Hej.
Hur får jag hyfsad värme genom radiatorerna?
Plockar jag bort termostaterna blir elementen skållvarma. Inga problem.

Monterar jag termostaterna får jag ok värme i dotterns rum (typ ljummet) fast på
9:an.

I sonens rum stängs hela radiatorn om termostaten monteras även om man kör på 9:an. Dvs fullt öppen. Skruvar jag loss hela termostaten ca 2 varv så den hänger lite löst så blir det varmt direkt.

Hur tänker man generellt ang termostater. Hur lång tid tar dem att justera sig själva.

Hur kan jag kontrollera saker och vad skall jag leta efter?

Ventilerna är nya och rör sig lätt.

Kör utan termostater i övriga rum då dem delar samma yta och låter pannan reglera dem. Det är sovrummen som blir onödigt varma.

• Värmeelement med termostatventil mot trägolv, med frostbildning på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rördel med isolering och korrosion, mot bakgrund av otydliga hinkar och produkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som det inte är rätt fabrikat på termostater och ventiler ihop. Ventilerna kanske inte är MMA utan t.ex. TA som också har gänga M28×1½? Kanske prova med en TA-termostat?

OJ enrörs med bara ett rör inbyggt i golvet. Då kan det bli problem. hur är det med dom andra elementen längre bort. Om du stänger ett, blir då andra varmare, det första elemenetet suger åt sig en del värme och skickar en utspädd värme till nästa o.s.v så det sista får lite svalt och ska stå helt öppet. Lite tjurigt att få till men går, med att ge första bara lite flöde och nästa lite mer, o.s.v.

J Josth skrev:
Det låter som det inte är rätt fabrikat på termostater och ventiler ihop. Ventilerna kanske inte är MMA utan t.ex. TA som också har gänga M28×1½? Kanske prova med en TA-termostat?
Precis. Vi har inte bott här sen det blev kallt. När vi var på visning i februari så var det varmt och man tänkte inte mer på det.

Ok hur vet man om det är ventilen/ termostaten som inte lirar. Förutom det jag beskrivit ovan?

Ventilerna är bytade av en rörmokare hösten 22 pga läckage, men det i sig är ju inte någon garanti för något.

Med termostaten borta så ska elementet bli lika varmt som tempen är ut från värmekällan. Det får då full fart i sig med vatten. Går piggen att trycka in och ska sen gå ut av sig själv.

J jonaserik skrev:
OJ enrörs med bara ett rör inbyggt i golvet. Då kan det bli problem. hur är det med dom andra elementen längre bort. Om du stänger ett, blir då andra varmare, det första elemenetet suger åt sig en del värme och skickar en utspädd värme till nästa o.s.v så det sista får lite svalt och ska stå helt öppet. Lite tjurigt att få till men går, med att ge första bara lite flöde och nästa lite mer, o.s.v.
Javisst… fint skall det vara.. 🤯😅😩.

Ok så här ser det ut.
1 hall ostrypt
2 badrum ostrypt
3 vardagsrum ostrypt
4 vardagsrum ostrypt
5 sovrum dotter försök med termostat (funkar hyfsat men allt annat än 9 dödar nästan temp)
6 sovrum son försök med termostat (går ej att justera, blir svalt även på 9) lossar termostat ca 2 varv blir varmt men den ”hänger”
7 hall sist på slingan ostrypt.

Alla blir varma om jag inte har något monterat. Fungerar faktiskt över förväntan. Har hört att klackarna rostar bort med tiden men det verkar fungera än så länge.

Tillopp blir jättevarmt och returen blir jättevarm. Känner för hand men inte stor skillnad när cirkulationen är igång.

Gav det något mer?

J jonaserik skrev:
Med termostaten borta så ska elementet bli lika varmt som tempen är ut från värmekällan. Det får då full fart i sig med vatten. Går piggen att trycka in och ska sen gå ut av sig själv.
Absolut och alla blir riktigt varma så det är inte problemet. Problemet är att strypa med termostat för behaglig värme i sovrum.

Om du sätter tillbaka en termostat och ställer den till häften, blir det elementet svalare då.

J jonaserik skrev:
Om du sätter tillbaka en termostat och ställer den till häften, blir det elementet svalare då.
Elementet blir kallt på allt under 7 på dotterns. Och sonens rum blir det kallt så fort jag bara skruvar dit termostaten.

Så hur vet jag om det är termostaten som reglerar och inte släpper på vatten eller om den bottnar på något sätt så att det stryps oavsett?

Hej
Om det nu sitter utbytesinsatser skall dessa justeras in. När piggen trycks in fullt ska det lilla spåret på piggen vara i linje med packboxen.
Om inte justera det genom att skruva på piggen, den är lite tillplattad så det ska gå att få tag med ett verktyg.
Läs installationsmanual på purmos hemsida om du inte förstår vad jag menar.
Lycka till!
/ Björkskär

B Björkskär skrev:
Hej
Om det nu sitter utbytesinsatser skall dessa justeras in. När piggen trycks in fullt ska det lilla spåret på piggen vara i linje med packboxen.
Om inte justera det genom att skruva på piggen, den är lite tillplattad så det ska gå att få tag med ett verktyg.
Läs installationsmanual på purmos hemsida om du inte förstår vad jag menar.
Lycka till!
/ Björkskär
Ajdå. Så spårets positionering spelar roll??
Det finns dock inget på termostatens sida som skvallrar om att spåret skall sitta på något speciellt sätt. Termostatens botten är platt.

Ett prov till då. om du bara sätter termostaten med någon gänga så den inte ramlar av, då trycks inte piggen in så mycket, vad händer då.

J jonaserik skrev:
Ett prov till då. om du bara sätter termostaten med någon gänga så den inte ramlar av, då trycks inte piggen in så mycket, vad händer då.
Då blir det full värme. Likvärdig med övriga element. Kanske någon grad skillnad men det känner man inte när det är skållhett. 😅

B Björkskär skrev:
Tjo här är manualen
[länk]

/ Björkskär
Ahhhh så tappen på ventilen är justerbar… suck. Hur många inställningar kan man behöva.

Har absolut skruvat på den och dom andra vid olika tillfällen. Inte förstått att det justerar djupet. Får kika på det under dagen.

Tack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.