7 881 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hjälp med material till kökslådor
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag vill göra mina kökslådor själv. Botten blir i något enklare material, men sidorna får bli någon form av trä (exempelvis ek). Har idag varit hos Bauhaus och kikat på planhyvlat. 10 centimeters tjocklek verkar ok. Men kvalitén var inte så bra. När jag tog ut längderna ur hyllorna så var de krokiga, vågformade och såg inte alls bra ut.
Vad skall jag välja för att få bra lådor? Är det inte planhyvlat jag skall leta efter? Och var det bara dålig kvalitet hos Bauhaus? Snälla, hjälp mig med råd och tips!
Vad skall jag välja för att få bra lådor? Är det inte planhyvlat jag skall leta efter? Och var det bara dålig kvalitet hos Bauhaus? Snälla, hjälp mig med råd och tips!
Det viktigaste på en snygg låda är fronten, som gärna kan vara i ek. Skall du ha snygga sidor på lådorna, så är absolut ek bra, men dyrt. En lösning är att fanera insidan med ekfaner istället för att göra den i ek. Därmed kan du göra sidan i billigt trä, eller rak och slät plywood eller MDF.RtZ skrev:Jag vill göra mina kökslådor själv. Botten blir i något enklare material, men sidorna får bli någon form av trä (exempelvis ek). Har idag varit hos Bauhaus och kikat på planhyvlat. 10 centimeters tjocklek verkar ok. Men kvalitén var inte så bra. När jag tog ut längderna ur hyllorna så var de krokiga, vågformade och såg inte alls bra ut.
Vad skall jag välja för att få bra lådor? Är det inte planhyvlat jag skall leta efter? Och var det bara dålig kvalitet hos Bauhaus? Snälla, hjälp mig med råd och tips!
Tyvärr lämnar det kvar lådfronten och problemet med att även planhyvlat trä är snett. Det du har upptäckt är skälet till varför jag köpte en hyvel. När man väl börjar jobba i trä, och går under runt 15 mm tjocklek, så är det svårt att hitta plant trä. Ekonomiskt är det därför bra att ägna de första åren åt MDF tills garaget inte längre rymmer bilar, eller i bästa fall ens cyklar, då har du sedan utrustning nog för att jobba med riktigt trä utan att på ett enda år ta jättekostnaden av verktyg eller skicklighetssprånget med handhyvel.
Jag har setts på många byggvaruhus, och fått skäll, när jag stått och gått igenom alla brädorna mot ett måttband för att se om de är raka. Gör du på det sättet kan du nog hitta tillräckligt många bitar som är raka nog för lådfronter, men det blir till att verkligen välja och vraka.
En variant är att köpa trät av en snickare. En annan, mycket svår variant, är att för hand slipa eller hyvla ner dem till släta och jämntjocka. En tredje, troligen fullt möjlig men ändå jobbig variant som jag inte provat, är att bygga en ram för handfräsen, och använda handfräsen för att fräsa ner trät till en slät yta (ramen görs jämntjock, trät läggs innanför ramen och fräsen körs i ramen och bara de tjocka bitarna av trät träffas av fräsen.
--- Mats ---
Redigerat:
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
På hemvägen från jobbet funderade jag nu på om det går att köpa tjockare planhyvlat, exempelvis 21mm, för att sedan kapa av dem i lämpliga längder och helt enkelt dela på dem. Då blir det 8-10mm ändå efter slipning m.m.
Men går detta? Fungerar det med en cirkelsåg exempelvis?
Har en större bandsåg, men bladet fladdrar än hit o än dit..
Jag som äntligen hade bestämt mig för hur jag ville ha det med lådorna, och så blir det problem med en gång. Livet är hårt, men rättvist. Det här drabbar alla :-D
Men går detta? Fungerar det med en cirkelsåg exempelvis?
Har en större bandsåg, men bladet fladdrar än hit o än dit..
Jag som äntligen hade bestämt mig för hur jag ville ha det med lådorna, och så blir det problem med en gång. Livet är hårt, men rättvist. Det här drabbar alla :-D
Redigerat:
Idealverktyget för det du beskriver är en bandsåg (sök på resaw på engelska). Finns speciella resaw blades. Kombinationen bandsåg och hyvel är den perfekta metoden för det du vill göra.RtZ skrev:På hemvägen från jobbet funderade jag nu på om det går att köpa tjockare planhyvlat, exempelvis 21mm, för att sedan kapa av dem i lämpliga längder och helt enkelt dela på dem. Då blir det 8-10mm ändå efter slipning m.m.
Men går detta? Fungerar det med en cirkelsåg exempelvis?
Har en större bandsåg, men bladet fladdrar än hit o än dit..
Jag som äntligen hade bestämt mig för hur jag ville ha det med lådorna, och så blir det problem med en gång. Livet är hårt, men rättvist. Det här drabbar alla :-D
Problemet är att om du lyckas få din bandsåg att göra detta snyggt, och saknar rikt och planhyvel, har du tagit trä som var plant och delat i två tunna halvor. De inbyggda spänningarna i trät kommer att göra att risken är stor de delade bitarna är ojämnare än vad du hittar i affären om du väljer och vrakar bland redan tunna och hyvlade bitar.
Du måste därför räkna med en rätt rejäl marginal för böjning orsakad av inbyggda spänningar efter klyvningen, som sedan tas bort genom hyvlingen. Utan hyvel skulle jag inte föreslå den vägen, då är tunna skivor vrakade efter bästa förmåga en troligare lyckad lösning.
Ger du en enda antydan mer kommer du snart att överfallas i forumet med förslag på lämpliga rikt och planhyvlar. Skall du syssla med riktigt trä är det en väg du till slut kommer att vandra...
--- Mats ---
Jag har en fundering relaterad till materialhanteringen. Äldsta dottern hoppade för en stund sedan ner från köksbänken och fastnade då i hörnskåpets lucka. Den ena av de två luckorna gick i två bitar - ramens ena långsida lossnade (och sprack). Så här ser luckan ut:
http://www.ballingslov.se/se/KOK/TRA/Studio/Luckor/Bjork%20natur
Att såga och fräsa till en ny bit som ersättning ser jag inga problem med. Att köpa EN bit (i mitt fall) som är rak och fin vid inköpstillfället är nog inte heller ett stort problem. Frågan är dock hur jag ska bete mig för att denna ska förbli rak under tillverkning, montage och även därefter förstås. Vad kan man göra för att träbiten inte ska slå sig när den flyttas mellan affären, mitt garage och mitt kök?
Går det att köpa "möbeltort" virke någonstans och vinner man isåfall något på det?
http://www.ballingslov.se/se/KOK/TRA/Studio/Luckor/Bjork%20natur
Att såga och fräsa till en ny bit som ersättning ser jag inga problem med. Att köpa EN bit (i mitt fall) som är rak och fin vid inköpstillfället är nog inte heller ett stort problem. Frågan är dock hur jag ska bete mig för att denna ska förbli rak under tillverkning, montage och även därefter förstås. Vad kan man göra för att träbiten inte ska slå sig när den flyttas mellan affären, mitt garage och mitt kök?
Går det att köpa "möbeltort" virke någonstans och vinner man isåfall något på det?
Såg du inte fick ett svar, så här kommer ett.MathiasS skrev:Jag har en fundering relaterad till materialhanteringen. Äldsta dottern hoppade för en stund sedan ner från köksbänken och fastnade då i hörnskåpets lucka. Den ena av de två luckorna gick i två bitar - ramens ena långsida lossnade (och sprack). Så här ser luckan ut:
[länk]
Att såga och fräsa till en ny bit som ersättning ser jag inga problem med. Att köpa EN bit (i mitt fall) som är rak och fin vid inköpstillfället är nog inte heller ett stort problem. Frågan är dock hur jag ska bete mig för att denna ska förbli rak under tillverkning, montage och även därefter förstås. Vad kan man göra för att träbiten inte ska slå sig när den flyttas mellan affären, mitt garage och mitt kök?
Går det att köpa "möbeltort" virke någonstans och vinner man isåfall något på det?
Köpa möbeltorrt och färdigskuret löser hela problemet. Då skall du handla av ett snickeri. Det kommer att kosta lite extra, men om du inte är intresserad av resten kan det vara en idé.
Alternativet är att köpa så torrt som möjligt, ta hem det, och låta det torka medans det hålls rakt (ligger ner på klossar). Eftersom du inte skall ha en alltför tjock sak, så tar det inte så otroligt lång tid för det att torka, speciellt inte om du köper nu på vintern. Har du tur hittar du på ett varuhus en bit som stått länge inomhus, och redan är nästan torr, men enda sättet att veta är att använda en fuktmätare och det är nog att gå längre än de accepterar.
Om du inte behöver hyvla uppstår efter torkning största risken för böjning när du klyver. Är det en enda bit så är det inte så farligt att lösa det. Böjningen beror på spänningar i trät som efter borttagning av material inte längre kan hållas tillbaka av kvaravarande trä. Lösningen är att bara klyva lite grand i taget, och alternera sidorna du klyver från (så om en klyvning resulterar i en viss böjning, så kommer nästa klyvning att återföra biten till rak, såvida inte även den leder till en viss böjning.. Ju närmre slutbredd du är när du startar, dess mindre är risken, eftersom det du skall ta bort är lite och inte kommer att påverka så mycket. Ju större slutdimension du har, dess mindre är risken, då kvarvarande material förblir starkt.
För en kökslucka skulle jag tro att risken är ganska liten för böjning i sidled efter torkningen och då under klyvningen, då den är rätt kort och relativt bred. Däremot en vridning eller böjning kan inträffa under torkningen, men du nämner inte hyvling, så det kanske du har svårt att åtgärda?
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för ditt svar Mats.
19mm tjockt ska ramstycket vara så det blir ju till att hyvla någon standarddimension antar jag (22x95 eller 22x70). Att klyva detta ur något större stycke känns som överkurs tror jag? Hos en bekant finns en planhyvel som kanske kan användas - att göra det för hand tror jag inte blir tillräckligt bra när jag gör det.
Jag tror jag ska börja med en sväng till något lokalt snickeri. Hittar man rätt person så blir ju det en smidig lösning på problemet. Den avslutande fräsningen vill jag dock göra själv.
19mm tjockt ska ramstycket vara så det blir ju till att hyvla någon standarddimension antar jag (22x95 eller 22x70). Att klyva detta ur något större stycke känns som överkurs tror jag? Hos en bekant finns en planhyvel som kanske kan användas - att göra det för hand tror jag inte blir tillräckligt bra när jag gör det.
Jag tror jag ska börja med en sväng till något lokalt snickeri. Hittar man rätt person så blir ju det en smidig lösning på problemet. Den avslutande fräsningen vill jag dock göra själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Söker leverantör av material till mindre husbygge, som kan hjälpa med rätt mängder
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp med val av material till lucka
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med materialval till hallmöbel
Möbelsnickeri -
Tillbyggnad - Materialhjälp
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp mig välja skivmaterial till monteringsbänk
Möbelsnickeri