Jag ska bygga en arbetsbänk på ca 210 x 110 cm. Den kommer att användas till montering och paketering, så inget som nämnvärt kommer skada bänkytan. Ytan behöver dock hålla sig plan.

Och nu till utmaningen i detta lilla projekt: Bänken kommer att stå i det kombinerade gästrummet, så det behöver vara hyfsat enkelt att fälla ihop och stuva undan den vid besök. Därför behöver jag tips på bänkskivor som är lätta. Min tanke är att jag bygger en enkel stomme för stadga och till det hopfällbara ben.

Ett par bänkskivor från IKEA blir billigt men landar på ca 50 kg + ben. Finns det något sätt att bygga lättare? Jag har kollat lite på plywood, men har svårt att lista ut vad som skulle bli bäst av alla olika kvalisorter.

Och bara för att krångla till det ytterligare så vill jag ha en ljus bänkyta.

L
Hej, vet inte hur lång den behöver vara - men har du kikat på fällbara tapetbord eller fällbara loppisbord? Man kan ju alltid spraymåla. Om skivorna inte är styva nog kan du ju lägga på en lös skiva som du fäster med tvingar eller vagnbultar o sen hanterar separat vid undanstuvning.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
En Ikea linnmon bordsskiva 200x60cm väger
12kg, mycket starkare och lättare än en plywoodskiva.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Den där Linnmonskivan ser ju perfekt ut. Två st ev med gångjärn emellan skulle ju bli ett rätt smidigt paket ihopfällt.

Jag passar gärna på och ställer en följdfråga: Är det någon som har tips på prisvärda beslag för ihopfällbara ben? Alternativt något färdigt benpaket.

• Gilla
ajon
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ikea har ett annat bord, om du inte hittar några vettiga fällbara ben, dock lite mindre 150x73cm men med fällbara ben som ser väldigt smidigt ut, 10kg väger det.
[länk]
Är det bara jag som inte får den här länken att fungera? Vad heter produkten?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.