Någon som kan nåt om vildvin?
Vi har en gammal sådan växandes på gäststugan, alltid varit hur fin som helst, men förra året var det lite dåligt med löv och i år kommer nästan ingenting! Många av smågrenarna jag når från marken är torra och bryts lätt, men det finns även grenar som är sega och ser friska ut, men de får inga löv! Vad kan ha hänt? Är den bara gammal? Vi har inte gjort något med den sen vi flyttade hit för 10 år sen.
Har förhoppningar på att inte behöva klippa ner hela, för hur kan den ta sig igen från de stora stammarna?

Bifogar bilder på hur den ser ut nu gentemot hur den var för några höstar sedan.

Hand håller en avbruten gren framför en stenmur, som visar grenens inre struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus delvis täckt av klätterväxter med ett fönster och grönskande träd i bakgrunden.
Skapa konto

Röd stuga delvis täckt av klätterväxter med röda och gröna blad, stenfundament synligt, träd i bakgrunden.
Skapa konto

Det är förmodligen en kombination av flera problem. Att vissa kvistar var döda redan förra året kan bero på extremtorkan 2018. Att många grenar inte får löv i år, trots att de är friska och levande inuti, kan bero på den dåliga våren vi hade. Först värme, sedan slog kylan och frosten till i maj och det kan ha dödat många knoppar som börjat svälla.

För jag antar att du inte använt round up, eller något annat ogräsmedel eller gräsmattegödsel i närheten av vildvinet?

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Hej tack för svar!
Nej nej jag använder inga medel alls i trädgården (förutom såpvatten på rosorna)!

ok men bör jag klippa i den?

Nej, klipp den inte. Den är släkt med vanliga vindruvor och åtminstone de blöder när man klipper dom. Din planta skulle inte må bra av att blöda ut en massa värdefulla kolhydrater i detta läge.

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Ok tack! Då avvaktar jag en säsong till så får vi se hur den mår. Kanske ska börja stödvattna den på våren/sommaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.