I vårt huset i Stockholm, har vi följande värmekällor och har timpris på el:
1-frånluftvärmepump (Nibe FIGHTER 310P ) som värmer huset via vattenburen golvvärme och gör varmvatten //jobbar dygnet runt
2- luftvärmepump(Electrolux Flow H3) // använder bara på nätterna som elen är billigare
3- Braskamin (elda ved) // elda på dag som elen är dyrare 2 gånger
Enligt Utgångsvärden för värmeautomatik Stockholm har 11 (5) och Hus med golvvärme** installerat i betongbjälklag
Har följande inställning. är de rätta enligt kartan?
A .Förskjutning värmekurva=-2
B. Val värmekurva=8

Värmepumpsdisplay med inställningar, knappar och röd markering med text, NIBE-logotyp syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta över Sverige visar rekommenderade inställningar för värmesystem baserat på geografiska områden och systemtyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Enligt kartan borde din värmekurva vara 5 med förskjutning -1 men det är inte alls säkert att det stämmer. Sätt alla termostater på max, stäng av luftluftvärmepumpen och elda inte någon vecka så kan du se om grundjusteringen är rätt eller måste justeras för ditt hus. Är det kallt inne och kallt ute höjer man värmekurvan ett steg och vice versa. Är det milt ute med plusgrader och det är för kallt inne höjer man förskjutningen ett steg i taget.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt kartan borde din värmekurva vara 5 med förskjutning -1 men det är inte alls säkert att det stämmer. Sätt alla termostater på max, stäng av luftluftvärmepumpen och elda inte någon vecka så kan du se om grundjusteringen är rätt eller måste justeras för ditt hus. Är det kallt inne och kallt ute höjer man värmekurvan ett steg och vice versa. Är det milt ute med plusgrader och det är för kallt inne höjer man förskjutningen ett steg i taget.
Tack för svaren, du skrev att: Är det kallt inne och kallt ute höjer man värmekurvan ett steg. Du menar att höjer B. Val värmekurva (visas i bilden) från tex 5 till 6 ?
 
Redigerat:
Ja "B. Val värmekurva" som man höjer från t.ex. 5 till 6 om det är kallt inne när det är kallt ute.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja "B. Val värmekurva" som man höjer från t.ex. 5 till 6 om det är kallt inne när det är kallt ute.
Ger inte en plusjustering på "förskjutning av värmekurva" samma effekt eller blir det andra konstigheter?
 
För att hitta en bra grundinställning rekommenderas att man ändrar kurvan när det är kallt ute och förskjutningen om det är milt väder ute.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag fortsätter på den här tråden då Josth verkar vara personen att fråga!

Jag har en Fighter 310P som jag har dragit ner bägge kurvorna till 0, alltså ner max vänster. Ändå så blir radiatorerna glödheta på vintern bara jag vrider på "frostflingan"

Jag bor i Södermanland.
 
Bara på vintern? Stänger du kanske av cirkulationspump under övrig tid? Kanske är shuntmotorn det blivit fel på och den fastnat på max(?) Man behöver jämföra beräknad framledningstemperatur på kanal 10 med uppmätt framledningstemperatur på kanal 2 och se om de stämmer när cirkulationspumpen är påslagen.
 
Okej! Ja, det är bara på vintern då jag inte använder radiatornerna på sommaren, dock så är vattnet alltid varmt så fort jag öppnar en kran i handfaten. Det tar cirka 30-60 sekunder innan det blir kallt.

Jag har också tänkt att det mest logiska vore att shunten är intryckt på max, den sitter dock som berget! Jag skulle anse att jag är ganska stark i nyporna men lyckas inte få loss den.

Angående framledningstemperaturen så får jag bara -- -- i displayen när jag byter kanal, antar att det är kretskortet som gett upp?
 
Kallvattnet är ju ljummet, särskilt på sommaren, innan svalare kallvatten hunnit komma in från ledningarna djupt ner i gatan.

För att vrida ratten på den gamla typen av ESBE-shunt behöver man oftast ta tills huden lossnar från fingrarna även om man gör rätt och håller ratten intryckt.

Du menar att kanal 02 bara visar "-- --" ? Sannolikt är det då fel på framledningsgivaren nere på utgående värmerör. Finns som reservdel och kostar inte så farligt mycket alls att beställa från t.ex. JS Energi.
 
J Josth skrev:
Kallvattnet är ju ljummet, särskilt på sommaren, innan svalare kallvatten hunnit komma in från ledningarna djupt ner i gatan.

För att vrida ratten på den gamla typen av ESBE-shunt behöver man oftast ta tills huden lossnar från fingrarna även om man gör rätt och håller ratten intryckt.

Du menar att kanal 02 bara visar "-- --" ? Sannolikt är det då fel på framledningsgivaren nere på utgående värmerör. Finns som reservdel och kostar inte så farligt mycket alls att beställa från t.ex. JS Energi.
Vilken jävla klippa du är, om jag kände dig så skulle du få en fet middag med goda öl!!

Ska ta i tills fingrarna lossnar, återkommer när jag gjort det och bytt delen!!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Såhär ser shunten ut, om inte jag är helt tappad bakom flötet (tack isf farsan) så står den på kallast?
 
  • Värmeinstallation med rör, ventiler och cirkulationspump under en panna. Oredig, teknisk inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis, den står i stängt läge och släpper inte ut någon värme till värmesystemet från tanken.
 
Okej, men då förstår jag inte varför radiatorerna är glödheta så fort jag öppnar dem lite?
 
Nej inte jag heller. Är din 310P dockad med t.ex. en luftvattenvärmepump på returledningen eller är den utrustad med fjärrvärmetillsats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.