Har gått och funderat på en hobbysvarv en längre tid nu, en rekommendation jag fått är Record Power DML305, vilket har bra rykte och är relativt billig för en ny svarv, iaf,. om man köper från typ Tyskland, men vad frakten kan bli vet jag inte...

Så jag sneglar ibland på begagnatmarknaden och hittade en träsvarv till salu lokalt för 250 euros, finns inte så mycket info om den på nätet. Det är nån gammal östtysk modell. MD120 Variant lär modellen vara, vilket enligt denna sida säger:

http://www.lathes.co.uk/hobbymat/
The Variant was supplied complete with a 6-piece chisel set, rotating centre, wood-drive centre, toolrest, faceplate with a woodscrew centre, egg cup chuck, the 350 mm bed extension and a tool kit of spanner, screwdriver and Allen key.
Copied by the Chinese, a version of the lathe was marketed as the Al-Ko (and possibly using other names). Seemingly identical in all respects to the original, it was sold on the British market for a short time during the 1970s
Vet dock inte vad som medföljer då denna är begagnad. Den kommer med förlängingen iaf:
rvJ2mac.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.