Hej!
Ska sätta fönsterfoder runt 3st fönster på baksidan.
Dock är jag kluven till vilken bredd jag vill ha då det är lite brädd mellan fönstren.
Funderade först på 120 runt om och 145 mellan fönstren.

Tar gärna emot tips och råd.
Bifogat bild på fasaden.
Mått vid gavel/tegel är 220mm båda sidor och mittenpartiet är ca 170mm.

• Gul husfasad med tre fönster och persienner, brädor på marken, mätning för fönsterfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om mitten är 170 ska du väl köra 170 foder där sedan är ju frågan om du vill se rejäla foder (typ 145mm) och har ett stort hus eller små näta foder på litet hus (95). Testa att hålla upp ett par bitar i olika mått så ser du hur det blir. Eller så gör man som jag inte kan, bara väljer något och kör så.

• Gilla
Tachikomatic
  • Laddar…
K Kromo skrev:
Om mitten är 170 ska du väl köra 170 foder där sedan är ju frågan om du vill se rejäla foder (typ 145mm) och har ett stort hus eller små näta foder på litet hus (95). Tata att hålla upp ett par bitar i olika mått så ser man. Eller så gör man som jag inte kan, bara väljer något och kör så‍♂️
Tackar för svaret.
Har 120mm på framsidan runt om men är enbart singelfönster så att säga.
Men blev lite osäker nu då jag vill få in knutbräder på båda sidor.. så blir ju tight med plats

Inga alls kanske? Hur ser det ut där fönsterkarmen möter panelen?

Tachikomatic Tachikomatic skrev:
Hej!
Ska sätta fönsterfoder runt 3st fönster på baksidan.
Dock är jag kluven till vilken bredd jag vill ha då det är lite brädd mellan fönstren.
Funderade först på 120 runt om och 145 mellan fönstren.

Tar gärna emot tips och råd.
Bifogat bild på fasaden.
Mått vid gavel/tegel är 220mm båda sidor och mittenpartiet är ca 170mm.
De ser ut att sitta så tätt att du inte kan sätta per fönster foder och få ett snyggt resultat. Det är *nästan* ett parti. Jag skulle fundera på att binda ihop alla tre. Alternativet är att lösa det utan foder.

• Gilla
Tachikomatic
  • Laddar…
Hade kört 170 mellan fönstren. 120 runt fönstren på sidorna. Sen tagit och klyvts ner en klädselbräda som knutbräda så den hade täckt upp ända mot fodret. Självklart även det måttet på knutbrådan även under och över fönstret

• Gilla
Tachikomatic
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga alls kanske? Hur ser det ut där fönsterkarmen möter panelen?
Det är tätt överallt förutom där fönsterbläck ska sitta.
Om det var det du menade?

Japp. Det ser ju rakt och fint kapat runt fönstren. Fönsterfoder är fult och klumpigt. Spara tid å pengar :)

• Gilla
Tachikomatic
  • Laddar…
Tack alla för tips och svar. Nu har jag lite mer att gå på :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.