Jag håller på att planera en dusch och behöver ert råd om hur jag ska designa min duschnisch. Jag har en nisch med måtten 996x1740 mm, och jag kommer in på kortsidan (996 mm). Min fråga är om jag ska placera duschen på:

Alternativ A Dusch på Kortväggen och nisch i väggen på långsidan.
Ritning av badrum med duschnisch och duschplats; visar mått och placering av Grohe Grohtherm Cube dusch i ett projekt för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ B Dusch på långväggen och nisch i väggen på kortsidan
Planskiss av badrum med duschområde 996x1660 mm och nisch. Ritning visar placering av dusch och inredning med mått för optimal designplanering.
Skapa konto

Jag har sänkt måttet till 1660mm på min ritning med att göra väggen 200mm på kortsidan pga jag tyckte det var för djupt.
Det är svårt att ta beslut när man inte ser det i verkligheten.

Kom gärna med tips på hur ni hade designat duschen och om ni hade placerat nisch i väggarna också.

Duschen är en inbyggd:
Grohe Grohtherm Cube Duschet, som jag redan köpt.

Redigerat:
Farstatjej90
Är det ett badrum med toalett och dusch och en separat toalett uppe till vänster vi ser på bilden?
Hur som helst hade jag satt duschen på kortsidan...

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det ett badrum med toalett och dusch och en separat toalett uppe till vänster vi ser på bilden?
Hur som helst hade jag satt duschen på kortsidan...
Det stämmer,

Det "stora badrummet" nås från sovrummet
Det "lilla" uppe till vänster är gästtoan.

Såhär ser hela planritningen ut.

Jag har sista veckan nu för att komma med ändringar sen påbörjar renoveringen.

Kom gärna med synpunkter :)

Planritning med kök, vardagsrum, badrum och sovrum. Mått och placering av dörrar och väggar är markerade.
Skapa konto

Redigerat:
Farstatjej90
Flytta väggen så duschen blir i gästtoans nuvarande storlek och gästtoan duschens.

Är ju nice med större dusch.

BirgitS
Vår dusch är 80 x 100 cm med duschblandaren på kortsidan och ingången på den andra kortsidan, täckt med duschdörr. Det har känts bra. Det blir blött kanske 30 cm längst ner på ingångsdörren.

Om något bygglov är inblandat eller om man vill göra badrummet tillgänglighetsanpassat så ska duschblandaren vara åtkomlig för en assistent som står utanför duschen, dvs. på långsidan.

Jag tror på alternativ A.

Har själv 2 stycken nischduschar, den ena ca 160x100 och den andra 150x100. Vissa människor stänker mer omkring sig än andra. Placera inte duschen för nischens ingång.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
The guest toilet, since there is another room that could become a bedroom, I would make it with a shower because it is large enough to allow for that. Any guests would not have to use the shower upstairs.

R Rooolle skrev:
Jag håller på att planera en dusch och behöver ert råd om hur jag ska designa min duschnisch. Jag har en nisch med måtten 996x1740 mm, och jag kommer in på kortsidan (996 mm). Min fråga är om jag ska placera duschen på:

Alternativ A Dusch på Kortväggen och nisch i väggen på långsidan.
[bild]

Alternativ B Dusch på långväggen och nisch i väggen på kortsidan
[bild]

Jag har sänkt måttet till 1660mm på min ritning med att göra väggen 200mm på kortsidan pga jag tyckte det var för djupt.
Det är svårt att ta beslut när man inte ser det i verkligheten.

Kom gärna med tips på hur ni hade designat duschen och om ni hade placerat nisch i väggarna också.

Duschen är en inbyggd:
Grohe Grohtherm Cube Duschet, som jag redan köpt.
Jag skulle försökt undvika alla lösningar där man måste stå "i" duschen när man slår på vattnet. Är mer lyckat om man kan nå blandaren från sidan. Gäller i ännu högre grad med alla former av regnduschar.

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Jag skulle försökt undvika alla lösningar där man måste stå "i" duschen när man slår på vattnet. Är mer lyckat om man kan nå blandaren från sidan. Gäller i ännu högre grad med alla former av regnduschar.
Det blir något i den stilen; då kan man nå blandaren från sidan. Jag funderade på att flytta den längre fram mot ingången, men det ser inte proportionerligt ut. Med den här placeringen kan man ändå sträcka sig in och vrida på blandaren utan att få vatten på sig.

Ritning av duschnisch med måttangivelser och placering av blandare, bänk och LED-slinga.
Skapa konto

Ritning av duschutrymme med mått: nisch 180, dusch 1680x1066, och bänk 270. Blandare placerad så att den kan nås från sidan.

Hade kört alternativ B, pga då sprutar det inte rakt ut ur duschen på golvet. + som någon skrev att man kan starta duschen utan att få sig en kalldusch på köpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.