Vi har precis målat om vårt hus och röjde då bort en gammal balkong/tak/skjul eller vad det nu var. När den försvann blev det ganska uppenbart att vi har Sveriges fulaste uppfart och vi vet inte vad vi ska göra.

Några idéer vi har funderat på:

- Korta av uppfarten till hälften och så gräsmatta på bortre halvan.
- Bygga ett litet tak över vardera ingångarna.
- Bygga fransk balkong vid balkongdörren.
- Bygga liten balkong vid balkongdörren.
- Fixa nytt fint grus till hela skiten.
- Ge upp och fortsätta ha skrotlager på platsen (med risk för skilsmässa).
- Bygga däck/uteplats på halva uppfarten.

Alla idéer och inspirationsbilder är supervälkomna.

• Grusad uppfart bredvid ett hus med skrot och byggmaterial, saknar grönska och harmoni.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med bil och byggmaterial framför ett hus med byggställningar och ojämn gräsyta.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat hus med ställningar och en rörig uppfart med bråte och bil.
    Skapa konto
  • Satellitbild på en bostad med en lång uppfart, omgiven av grönska och trädgårdsområden.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat vitt hus med rörigt grusuppfart och utrymme under tidigare balkong.
    Skapa konto
  • Oorganiserad uppfart med grus och byggavfall vid vitmålat hus med synlig balkongstruktur.
    Skapa konto
Nja tycker du tar, Sveriges fulaste är det inte :).

jag gillar stenplattor. Snyggt och enklare att hålla rent än grus. Alt asfalt.

vi har någon form av grus på vår uppfart och det är ett h-t att hålla den ren från alla löv

Med en gata som inte verkar lämpa sig för parkering hade jag satsat på att få plats med minst två bilar. Då det inte verkar gå i bredd pga. stödmuren (och kanske hur nära huset ligger gatan) så i alla fall i djup.

Därmed behövs nog bilplats nästan längs hela huset. Marksten eller asfalt är nog lämpligt. Kanske rent sv en carport om detaljplan och/eller grannen godkänner det.

Men innanför den parkeringsytan är det läge att röja upp…

• Gilla
Bo Olofsson
  • Laddar…
Jag blir lite nervös för fukt när dörren inte har något litet tak.

Hur som helst, jag skulle fortsätta med den röda ölandsstenen längst hela huset, odla saker i en linje till höger mot staketet, gärna kanske både höga och låga växter (där kanske krasseblommor får vara med, de är snygga och smakar supergott), och så grus på resten av ytan. Jag tror det inte är så farligt fult, det är bara att ni har så mycket bös där.

Köp något italiensk i rött med en häst på. Grannarna kommer vara avundsjuka på er uppfart. ;)

• Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Sant angående löv. Vi har också både kottar och barr varje år. Men svårt få till rätt lutning hela vägen med plattor.

C claym skrev:

vi har någon form av grus på vår uppfart och det är ett h-t att hålla den ren från alla löv
C claym skrev:

:cool:(y)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Köp något italiensk i rött med en häst på. Grannarna kommer vara avundsjuka på er uppfart. ;)

Det är bara mitt bös. Helt rätt, det måste bort oavsett allt.

Ja, ngt tak måste det nog bli. Bra poäng. Funderar på ett liknande ngt av dessa. Gillar det lite större bäst, men kanske ett nättare är bättre?

S Svante Svenson skrev:
Jag blir lite nervös för fukt när dörren inte har något litet tak.

Hur som helst, jag skulle fortsätta med den röda ölandsstenen längst hela huset, odla saker i en linje till höger mot staketet, gärna kanske både höga och låga växter (där kanske krasseblommor får vara med, de är snygga och smakar supergott), och så grus på resten av ytan. Jag tror det inte är så farligt fult, det är bara att ni har så mycket bös där.

• Entré till hus med litet tak, beigea träpaneler, vit dörr och täckande grönska i förgrunden.
    Skapa konto
  • Trädgård vy med skadat takutskott på hus och solstrålar som speglas i fönstret.
    Skapa konto
Rickard.
För det första så måste du ordna till det helt vansinniga stupröret :p

Varför vill ni inte ha balkong för visst var det en där tidigare?

Jag gillar balkonger, kanske mer än snittet villaägare men en liten balkong som också får vara skärmtak över dörren är det första som slår mig.

Det andra är en carport med takterrass :cool:

• Gilla
Maddee och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr har vi supersträng detaljplan. Nästan inget är tillåtet, t.ex. krävs bygglov för attefallare och prickad mark här och där. Men flera grannar har fått bygga carport iaf. Dock skulle den nog störa grannes trädgård och gillar dem för mkt

Jag har flyttat stödmuren redan nästan en meter och du har rätt inte värt flytta mer pga avstånd gata-husvägg. Du har även rätt om att två bilar ska få plats. Så får helt enkelt ut och möta.

Jo röja måste jag. Bra-att-ha-grejer som aldrig är bra att ha.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med en gata som inte verkar lämpa sig för parkering hade jag satsat på att få plats med minst två bilar. Då det inte verkar gå i bredd pga. stödmuren (och kanske hur nära huset ligger gatan) så i alla fall i djup.

Därmed behövs nog bilplats nästan längs hela huset. Marksten eller asfalt är nog lämpligt. Kanske rent sv en carport om detaljplan och/eller grannen godkänner det.

Men innanför den parkeringsytan är det läge att röja upp…

Ja stupröret står på fixalistan, även om det är bättre än hund om man gillar att prata med förbipasserande. Jag lappade ihop med det jag hade över.

Carport får inte pga detaljplan.

Det var en ”balkong”. Den kändes som ett hemmasnickrat fuskbygge. Ingen ville någonsin gå ut på den. Balkong över en uppfart? Ja kanske om ett litet skärmtak över. Det ska jag faktiskt fundera på.

Rickard. Rickard.ag skrev:
För det första så måste du ordna till det helt vansinniga stupröret :p

Varför vill ni inte ha balkong för visst var det en där tidigare?

Jag gillar balkonger, kanske mer än snittet villaägare men en liten balkong som också får vara skärmtak över dörren är det första som slår mig.

Det andra är en carport med takterrass :cool:

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
D Det_finns_inte_skrot skrev:
Jag har flyttat stödmuren redan nästan en meter och du har rätt inte värt flytta mer pga avstånd gata-husvägg. Du har även rätt om att två bilar ska få plats. Så får helt enkelt ut och möta.
”Rätt” lösning hade då kanske varit att ha en parkeringsplats längs framsidan på huset och en längs långsidan (med samma infart), men har du redan gjort om framsidan med ny stödmur förstår jag om det inte är kul att göra om igen. Men finns det behov av två vardagsbilar skulle jag nog ändå fundera på det.

Sen förstår jag inte varför en carport skulle störa grannen så mycket. Ni har ju redan ett plank. Men visst, stör det grannrelationen kan jag förstå att man vill låta bli.

Jag skulle göra nåt som är hyfsat underhållsfritt, typ nån typ av snygga plattor hela vägen, men lämna en knapp meter mot planket. Kolla sen med nån trädgårdkunnig efter några prydliga buskar och kanske nåt mindre prydnadsträd - skapa en snygg och lätt skött plantering utefter höger sidan. Kanske värt att kolla med någon trädgårdsplanerare. Utan nåt grönt tror jag det mest blir sterilt och tråkigt.

C claym skrev:

Vi har 400m2 grusplan framför huset med ett par 100+ åriga träd som fäller ordentligt med löv. Det är bara ett "problem" under ett par veckor på hösten när löven faller men det hanteras lätt med lövblåsen. Och innan någon säger annat så ja, gruset ligger kvar men löven (även blöta) blåser undan. Det funkar utmärkt.

Men med TS hus och läge så hade jag säkert också lagt plattor eller asfalterat.

Bra poäng! Att det saknas växter är ju helt sant. Vi har t.o.m. en trädgårdstjej som hjälpte oss urskilja växter och växter när vi flyttade in. Ringer henne.

Just nu lutar det mot grus halvvägs och planteringar halvvägs, men som du säger en rand med växter hela vägen blir nog snyggt.

D Dublin skrev:
Jag skulle göra nåt som är hyfsat underhållsfritt, typ nån typ av snygga plattor hela vägen, men lämna en knapp meter mot planket. Kolla sen med nån trädgårdkunnig efter några prydliga buskar och kanske nåt mindre prydnadsträd - skapa en snygg och lätt skött plantering utefter höger sidan. Kanske värt att kolla med någon trädgårdsplanerare. Utan nåt grönt tror jag det mest blir sterilt och tråkigt.

• Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.