Hej,
Vi har köpt ett hus där badrummet är orört från byggår 1975, en duschkabin är monterad i efterhand.
Vi vill ha kakel och klinker, och kan göra en del själva.
Frågor:
1. Rör genom golv är inte OK, men att bygga in dem i en liten vägg och sedan ut ifrån den är OK? Stämmer?
1b. Varför? Jag flyttar väl egentligen bara problemet? Eller vad är problemet med att det sticker upp ur golv?
2. Se bilder nedan, om vi bygger denna vägg, bör vi bygga hela vägen upp? eller ska man bygga 1-2m upp och få som en "fönsterbräda" längs hela väggen?
3. Jag har en tanke att vi skall plocka ner allt, plugga vatten och avlopp, riva plastmattor på golv och väggar, ta ett nytt hål för toan då den skall hamna mitt emellan toa och bidé, bidén försvinner. Bygga nya väggen, sedan ringa rörmockaren för rördragning i väggen, sen byta brunnen och till sist lägga golvvärme för att sedan ta in ett företag som flytspacklar, lägger kakel och klinker, sedan gör vi och rörmocklaren/elektrikern det sista. Är det en godkänd väg att gå?
Mvh
Vi har köpt ett hus där badrummet är orört från byggår 1975, en duschkabin är monterad i efterhand.
Vi vill ha kakel och klinker, och kan göra en del själva.
Frågor:
1. Rör genom golv är inte OK, men att bygga in dem i en liten vägg och sedan ut ifrån den är OK? Stämmer?
1b. Varför? Jag flyttar väl egentligen bara problemet? Eller vad är problemet med att det sticker upp ur golv?
2. Se bilder nedan, om vi bygger denna vägg, bör vi bygga hela vägen upp? eller ska man bygga 1-2m upp och få som en "fönsterbräda" längs hela väggen?
3. Jag har en tanke att vi skall plocka ner allt, plugga vatten och avlopp, riva plastmattor på golv och väggar, ta ett nytt hål för toan då den skall hamna mitt emellan toa och bidé, bidén försvinner. Bygga nya väggen, sedan ringa rörmockaren för rördragning i väggen, sen byta brunnen och till sist lägga golvvärme för att sedan ta in ett företag som flytspacklar, lägger kakel och klinker, sedan gör vi och rörmocklaren/elektrikern det sista. Är det en godkänd väg att gå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
1. Bara om det görs utan några kopplingar för det får inte finnas dolda sådana.
1b. Ett litet läckage i t.ex en koppling kan göra att det kommer fram någon droppe då och då som rinner längs röret och ner i bjälklagret och det kan ta lång tid innan det upptäcks och då är skadan stor, dvs. dyrt för försäkringsbolaget att åtgärda.
3. Visst kan du ha delad entreprenad men det kräver mycket jobb att samordna och du riskerar att få ett bygge som står still en månad för att t.ex. rörmokaren inte har tid förrän dess. Tänk på att väggar och/eller golv kan behöva förstärkas för att uppfylla dagens krav på stabilitet för dagens tätskikt.
1b. Ett litet läckage i t.ex en koppling kan göra att det kommer fram någon droppe då och då som rinner längs röret och ner i bjälklagret och det kan ta lång tid innan det upptäcks och då är skadan stor, dvs. dyrt för försäkringsbolaget att åtgärda.
3. Visst kan du ha delad entreprenad men det kräver mycket jobb att samordna och du riskerar att få ett bygge som står still en månad för att t.ex. rörmokaren inte har tid förrän dess. Tänk på att väggar och/eller golv kan behöva förstärkas för att uppfylla dagens krav på stabilitet för dagens tätskikt.
Tack för svar.BirgitS skrev:
1. Bara om det görs utan några kopplingar för det får inte finnas dolda sådana.
1b. Ett litet läckage i t.ex en koppling kan göra att det kommer fram någon droppe då och då som rinner längs röret och ner i bjälklagret och det kan ta lång tid innan det upptäcks och då är skadan stor, dvs. dyrt för försäkringsbolaget att åtgärda.
3. Visst kan du ha delad entreprenad men det kräver mycket jobb att samordna och du riskerar att få ett bygge som står still en månad för att t.ex. rörmokaren inte har tid förrän dess. Tänk på att väggar och/eller golv kan behöva förstärkas för att uppfylla dagens krav på stabilitet för dagens tätskikt.
1 & 1b, hur gör man då, eftersom röret idag kommer upp och ansluter till toa/bidé/dusch, hur ska man göra för att inte ha en koppling? för i min värld så antar jag att rörmockarn bara förlänger röret upp och ut i väggen?
3. Förstår det, men vi ser att vi kan spara mycket pengar och vi har 2badrum så det ena renoveras först, och sedan det andra. Så tid är OK om det drar ut på.
Se min fråga till BeritS, hur gör man då när befintligt rör antagligen behöver förlängas?ådal skrev:
Mitt golv består av betongplattor som sedan vattenrör och el lagts ovanpå som till sist har fått sig ett betong lager. så att dra helt nya rör kommer inte bli enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Rörmokarn gör ju det man kommer överens om och kan ju dra om rören om man så vill även om det medför att hen måste bila i golvet. Ibland väljer ju folk att göra avvikelser för att det blir för dyrt att följa branschreglerna men om det då uppstår en vattenskada pga. avvikelsen ersätter inte försäkringsbolaget.JonasWe skrev:
I duschen får det absolut inte finnas några andra genomföringar än golvbrunnen och rören till blandaren.
Så rätt och riktigt är att dra om rören, helst ifrån VVB?BirgitS skrev:
Rörmokarn gör ju det man kommer överens om och kan ju dra om rören om man så vill även om det medför att hen måste bila i golvet. Ibland väljer ju folk att göra avvikelser för att det blir för dyrt att följa branschreglerna men om det då uppstår en vattenskada pga. avvikelsen ersätter inte försäkringsbolaget.
I duschen får det absolut inte finnas några andra genomföringar än golvbrunnen och rören till blandaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vad klassas som en koppling?BirgitS skrev:
Om rörmokaren svetsar/löder eller vad de gör..bär det godkänt sätt att förlänga ett rör som kommer upp ur golvet? Jag tänker om man bygger en vägg á 10cm och förlänger rören med "svets ihopsättning" för att sedan gå ut högre upp på väggen. Skulle det vara en regelrätt lösning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det låter som att det du har läst om notering är det som jag kallade avvikelse i inlägg 6.
Säker vatten: https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
Säker vatten: https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
Klicka här för att svara