Hej,

Vi har just nu två sovrum i lägenheten på 88 kvm, där vårt nuvarande "master bedroom" är väldigt stort, lika stort som vardagsrummet. Jag står inför två alternativ och skulle vara otroligt tacksam för feedback och vilket av alternativen ni rekommenderar (se bilder).

Alternativ 1
Bygga två väggar vid fönstret och behålla balkongdörrarna i vårt stora sovrum som ljusinsläpp. Även bygga platsbyggda garderober mittemot sängen.

Alternativ 2
Dela av rummet i två långsmala rum.

• Svartvit ritning. Nuvarande planlösning av en lägenhet. Kök, vardagsrum, sovrum, badrum, balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning: Lägenhetsplan. Tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, balkong, hall. Märkt "Alternativ 1".
    Skapa konto
  • Svartvit ritning, lägenhetsplan, tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, balkong, "Alternativ 2" text.
    Skapa konto
  • 3D-modell av rumslayout för barnrum/kontor, säng, garderob med text "Alternativ 1".
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett litet rum med två sängar, fönster och texten "Alternativ 2".
    Skapa konto
BirgitS
Hur blir det med möbleringen i alternativ 2?
Var finns det tilluft?

Alt 1 tar för mycket onödig yta enbart för passage.

En tillfällig, enkel och billig lösning är att dela rummet "tvärtemot" och glasa väggen de sista 70 centimetrarna upp till tak. Då behåller man den ursprungliga layouten och dörrarna. Ventilationen måste dock fixas på något sätt.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Alt 1 tar för mycket onödig yta enbart för passage.

En tillfällig, enkel och billig lösning är att dela rummet "tvärtemot" och glasa väggen de sista 70 centimetrarna upp till tak. Då behåller man den ursprungliga layouten och dörrarna. Ventilationen måste dock fixas på något sätt.
Tack. Vet inte riktigt om jag håller med om att mycket yta går till passage, får intrycket av att sovrummet fortfarande känns luftigt när vi provmöblerat efter alt. 1.

Jag var inne på att göra en vägg tvärtemot innan jag flyttade in men insåg att det är bättre att båda rummet får ljusinsläpp än att ett rum bli utan.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
”Barnrummet” i alt 1 känns extremt trångt. Även småbarn tar stor plats. Hur breda skulle rummen i alt 2 bli? Ser ut som max 2 m vilket blir väldigt svårmöblerat…

Jag hade nog också delat rummet åt andra hållet. Tänker att ljusinsläpp inte är viktigt om man endast ska sova där. Ventilation får man ju fixa på något sätt…

Har du lagt ut frågan här tidigare eller har jag sett samma i en grupp på fb för ett tag sen?

BirgitS
L lillanutten skrev:
”Barnrummet” i alt 1 känns extremt trångt. Även småbarn tar stor plats. Hur breda skulle rummen i alt 2 bli? Ser ut som max 2 m vilket blir väldigt svårmöblerat…

Jag hade nog också delat rummet åt andra hållet. Tänker att ljusinsläpp inte är viktigt om man endast ska sova där. Ventilation får man ju fixa på något sätt…

Har du lagt ut frågan här tidigare eller har jag sett samma i en grupp på fb för ett tag sen?
Kan det vara https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-rum-i-sovrummet.480526/ från februari?

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Det skulle vara bra att veta lite mått på rummet. Barnrum/kontor, hur ska det rummet användas? Båda funktionerna samtidigt?

J Jo1234 skrev:
Det skulle vara bra att veta lite mått på rummet. Barnrum/kontor, hur ska det rummet användas? Båda funktionerna samtidigt?
Barnrum/kontor blir 2x2m. Planen är att använda det enbart till att sova, en barnsäng ska stå mittemot fönstret. Sedan används det andra sovrummet till lekrum på dagen

BirgitS
C Carlsonn skrev:
Barnrum/kontor blir 2x2m.
Som redan har frågats:
Och vad är då måtten på de långsmala rummen?

C Carlsonn skrev:
Jag var inne på att göra en vägg tvärtemot innan jag flyttade in men insåg att det är bättre att båda rummet får ljusinsläpp än att ett rum bli utan.
Varför är det viktigt med ljusinsläpp om allt man gör i rummen är att sova?
Sen går det ju bra att ha högt placerade låga fönster för ljusinsläpp i en nyuppsatt mellanvägg.

• Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.