Vi ska bygga ett lösvirkeshus men har lite problem med planlösningen.
Antingen blir hallen väldigt liten eller så blir stora sovrummet utan fönster.
Tips tas emot med öppna armar.

Finns det någon vänlig själ som kan skissa upp några tips?

alternativ1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativ2.png
Skapa konto

Byt plats på bastu/badrum och sovrummet i första skissen

I ursprungsritningen hade vi bytt plats på dem, men då mister man funktionen att kunna gå direkt ut i relaxrummet från bastu/badrum :(

Minska ner storleken på stora sovrummet i alt 2, flytta väggen mot hallen förbi dörren till garderoben(?) Då får ni ifs ett lite mindre sovrum och inte direktaccess till vad jag tror är garderoben. Men ni får en betydligt luftigare hall och access till T/S utan att gå igenom stora sovrummet

I båda era alternativ har ni en väldigt liten hall. Med tanke på hur många sovrum ni har så verkar ni vara minst 2 vuxna och 2 barn, en stor hall underlättar livet mycket.

Det skulle absolut vara en god idé.
En vän gick dock på en nit när de gjorde stora sovrummet ca 50cm kortare. De fick inte sin ritning godkänd hos kommunen.
Det finns någon mystisk lag som säger att längden på sovrummet (mätt garagevägg till vardagsrumsvägg) måste vara minst 3,7 meter. I den övre ritningen är väggen ca 3,80m.

Vi är 2 vuxna + 2 barn, så stor hall är precis som du säger ganska viktigt.

Ett sovrum utan fönster funkar ju inte, men det andra förslaget är en riktig katastrof, inte bara för den trånga hallen, dessutom måste man gå genom tvättstuga/korridor/badrum eller sovrum för att komma innevägen till/från garaget med sina inköp när det regnar (eller vad man nu har för anledning att använda den dörren), det är också en massa onödiga dörrar.

Sätt en dörr mitt på den väggen och ta bort dörr mot hall/vardagsrum till sovrum och badrum så funkar det bättre. Om man gör tvättstugan smalare blir sovrummet större, då går det att dra in väggen en bit i hallen och få bättre utrymme där.

Tack, jag ska kika och testa lite med ditt förslag.

Vad tror ni om den övre ritningen (med sovrummet i mitten) med tillägget att man sätter in ett smalt högt fönster in mot vardagsrummet? Då får man in lite ljus via den vägen.
Samma tänk som på denna bild, dock annan stil på fönstret.
fönster.png
Skapa konto

Jag tror inte ni får bygglov för det... alltså jag menar ett sovrum med ett sånt fönster ist för ett riktigt fönster.

Redigerat:
Om jag förstått det rätt så är enda kriteriet att det ska finnas två vägar ut från rummet ifall det börjar brinna.
Vet dock inte om det finns någon byggregel som säger att man måste ha ett "riktigt" fönster. Men det kanske finns någon som vet mer om detta?

Untitledg.jpg
Skapa konto

Blir sovrummet för litet om ni gör något i den här stilen?

Jag skulle för övrigt inte rekommendera dörr till badrum från vardagsrum om det kan undvikas. Var har ni tänkt ha matbordet, ser inte riktigt någon given plats för det?

Det stämmer, ett sovrum får inte vara utan fönster (eller två dörrar då...) som det ju blir här eftersom man kommer ut till tvättstugan... Dock hade jag nog förminskat tvättstugan och satt den i anslutning till bastun/badrum och gjort ett långsmal sovrum istället... Som skiss 2 alltså men med ett smalare och längre sovrum.

EDIT: Eller precis då som Apollonia (som var snabbare) har ritat... ;)

Tack, det var en riktigt bra idé! Med lite små justeringar tror jag man kan klara att hålla sig inom kravet med 3,70m.
Stort tack :)

Matbordet hade vi tänkt placera mitt mellan kök och vardagsrum i den stora öppna ytan.

Apollonia: fint att dukunde rita det jag skrev!

Apollonia
Har du möjligtvis förresten något tips om hur man kan utnyttja den döda ytan som uppstår vid ingång till badrum och tvätt på ett bättre sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.