Vi satte en ligusterhäck för kanske tre år sen. Snålade lite och köpte små plantor för ligustern skall kunna växa upp till 50 cm per år. Nåja, det kan nog uppnås i bästa lägen men vår växer väldigt ojämt, och dessutom vill man ju beskära den i början så den blir välförgrenad. Så vår har inte blivit speciellt hög ännu. Nu funderar jag på att förlänga häcken 15 meter och har ingen lust att vänta i tio år på att den blir hög och tät. Nu till frågan. Liguster säljs i olika höjder, en del är upp emot 150 cm höga. Sen har vi ett annat alternativ, färdig häck. Jag fattar vad man får om man väljer färdig häck men vad får man om man besäller 150 cm hög liguster? får man en planta som är beskuren en gång, kanske två gånger(som häckväxter online sa), och sen bara växt på höjden? Då får man en inte speciellt välförgrenad planta och som behöver beskäras ner till kanske 30 cm ovan förra beskärningen? Det mesta kommer i så fall att klippas bort. Är det någon som känner till hur det ligger till? Målet är att snabbt få insynsskydd utan att bli ruinerad som man blir på färdig häck

Tråkigt nog så brukar det för det mesta vara en planta som fått växa lite längre innan de grävs upp den för försäljning. Dvs de extra centimetrarna behöver ändå klippas bort. I teorin ska det lite mer utvecklade rotsystemet göra att den växer bättre. Men det är nog marginellt.

Liguster som växer dåligt brukar svara väldigt bra på bevattning. En droppslang brukar kunna ge om inte 50 så 30 cm tillväxt även på min mycket magra mark.

LIguster är inte så jättesnabb i starten men på fjärde året bör den verkligen ha kommit igång på allvar om man följt @Harmagedon 's råd.

Jag har alltid börjat med minsta planta och odlat denna i påse/kruka den första säsongen med mycket kärleksfull skötsel för att därefter planterat på plats. Har på detta sparat kanske 1,5 säsonger.

Visst kan man få fint resultat med större eller "färdiga" häckar men i mitt, delvis nybyggda, område tycks de färdigköpta inte lika snygga. Det kan dock bero på husägarnas lägre engagemang.

S surfarn skrev:
Vi satte en ligusterhäck för kanske tre år sen. Snålade lite och köpte små plantor för ligustern skall kunna växa upp till 50 cm per år. Nåja, det kan nog uppnås i bästa lägen men vår växer väldigt ojämt, och dessutom vill man ju beskära den i början så den blir välförgrenad. Så vår har inte blivit speciellt hög ännu. Nu funderar jag på att förlänga häcken 15 meter och har ingen lust att vänta i tio år på att den blir hög och tät. Nu till frågan. Liguster säljs i olika höjder, en del är upp emot 150 cm höga. Sen har vi ett annat alternativ, färdig häck. Jag fattar vad man får om man väljer färdig häck men vad får man om man besäller 150 cm hög liguster? får man en planta som är beskuren en gång, kanske två gånger(som häckväxter online sa), och sen bara växt på höjden? Då får man en inte speciellt välförgrenad planta och som behöver beskäras ner till kanske 30 cm ovan förra beskärningen? Det mesta kommer i så fall att klippas bort. Är det någon som känner till hur det ligger till? Målet är att snabbt få insynsskydd utan att bli ruinerad som man blir på färdig häck
Ligustern är jättelätt att själv föröka!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.