Bifogar en bild på det Ikea köket jag planerar att bygga. Problemet är att jag helst skulle vilja placera hällen som på bilden, mitt emot ett 90 graders hörn och jag vill helst inte bygga upp någon vägg i hörnet för fläkten om jag inte måste...
1.Det finns ju ett öppet utrymme bakom hörnskåpet, hur gör man om man vill ha bänkskivan helt in i hörnet?
2.Vilken fläktlösning skall man välja? Fläkten skall kopplas in uppe på väggen, har ritat in ventilationsgallret.
1.Det finns ju ett öppet utrymme bakom hörnskåpet, hur gör man om man vill ha bänkskivan helt in i hörnet?
2.Vilken fläktlösning skall man välja? Fläkten skall kopplas in uppe på väggen, har ritat in ventilationsgallret.
Ikeas Nutid HF560 är för frihängande montering ifrån taket, kanske kan vara något? ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123856/ ). Nutid HF274 finns ju också, men den är ju inte speciellt snygg, eller passande i ditt kök.
Vill du ha bänkskivan hela vägen in till väggen så måste du nog specialbeställa en skiva som är så mycket djupare..
Vill du ha bänkskivan hela vägen in till väggen så måste du nog specialbeställa en skiva som är så mycket djupare..
HF560 verkar vara en bra lösning, men hur kopplar man den till ventilationen på väggen på ett snyggt sätt?gmanhem skrev:Ikeas Nutid HF560 är för frihängande montering ifrån taket, kanske kan vara något? ( [länk] ). Nutid HF274 finns ju också, men den är ju inte speciellt snygg, eller passande i ditt kök.
Räcker det att specialbeställa en bänkskiva eller måste man även tänka på att den bör ha stöd under även i hörnet?
Borde väl räcka med att fästa två reglar längs väggarna i hörnet i samma höjd som köksstommarna när dom är på plats?
Lite svårt att se hur långt ifrån fläktens position som kopplingen sitter, men antingen ett rör ifrån fläkten till kopplingen, som kan boxas in efteråt. Eller en smal kanal som fälls in i taket som sedan kommer ner till kopplingen, i eller utanpå väggen?
Lite svårt att se hur långt ifrån fläktens position som kopplingen sitter, men antingen ett rör ifrån fläkten till kopplingen, som kan boxas in efteråt. Eller en smal kanal som fälls in i taket som sedan kommer ner till kopplingen, i eller utanpå väggen?
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ok så det är inte så att den fläkten som monteras i taket kräver ventilation direkt i taket, man kan dra den från sidan av fläkten bort till kopplingen på väggen förmoder jag.gmanhem skrev:Borde väl räcka med att fästa två reglar längs väggarna i hörnet i samma höjd som köksstommarna när dom är på plats?
Ja det tror jag bör gå. I min pappas hus så gjorde vi lite så, fast med modellen som fästes mot väggen. Ventilationskopplingen gick ut till vänster och sedan in i överdelen av ett överskåp, ventilationsröret boxades sedan in, även på den andra sidan för symmetrin.
Annars kan du ju bygga någon liten box i taket bakom fläkten som röret kan genom, och använda den till att bygga in några lampor eller liknande..
Annars kan du ju bygga någon liten box i taket bakom fläkten som röret kan genom, och använda den till att bygga in några lampor eller liknande..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden