bara skvalpa i bakgrunden så spelar väl det ingen roll och sätt dom under köksskpen så syns dom inte heller
Lyfter upp den här gamla tråden lite... :
Nu när vi ändå håller på och bygger så vill vi ju passa på och lägga in lite högtalarkabel i väggarna! Har nu läst den här tråden upp och ner ett par gånger, men nollställd som jag är när det gäller högtalare och sånt, så måste jag få fråga:
- Vilken typ av högtalarkabel bör man dra?
- Funkar det att köpa dessa på ex Biltema? Eller har ni nåt bra tips på vart man köpa kablarna billigt?
- Har jag fattat det rätt så bör man alltså lägga ett 16 mm vp-rör per kabel, ELLER 20 mm vp-rör istället. Eller?!
Tacksam för lite tips....
Nu när vi ändå håller på och bygger så vill vi ju passa på och lägga in lite högtalarkabel i väggarna! Har nu läst den här tråden upp och ner ett par gånger, men nollställd som jag är när det gäller högtalare och sånt, så måste jag få fråga:
- Vilken typ av högtalarkabel bör man dra?
- Funkar det att köpa dessa på ex Biltema? Eller har ni nåt bra tips på vart man köpa kablarna billigt?
- Har jag fattat det rätt så bör man alltså lägga ett 16 mm vp-rör per kabel, ELLER 20 mm vp-rör istället. Eller?!
Tacksam för lite tips....