Byggahus.se
Har precis för någon vecka sedan installerat två trådlösa hygrometer till som jag hängt ned från undertaket i Krypgrunden. Tycker dem visat höga värden redan från start men nu har det klättrat till strax över 90% +/- några grader beroende på tid på dygnet och temperaturen i krypgrunden har sista veckan stigit från 6 till 10 grader. Enligt tabeller jag tittar på är det definitivt inte bra och det är gynnsamt klimat för mögel att frodas.

Föregående ägare installerade innan försäljning Trygghetsvakten men jag tycker aldrig den värmekabeln är varm. Var nere och tittade och såg dock ett fast grönt sken vilket betyder att den bedömer att den har tillräcklig kapacitet men är den aldrig varm så blir jag osäker på om den ens fungerar. Jag vet att Trygghetsvakten bedömer både RF, Temperatur och Tid innan den slår igång men jag tycker att har man haft över 80% RF i en vecka borde den ju börja jobba någon gång.

Hur som helst. Huset är från 2004 och vid besiktning fanns lite spår av mikrobiell påväxt (lite vitt här och där) men inget som bedömdes som allvarligt. Det ser med mitt otränade öga fräscht ut och byggplast finns samt har aldrig sett vätskesamlingar någonstans. Köpte också fuktkvotsmätare som visade 13-14 % på lite olika ställen och det är ju marginal kvar till 17%.

Jag blir också fundersam över att vi bara är i april nu och värdena är så höga när den värsta tiden för krypgrunden kommer under sommaren. Men så har vi haft en halvmeter hög snö på hela plana tomten (ca 700 kvm) intill som försvann först för en vecka sedan så marken har fått ta riktigt mycket vätska och gräset har mycket mossa. Kanske det är spår av detta som gör att det påverkar RF tillfälligt. Funderar också på om ventilationen är tillräcklig därnere. 2-3 ventiler mot västsidan öppnas ju ut mot det håll där altanen är byggd ovanpå så det lär ju inte bli jättemycket luft från dem.

Ska man bara gilla läget så länge fuktkvoten i trossbotten är på acceptabla nivåer ?
 
Åsa Lund
Nej, det kan växa på ytorna i kryprummet, så du ska göra nåt för att få ner RF.
 
  • Gilla
Fannys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.