15 833 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Hjälp! Vem har rätt????
Sida 1 av 3
Hej!
För några månader sedan så grävde och installerade ett företag en trekammarbrunn här.
När dom var klara så var vattnet helt brunt ett tag, jag påpekade detta och fick svaret "Det kan ha läckt in lite jord när vi skarvade rören"
Vattenkranen blev med tiden väldigt trög och nu har varmvattenberedaren gett sig också.
När jag öppnade varmvattenberedaren kom det ut en massa brunt, skitigt, jordigt vatten som jag anser kan vara en bakomliggande orsak till varför varmvattenberedaren slutat fungera.
Vad bör jag göra?
Kan en varmvattenberedare gå sönder om vattnet är skitigt?
Vem ska stå för kostnaden?
Hjälp mig innan jag gör något förhastigt beslut och blir idiotförklarad.
Tack på förhand!
Mvh
För några månader sedan så grävde och installerade ett företag en trekammarbrunn här.
När dom var klara så var vattnet helt brunt ett tag, jag påpekade detta och fick svaret "Det kan ha läckt in lite jord när vi skarvade rören"
Vattenkranen blev med tiden väldigt trög och nu har varmvattenberedaren gett sig också.
När jag öppnade varmvattenberedaren kom det ut en massa brunt, skitigt, jordigt vatten som jag anser kan vara en bakomliggande orsak till varför varmvattenberedaren slutat fungera.
Vad bör jag göra?
Kan en varmvattenberedare gå sönder om vattnet är skitigt?
Vem ska stå för kostnaden?
Hjälp mig innan jag gör något förhastigt beslut och blir idiotförklarad.
Tack på förhand!
Mvh
Misstänker ni har egen brunn, hur ligger den i förhållande till trekammarbrunnen.
Till 99.999% ska inte installation av trekammarbrunn påverka ert dricksvatten (fel kan alltid uppstå 0,001%)
Trekammarbrunn ska placeras så den överhuvudtaget inte påverkar en borrad/grävd brunn.
Till 99.999% ska inte installation av trekammarbrunn påverka ert dricksvatten (fel kan alltid uppstå 0,001%)
Trekammarbrunn ska placeras så den överhuvudtaget inte påverkar en borrad/grävd brunn.
Den är installerad rätt, enda är att det kom in lite jord/grus i rören när dom skarvade, vilket har lett till att min kran blivit trög och nu varmvattenberedaren gått sönder.A AndersS skrev:
Det är det jag vill ha svar på.
**EDIT**
Mycket jord*
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Vad är det för rör som skarvats?
Jobbet bör gå under konsumenttjänstlagen. Den säger att arbetet ska utföras fackmässigt och professionellt.
Fel som uppstår ska åtgärdas kostnadsfritt. Om det inte låter sig göras så kan det bli tal om prisavdrag.
Även skadestånd för uppkomna skador kan bli aktuellt.
Fel som uppstår ska åtgärdas kostnadsfritt. Om det inte låter sig göras så kan det bli tal om prisavdrag.
Även skadestånd för uppkomna skador kan bli aktuellt.
Det ena bör vara trycksatta dricksvatten-rör av en rätt klen dimension, det andra rätt stora avloppsrör med fall. Och som sagt, de bör inte ha så mycket med varandra att göra.mrmatroy skrev:
Men om de lyckats få in så mycket skit i rören att det står kvar i varmvattenberedaren så har något *rejält* gått fel.
Spontant skulle jag snarare misstänka att något grävarbete påverkat er brunn snarare än ett fel på en skarv.
I samband med att man arbetar med rör kan vattnet absolut bli missfärgat, men det går över när man spolat rent.
Men varför har de över huvud taget manipulerat vattenintaget när de installerat en trekammarbrunn? De båda systemen är fullständigt separerade.mrmatroy skrev:
Och att få in jord i en rörkoppling är heller inte acceptabelt. Jord är giftigt. Det får absolut inte vara i dricksvattnet. Dessutom kommer skarven inte att bli tät.
Vilka bör jag kontakta?E etompau skrev:
En trekammarbrunn är till avloppet. Det finns inga rör där som leder till någon vattenkran eller varmvattenberedare.
Men har dom kapat och skarvat ihop tappvattenledningen för att den låg ivägen så kan det såklart komma in lite smuts, men det borde försvinna efter första urspolningen av rören.
Men har dom kapat och skarvat ihop tappvattenledningen för att den låg ivägen så kan det såklart komma in lite smuts, men det borde försvinna efter första urspolningen av rören.
Ja, det kan självklart ha påverkat, jag samlade lite av de bruna vattnet i en bunke som kom ut från vattenberedaren, när jag kände på botten så hade mycket jord och grus lagt sig i botten, så det är verkligen mycket som har kommit in i rören.Dowser4711 skrev:
Det ena bör vara trycksatta dricksvatten-rör av en rätt klen dimension, det andra rätt stora avloppsrör med fall. Och som sagt, de bör inte ha så mycket med varandra att göra.
Men om de lyckats få in så mycket skit i rören att det står kvar i varmvattenberedaren så har något *rejält* gått fel.
Spontant skulle jag snarare misstänka att något grävarbete påverkat er brunn snarare än ett fel på en skarv.
I samband med att man arbetar med rör kan vattnet absolut bli missfärgat, men det går över när man spolat rent.
Ok, då hände det nog när det tog bort mitt vattenutkast som kom upp ifrån marken och skarvade ihop rören.A andersmc skrev:Men varför har de över huvud taget manipulerat vattenintaget när de installerat en trekammarbrunn? De båda systemen är fullständigt separerade.
Och att få in jord i en rörkoppling är heller inte acceptabelt. Jord är giftigt. Det får absolut inte vara i dricksvattnet. Dessutom kommer skarven inte att bli tät.
Det är inte lite smuts vi pratar om.useless skrev: