Halloj, har nyss börjat monterat upp mitt nya ikeakök, jag har 246cm i takhöjd. Högskåpets täcksidor är 240cm, den röda inringningen är den sida där köket avslutas om är mot ett öppet matrum. Den sidan vill jag inte se sockeln utan jag vill alltså att täcksidan ska gå från golv till tak. Den gula sidan vill jag ju inte slå fötterna så den kapas just så sockeln kommer förbi där. Men nu har jag ju 6cm till taket. Hur hade ni gjort här? Kört den höjden hela vägen och sedan satt en taklist längst hela köket? Eller byggt först täcksidor som går i linje med höjden på täckskivorna (240cm) sedan lagt yttliggare en 6cm täckskiva längst med köket? Alternativt kapat täckskivorna i samma höjd som högskåp/överskåp sedan byggt takanslutningarnafrån den höjden och upp till tak och skitit i lister?
Blir galen snart 😅 (ikeaköket på bilden är mitt kök men taket sänktes aldrig till 240cm)
Blir galen snart 😅 (ikeaköket på bilden är mitt kök men taket sänktes aldrig till 240cm)
Jag hade satt en bit täckskiva under skåpet längst ut och sedan satt täckskivorna upp till taket.
Mindre risk att du stör dig på en liten bit nere vid golvet än runt hela köket uppe i taket (man ser oftare taket än golvet eftersom våra ögon är närmare
Mindre risk att du stör dig på en liten bit nere vid golvet än runt hela köket uppe i taket (man ser oftare taket än golvet eftersom våra ögon är närmare
Tack för svar! Men takanslutning blir det ju oavsett tänker jag? Sen blir det att man ser den täcksidsskarven jämt när man sitter vid matbordet 😅Violina skrev:
Ja, en 6 cm bred list blir ganska iögonfallande (skulle jag säga) kan kanske gå om du målar den i samma färg som täcksidorna isåfall?
Eftersom du sätter en bit täckskiva bakom den som inte når ner till golvet så tror jag inte det blir lika uppenbart (den har ju redan rätt färg)
Eftersom du sätter en bit täckskiva bakom den som inte når ner till golvet så tror jag inte det blir lika uppenbart (den har ju redan rätt färg)
Nu är jag inte alls med, ska jag sätta två stycken täcksidor på varandra? 😅Violina skrev:
Jag gjorde ett snabbt kök med rätta måtten samt hur jag tänker mig anslutningarna till taket, jag har olika färger för att visa hur jag tänker. Detta lär väl inte konstigt ut?
Klicka här för att svara