Vi bor i ett hus med stenfasad och anlitade en billig hantverkare för att byta ut den befintliga ytterdörren mot en ny. De knackade bort den gamla ramen runt dörren och satte upp en ny ram som de påstår sitter rakt. När jag mäter med vattenpass får jag fram dessa resultat på vardera sida så det ser inte rakt ut. Som ni ser så blir det en glipa i övre höger sida så dörren sitter inte ordentligt i ramen och den går inte att låsa. Går det här att rädda på något sätt?

Vi har tidigare varit noga med att anlita duktiga hantverkare men den här gången ringde vi bara på en annons som satt upp i området för vi tänkte att det borde vara ett ganska lätt jobb vilket vi nu såklart ångrar. :cry:

De har även sprutat in isolerskum så det väller över på båda sidorna och påstår att det är tillräckligt med isolering. Är det så man arbetar idag eller behöver det isoleras med mer material så att det inte läcker in kall luft på vintern?

Uppskattar verkligen svar om vad vi kan göra för att få dörren att hänga bättre i den sneda ramen. Eller är det kört?

• Vattenpass som visar obalans vid mätning av en ny dörrinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass visar sned dörrkarm med överflödigt isolerskum på en husvägg.
    Skapa konto
  • Överskott av isolerskum längs snett monterad dörrkarm som visar en glipa i övre höger hörn.
    Skapa konto
  • Ytterdörr med dåligt monterad karm och synlig isolerskum som väller ut.
    Skapa konto
Det ser ju ut att vara en glipa både uppe och nere? Är karmen verkligen lika hög på vänster och höger sida?

Annars är det ju dumt att använda fogskum eftersom man inte kan justera. Ta loss allt igen och sätt fast karmen med karmskruv eller -hylsor istället.

Om du sätter vattenpasset i ramen runt fönstret i dörren när dörren är stängd, vad får du för resultat då?

Har de tryckt in för mycket fogskum kan det lokalt trycka ut karmen så du får en bula och då kan vattenpasset visa snett även om karmen är monterad i lod.

Det är nog en missvisande bild av mig. Jag tog den precis när jag inte kunde stänga ytterdörren ordentligt för att det tar i. När jag slår in den med (ganska mkt) våld så ser det ut såhär.

Bifogar också en bild när jag sätter vattenpasset ovanpå ramen över fönstret.

• Vattenpass som visar att fönsterramen är i våg.
    Skapa konto
  • Ytterdörr som inte kan stängas korrekt, visar vit dörr med fönster och skumgummi längs karmen.
    Skapa konto
Här ser man hur dörren tar i när man ska stänga och hur de har "massakerat" ramen. De använde inte de befintliga hålen utan sa att de var till för träfasad och har gjort nya hål.

• Dörrkarm med skador och flera hål där nya har borrats utanför de befintliga, vissa oanvända.
    Skapa konto
  • Dörr som skrapar mot karmen med synligt nytt hål och skador på ramen.
    Skapa konto
Jag hoppas ni inte har betalat någon faktura..

Det där ska ni reklamera

• Gilla
1
  • Laddar…
Har ni redan betalat för det där tattarjobbet så är det nog bara att ta den förlusten och anlita en riktig hantverkare, om ni nu inte kan/vill rätta till det själva.

Tråkigt, de har inte bara gjort ett uselt jobb, de har förstört karmen också genom att borra en massa osnygga hål. Och sen all denna jävla skum överallt.

Reklamera kan ni visserligen försöka göra men se då till att ni får kontant ersättning och inget återbesök.

Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Går det alltså inte att justera dörren på något sätt med en gångjärnsriktare för att få den att hänga ok i karmen som den är?

Gångjärn kan man ju ibland justera med skruvar om du lägger upp en bild på dom kan man nog se. Men att dom kladdat ner hela skiten med skum som inte går att få bort är ju rent bedrövligt.

S
L lillamälarhuset skrev:
Går det alltså inte att justera dörren på något sätt med en gångjärnsriktare för att få den att hänga ok i karmen som den är?
Nej. Karmen måste justeras in rätt

E
L lillamälarhuset skrev:
Knäcka gångjärn gör vaktmästare. En ny dörr ska det inte behövas på. Det ska du kunna juistera på Karmskruvar eller gångjärnsjuisteringen. Går inte detta så ta dit en riktig snickare som fixar det.

Lucky2015
Bestrid fakturan. Betala den inte. Kräv att arbetet görs om fackmässigt. Kräv ersättning för den skadade dörrkarmen.

Karmskruvar används för att kunna justera dörren. Fogskum används absolut inte till dörrar utan man drevar dem. Med denna montering så blir det ju omöjligt att justera dörren/karmen. Arbetet är således inte fackmässigt utfört.

Först tänkte jag åt vilket håll den lutade inåt/utåt eller som ett parallellogram men efter att ha sett infästningen av karmen så finns det inte så mycket mer att diskutera.
Du skrev stenfasad och om det är är lättbetong eller andra porösare material så kan det ibland vara lämpligt att använda fogskum.
Jag tror inte hantverkaren är speciellt seriös vilket gör det svårt att få någon rätsida angående montaget men jag hade inte betalat den hantverkaren utan snarare begärt ersättning för skador på karmen och hoppas på att han accepterar att inte få betalt för det miserabla arbetet.

Min rekommendation är att kontakta dörrtillverkaren och fråga vad en ny karm kostar om ni bryr er om det estetiska.
Sedan bör karmen monteras med karmhylsor med tryckplattor om det är poröst väggmaterial samt lämpliga skruv för väggmaterialet där infästningshålen sitter rätt i karmen.
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/943155.pdf
Hur som helst måste karmen tas ur och fästas om och om ni inte bryr er om det estetiska skador hantverkaren orsakat på karmen så går det att återanvända karmen.
Jag brukar säga att det viktigaste när man monterar en dörr är att tröskeln är helt i våg (väldigt exakt) och det mäter och kilar jag innan jag ställer karmen på plats.

Du får kontrollera varför det inte går att låsa, antagligen beror det på att framstycket sitter lite högt så att låset ligger för lågt i höjd.
Många nya dörrar har justerbara gångjärn och det kanske räcker att höja dörrbladet (tänk på att justera samtliga gångjärn så tyngden fördelas på samtliga gångjärnstappar).
Tejpa lite papperstejp eller tejpa dit ett papper och rita ut höjderna på låshusets kolvar och jämför med slutblecket för att se om det är fel i höjd.
Om du inte kan justera gångjärnen så slutblecket stämmer så kan man anpassa slutblecket eller flytta slutblecket i höjd, ibland räcker det att kapa av bommen eller fila ur slutblecket lite.

Redigerat:
  • Gilla
Sven Thomas Jansson
  • Laddar…
S
Är det inte garanti på byggjobb? Reklamera oavsett vad skojarna du har anlitat påstår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.