Vi har köpt nyproduktion från JM och håller på att välj tillval mm till lägenheten. Vi har bestämt oss för Vita ramluckor (Ramsö från Myresjökök), rostfria vitvaror och ekgolv. Vi skulle helst vilja ha svart blank granit som bänkskivor men eventuellt blir det gråsvart laminat beroende på priset på graniten... Just nu velar vi otroligt mycket vad gäller kakel till köket. Från början var vi inne på svart blankt kakel men det känns som att det dels blir för mörkt, dels blir för liten kontrast till granitskivan. Vi får välja mellan ganska många olika kollektioner hos CC Höganäs. Vi ska åka och kolla i deras utställningsbutik nästa helg, men skulle gärna vilja få lite tips och idéer innan dess! Tror ni att det funkar med svart kakel? Om inte, vad ska man köra på då?
En mix med både grå och svart kakel kan vara snyggt.
En bild nedan på vårt personalkök med en bänkskiva i svart diabas mattslipad samt en planlimmad Blanco silgranit. Den gröna färgen på väggen vill jag inte diskutera. (inte min färg precis)
En bild nedan på vårt personalkök med en bänkskiva i svart diabas mattslipad samt en planlimmad Blanco silgranit. Den gröna färgen på väggen vill jag inte diskutera. (inte min färg precis)
Tessok skrev:
Nej, den gröna färgen var sådär grann
Annars är jag just nu lite stumm när det gäller TS kakel. Men kanske något åt det "bruna" hållet, någon nyans på det då?
Hehe... Ja, vi får hoppas att personalen inte känner en fängelse känsla när de sitter där.Locos skrev:Nej, den gröna färgen var sådär grann. Jag tycker dock inte det var så snyggt att blanda svart och vitt heller, i alla fall inte i den kombinationen. Ser lite ut som ett fängelse och som om man inte hade råd med att ta allt kakel i samma färg.
Annars är jag just nu lite stumm när det gäller TS kakel. Men kanske något åt det "bruna" hållet, någon nyans på det då?
Kakel är ett svårt val. Det finns nog inte många som känner den där ahaa-upplevelsen när de tittat på kakel. Blir nog mest att man väljer det man tycker minst illa om.
Jag har beställt en diamantborstad bänkskiva i svart granit. Den är matt i ytan, men beständig som en blankpolerad och påminner om läder i strukturen. Ovanför bänkskivan skall jag ha stavmosaik (heter det så?) i grå/mörkgrå sten - på detta sätt ser bänkskivan än mer svart ut kontrastmässigt sett. Jag kan tillägga att jag försöker få så lite högblanka ytor som möjligt i köket.
Lite lustigt. Kaklet i mitt inlägg med svarta bitar är borstad svart diabas med lite rundade kanter, likt det grå kaklet. Väldigt snyggt. Vår tanke var att göra nåt smågalet med monteringen men tiden räckte som vanligt inte till. Det ljusa kaklet är i verkligheten mörkare och inte silvergrått som det ser ut på bilden. Vi är nöjda om man kan säga så utan att få en misstanke att de ångrar sig nog........... DET gör vi inte.skrotfot skrev:Jag har beställt en diamantborstad bänkskiva i svart granit. Den är matt i ytan, men beständig som en blankpolerad och påminner om läder i strukturen. Ovanför bänkskivan skall jag ha stavmosaik (heter det så?) i grå/mörkgrå sten - på detta sätt ser bänkskivan än mer svart ut kontrastmässigt sett. Jag kan tillägga att jag försöker få så lite högblanka ytor som möjligt i köket.
De svarta stenskivorna med endast borstad ovansida och inte flammad först är på stark frammarch. 3-4 kök i veckan blir det. Snyggt. Vi såg Leather toutch på mässan i Verona, Italien förra året. Nu är det stenmässa igen, men nästa år är vi där igen.
Redigerat:
Vi valde en svart stavmosaik från höganäs, blev väldigt nöjda.
köket är vitt från Myresjö med svarta laminatbänkskivor, och Ek-parkett (bra val
)
köket är vitt från Myresjö med svarta laminatbänkskivor, och Ek-parkett (bra val
Tack för alla svar! Vi börjar nog överge det svarta kaklet mer och mer och lutar mer åt till exempel Höganäs glasmosaik GX-76 som skiftar i lite olika vita nyanser (enligt bilden jag sett, ska iväg på lördag och kolla i verkligheten...). I mitt huvud känns det bäst med antingen vitt eller gråskala, sambon kan även tänka sig någon beige nyans (vilket jag är rädd bara ser smutsigt ut mot de vita luckorna...) Nu ska jag grubbla vidare!
Hej igen!
Nu har vi vart och kollat på både granit och kakel. Till bänkskivan blir det troligtvis Nero Angola. På kakelfronten lutar vi nu snarare åt grått kakel, till exempel Höganäs Top Stone Antracite
http://www.cchoganas.se/templates/p...wState=2&showImages=&selectedSeries=Top+Stone
eller Höganäs Free-time Ardesia
http://arkitekt.cchoganas.se/templa...wState=2&showImages=&selectedSeries=Free-Time
eller Höganäs Le Piazze Antracite
http://www.cchoganas.se/templates/p...wState=2&showImages=&selectedSeries=Le+Piazze
Vad tror ni om det?
Nu har vi vart och kollat på både granit och kakel. Till bänkskivan blir det troligtvis Nero Angola. På kakelfronten lutar vi nu snarare åt grått kakel, till exempel Höganäs Top Stone Antracite
http://www.cchoganas.se/templates/p...wState=2&showImages=&selectedSeries=Top+Stone
eller Höganäs Free-time Ardesia
http://arkitekt.cchoganas.se/templa...wState=2&showImages=&selectedSeries=Free-Time
eller Höganäs Le Piazze Antracite
http://www.cchoganas.se/templates/p...wState=2&showImages=&selectedSeries=Le+Piazze
Vad tror ni om det?
Jag tycker personligen att Le Piazze Antracite, helt klart var snyggast, Men det är utifrån vad man ser på bilderna, det är inte alltid de gör plattorna rättvisa. Ardesia platten till exempel tycker jag mig se lite gröna inslag i men så kanske inte alls är fallet. Varför jag gillar Le Piazze plattan är att den ser lite ljusare ut och ser nästan ut att ha lite lätt brunt inslag vilket jag tyckte ni skulle ha
.
Vi har precis samma problem, och har nu tre år senare fortfarande inte bestämt oss (ja, vi har väl byggt klart lite annat också under tiden). Vi har helt släta luckor, alumniumvitvaror och svarta granitbänkar.
Först var jag helt inne på att ha vitt kakel, men nu lutar det åt att det blir något grått istället. Antingen små rektanglar, eller mosaik.
Först var jag helt inne på att ha vitt kakel, men nu lutar det åt att det blir något grått istället. Antingen små rektanglar, eller mosaik.
Locos: Ardesia-plattan skulle jag inte säga drar åt grönt och inte heller att Le Piazze drar åt brunt... Dessutom håller jag inte riktigt med om att kaklet ska ha brunton, vill hellre att det verkligen ska vara grått...
Största skillnaderna mellan kakelplattorna är: Top Stone är mörkare och mer enfärgad även om den ser "stenig" ut. Le Piazze är den som är mest mönstrad (vilket jag är lite negativ till om vi väljer Nero Angola, men funkar nog ihop med Nero Assoluto) och Free-time är ljusast av de tre, men ändå så mörk att det blir kontrastskillnad till den rostfria fläkten mm.
Sollentuna: Som tur är kommer vi inte kunna vänta tre år med att bestämma oss iom att vi köpt nyproduktion! Har vi inte bestämt oss om några veckor så blir det orginalkaklet som åker upp på väggarna (tråkigt vitt, matt kakel...).
Jag har också funderat på mosaik, men i princip ratat det iom att det blir så mycket fog som är svår att göra rent... Det är ju helt klart lättare att torka av kaklet än att göra rent fogarna...
Största skillnaderna mellan kakelplattorna är: Top Stone är mörkare och mer enfärgad även om den ser "stenig" ut. Le Piazze är den som är mest mönstrad (vilket jag är lite negativ till om vi väljer Nero Angola, men funkar nog ihop med Nero Assoluto) och Free-time är ljusast av de tre, men ändå så mörk att det blir kontrastskillnad till den rostfria fläkten mm.
Sollentuna: Som tur är kommer vi inte kunna vänta tre år med att bestämma oss iom att vi köpt nyproduktion! Har vi inte bestämt oss om några veckor så blir det orginalkaklet som åker upp på väggarna (tråkigt vitt, matt kakel...).
Jag har också funderat på mosaik, men i princip ratat det iom att det blir så mycket fog som är svår att göra rent... Det är ju helt klart lättare att torka av kaklet än att göra rent fogarna...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi ska också ha vita luckor - Marbodal Grappo- och svart stenskiva och har inte bestämt kakel eller tapeter än. Jag drar åt vitt blankt 20x20. Jag tycker inte kaklet ska sticka ut. Skulle kunna tänka mig glasskiva också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden