Ska byta blandare i köket. Väldigt lite utrymme så jag kan inte använda skiftnyckel eller rörtång. Hylsnyckel är inte tillräckligt djup och når inte upp till muttern. Ngn som har tips hur man får loss muttern?
Muttern ca 34-36mm. "röret som den sitter på är ca 5 cm långt.

• Diskbänk med ett rör och en synlig mutter under diskhon, där utrymmet är begränsat för att byta köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vellinge skrev:
Ska byta blandare i köket. Väldigt lite utrymme så jag kan inte använda skiftnyckel eller rörtång. Hylsnyckel är inte tillräckligt djup och når inte upp till muttern. Ngn som har tips hur man får loss muttern?
Muttern ca 34-36mm. "röret som den sitter på är ca 5 cm långt.
Typ en sån här

• Bild av två olika kranmutternycklar från Proffsmagasinet, en från Ridgid och en från Rothenberger, med pris och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pappitrullo skrev:
Typ en sån här
Tack för svar. Precis en sån.... men ett jäkla pris. Dessa är ju egentligen till plaströr så jag undrar hur de funkar på metall som har suttit i 20 år :-)

useless useless skrev:
Alla kranar är väl av metall?

Finns på Biltema för övrigt till en mer blygsam kostnad.
[länk]
Såg denna också men denna är för liten. På föregående bild finns det en som heter 1019 och den hade passat Reagerade bara på priset :-)

V Vellinge skrev:
Såg denna också men denna är för liten.
För liten? Man använder inte hylsorna när man lossar kranmuttern, utan det är den där kroken som greppar runt den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
För liten? Man använder inte hylsorna när man lossar kranmuttern, utan det är den där kroken som greppar runt den.
Ok. Står inte vilket mått den tar men kör och kollar på den. Tack

useless useless skrev:
Ringde Biltema och den klarar upp till 20mm så den fungerar inte

• Wow
Dilato
  • Laddar…
G
Om du är händig och har ett järn / kopparrör i rätt dimension så kan du kanske forma ena änden så den blir som en tändstiftsnyckel.

Tändstiftsnyckel av metall bredvid ett rör i metall.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Kapa eller borra upp en hylsa och svetsa/låt någon svetsa fast den på ett rör. Fast ska du köpa en ny hylsa blir det inte billigt.
Att klämma ihop ett rör så du får fäste på två sidor av muttern är enklare.

Åk förbi din lokala trevlige rörläggare i din by, du får säkert låna lämpligt verktyg av honom en eftermiddag, jag brukar erbjuda mitt körkort i pant då ingen egentligen är sugen på att låna ut verktyg till okänt fölk. =)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.