Hej! Har gett mig på projektet att byta köksblandare. Är oerfaren inom VVS och skulle verkligen uppskatta lite guidning.
1. (Bild 1, rör till nuvarande blandare) Hur får jag bort den gamla blandaren? Har skruvat loss allting jag kan, hålet i diskbänken är så pass litet att inget utom dom tre kopparrören kommer igenom det. På bild 1 är nuvarande blandares kopparrör, dom har en liten knöl i botten som gör att man inte kan få bort muttern som sitter ovanför. Jag har svårt att se hur jag ska få muttern genom hålet i diskbänken, men på något sätt måste den ju ha gått in där en gång i tiden.
2. (Bild 2, ny blandare) Jag fick en blandare av en vän, dock utan några tillbehör. Jag saknar plastbrickan man sätter unden diskbänken och den mutter/mässingsmutter man skruvar fast blandaren i diskbänken med. Antar att dessa går att köpa. Det som förbryllar mig dock är den stora blockerande muttern som sitter i slutet av diskmaskinsröret. Är det meningen att man ska avlägsna den? Jag har dragit i den allt vad jag orkar men den sitter som berget. Hur är det tänkt att man ska koppla in en diskmaskin på den?
3. (Bild 3, rör ur vägg) Så här ser rören som kommer ut väggen ut. Finns det något som är uppenbart för den insatte som jag missar här? Är lite osäker på hur ansluter nya blandaren till dessa rör. Antar att jag saknar någon form av anslutning jag behöver köpa.
Blandaren jag fick är en Gustavsberg Nordic med diskmaskinsavstänging, inköpt för ett par år sedan. Har letat efter monteringsanvisning men modellen verkar ha utgått. Om det är simplare kan jag köpa en ny blandare istället.
Mycket tacksam för hjälp!