Hej! Vi står i färd med att bygga nytt hus som blir 1,5plan på lite drygt 200kvm. Till huset ingår Nibe 730.
I vårt nuvarande (snart då "fd") hus har vi bergvärme och FTX som vi är grymt nöjda med. Låga driftskostnader, inget buller och jättebra kvalité på inomhusluften.
Vi skulle gärna köra denna kombo igen MEN det finns risk för att vi inte kan ha bergvärme för nybygget. Så, vad gör vi nu?

Vad vi fått höra ska Nibe pumpen räcka för storleken på huset, även om det väl antagligen är på gränsen. Vad tror ni? Vi bygger i västra Götaland och det är ju inte direkt iskalla vintrar..
Det vi funderar mesr över är hur kvalitén på inomhusluften blir? Kommer vi uppleva det "instängt" när vi är vana vid så "bra" luft som vi har nu?
Finns det något alternativ till Nibe 730 eller någon annan kombination som kan vara bättre för oss?

Vi kan inte särskilt mkt om detta så hoppas att vi kan få lite tips och råd här :) Vill gärna höra vad andra än hustillverkaren säger om saken :)

En luft/vattenpump och FTX är ju bra i söder

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack för tipset! Jag ska undersöka det
Du råkar inte veta ungefär hur energiförbrukningen blir med en sådan lösning? Är det mer eller mindre effektivt än 730 pumpen?

om det är F730 är det ju en frånluftspump, skulle jag aldrig välja till nytt stort hus. Mitt förslag är klart dyrare men stor skillnad i luftkvalitet inomhus, lite energibesparing i längden och ökar värdet på kåken.

om det är F730 är det ju en frånluftspump, skulle jag aldrig välja till nytt stort hus. Mitt förslag är klart dyrare men stor skillnad i luftkvalitet inomhus, lite energibesparing i längden och ökar värdet på kåken.
Stort tack för din input! Ja vi känner oss tveksamma till f730. Hade ju varit surt att stå där med ett helt nytt hus o så är man missnöjd.. Inget man byter ut det första man gör direkt ju Så även om ditt förslag är dyrare så hellre lägga pengar där och isf hålla in lite på annat som man kan fixa i efterhand

Precis, varför kan ni inte ha bergvärme? Problem med borrning ?

Håller med, en bra combo för södra halvan av landet. Är själv på väg ditåt, köpte ett 70- talshus med elvärme men körde in en CTC varvtalsstyrd luft/vatten-VP. Har för tillfället frånluftsventilation men kommer uppgradera till FTX om några år i samband med takbyte.

Skulle personligen aldrig tänka mig att köpa frånluftsvärmepump till ett nybygge.

Precis, varför kan ni inte ha bergvärme? Problem med borrning ?
Små tomter där vi behöver flera grannars godkännande för att få igenom det.. Så behöver alternativt ifall det inte godkänns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.