K
Kom på den fantastiska idén att börja pilla på ett element 23.30 på en fredagkväll.
Men vad skall man göra när ungen somnat så man äntligen fick lite egentid.

Hade(!) ett element som var iskallt och det hände inget hur mycket jag än vred på termostaten.
Skruvade bort termostaten och smörjde piggen. ( Som jag gjort tidigare på element som bråkat i huset )
Började sedan jucka lite försiktigt på piggen, men ingeting hände. Tog i lite mer och plopp så åkte hela piggen ut.
Försökte trycka in den igen men får inte in den lika långt som den satt. Släpper jag så åker den ut av trycket och det börjar rinna varmvatten. ( Typ 1 dl i minuten )
Trycker jag in den och håller i mot med fingret så slutar det rinna.
Har lyckats få den på plats genom att halvt trycka dit termostaten och skruva fast den så gått det går.
Samt två varv silvertejp för att hålla termostaten på plats för säkerhetsskull. ( Borde omöjligt lossna av det "låga" trycket )

Så det enda positiva med detta var att varmvattnet till elementet fungerade.
Det negativa är att jag nu inte har en aning om hur jag skall få fast piggen igen!?1?
Ska under morgondagen försöka jaga en kompis som kan mycket inom VVS.
Men kan det vara enkelt att fixa själv utan att behöva slå av cirkulationspumpen ( fjärrvärme ) och skruva isär allt.
Har inte vågat slå in den med våld.. ( Känns som det är för riskabelt när det gäller vatten... )

Jag har gjort samma sak ganska nyligen. Typ 5e gången jag försökte trycka in piggen så slank den in hela vägen och stannade där med fjädrande funktion som den ska. Så mitt tips är att försöka lite mer. lite kan du trycka men vålda inte.

K
Blir nog till att köpa ny box.
Försökte flera gånger inatt tills jag gav upp.
Ska kanske prova en gång till nu.

K
Fick dock tipset nu att hamra lite försiktigt på sidan av kopplingen.
Samt att försöka pilla med något mindre än piggen i hålet
Kan ha samlats skit som hindrar piggen att gå in hela vägen

• Gilla
Barrington666
  • Laddar…
K
Nu fick jag in den! :)
Bankade lite på sidan av kopplingen och då övergick det från att rinna ut till en liten fin stråle.
Då var det bara att trycka på lite så fastnade piggen igen.
Tog även "potstisnålen" och tryckte in och rörde runt försiktigt.

• Gilla
tjatt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.