Hej,

Söker efter en vattenpump som ska drivas via 230v (vanligt eluttag) som vi ska kunna ansluta till en vattendunk under diskbänken och på så sätt få vatten i en kökskran.

Har sökt och läst en del men då är det bara 12v system för husbilar, båtar osv som kommer upp.

Finns det några bra och smidiga lösningar för detta som ni kan dela med er av? Jag är inte så van vid el-lära så om det finns system som ska konverteras osv så får ni gärna beskriva hur/varför och om det är något som man gör själv eller anlitar elektriker för.

//Oskar

O Oskpet skrev:
Hej,

Söker efter en vattenpump som ska drivas via 230v (vanligt eluttag) som vi ska kunna ansluta till en vattendunk under diskbänken och på så sätt få vatten i en kökskran.

Har sökt och läst en del men då är det bara 12v system för husbilar, båtar osv som kommer upp.

Finns det några bra och smidiga lösningar för detta som ni kan dela med er av? Jag är inte så van vid el-lära så om det finns system som ska konverteras osv så får ni gärna beskriva hur/varför och om det är något som man gör själv eller anlitar elektriker för.

//Oskar
Är lite oklartr hur du tänkt koppla in pumpen.
Men en sådan här kan man ju tex ha kanske ?

Vattenpumpautomat med blå trycktank och motor, rostfri stålanslutning i silver, för trädgårdsbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.biltema.se/fritid/tradg...bjhbwLQyeyBfe399N121HQh5Q1WdO2kxoCrsgQAvD_BwE

Tack för svar. Skulle jag kunna ha en slang från den pumpen till en dunk då och sen slangar upp till en kran?

Den ser stor ut? Måste inte vara nåt jättetryck i kranen men bara så vi kommer undan dunk med vridkran som just nu står på diskbänken.

En sån här
Dränkbar pentrypump från Biltema, 12 V modell SFSP1-L012-01, visas med pris 179 kr. Art.nr 25-9803, säljs i Karlskrona.
Skapa konto

Plus nätdelen nedan samt en strömbrytare

Eller det här
Vattenkran med pump för 219 kr hos butik i Karlskrona, lämplig för användning med 12V strömförsörjning i båt eller husvagn.
Skapa konto

Plus en sån här
Nätadapter 12VDC 2A 24W med kabel och kontakt, artikelnummer 41018170, visas med priset 139 SEK inklusive moms.
Skapa konto

+ lite slang.

Med en nätadapter kan du titta på 12v- grejer för båt och husvagn.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack! Bild och 3 är nog det vi letar efter. Får åka o klämma lite. Är det så enkelt att en sån kontakt (bild 3) gör så att jag kan använda 12v artiklar via eluttaget alltså?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.