Hej! Jag tror det blir enklast att rita ut tvärsnittet på en masonitskiva eller dylikt i skala 1:1 så får du vinklarna automatiskt.
Lite trött just nu, men en snabb skiss i Sketchup gav denna.66,3° eller 23,7° beroende på från vilket håll du mäter vinkeln.
De inre benen ser jag inte exakt hur de går. De har dessutom två olika vinlar. Men utgå från samma vinkel på de benen, gör en mall och kontrollera att det stämmer innan du sågar till de färdiga benen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De inre benen ser jag inte exakt hur de går. De har dessutom två olika vinlar. Men utgå från samma vinkel på de benen, gör en mall och kontrollera att det stämmer innan du sågar till de färdiga benen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Vinkeln mellan det långa benet och golvet i framkant borde iaf bli:
Arctan((927-768)/(914-813))~57,6°
Vilket ger att vinkeln mellan bordsskivan och det långa benet i framkant då alltså är ~32,4°
Några andra vinklar vet jag inte om de går att räkna ut?
Arctan((927-768)/(914-813))~57,6°
Vilket ger att vinkeln mellan bordsskivan och det långa benet i framkant då alltså är ~32,4°
Några andra vinklar vet jag inte om de går att räkna ut?
Redigerat:
Jag tänkte också lite på det, men skillnaden bör bli ganska liten ändå, några andra vinkar finns det ju inga förutsättningar att räkna ut?L Lenza skrev:
Ritade lite till, vad är det för material som ska användas? Justerade bordskiva tjocklek till 21mm, då det verkar finnas konstruktionsplywood i den tjockleken till skapligt pris. Ändrade bakbenens vinkel, till samma som frambenen då det säkert var tänkt så från början misstänker jag.
Edit: Lite överhäng på bordsskiva brukar man vilja ha 25mm känns lagom vid fästen för underhyllan.
Edit: Lite överhäng på bordsskiva brukar man vilja ha 25mm känns lagom vid fästen för underhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: