Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Först lite bakgrund. När jag flyttade in i det lilla huset utanför Flen fanns det det diverse olika fönster från olika tidsperioder. På övervåningen fanns det bara enkla fönster det blev en prioritet att beställa nya fönster dit. På bottenvåningen fanns oxå en gammal illa passande altandörr. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av sådant så jag hittade Kronfönster och beställde träfönster från dom. Nu antar jag att det är väl bäst att fortsätta med samma så att alla fönster i huset är likadana, eller?
Huset är från 20-talet och har nog inga standardmått. Nu är detta ett hus med ganska låg standard i övrigt så det kanske var onödigt med fina, dyra träfönster men så blev det i alla fall. Jag tänker att det kanske ändå är värt så att huset ökar i värde?
Jag vill egentligen inte byta ut orginal fönstren (4st)med de gamla glasen som är kvar men jag klarar inte att renovera dem själv och när jag sökte på nätet fick jag en offert som var högre än om skulle beställ nya och dessutom skulle de gamla glasen ändå byts ut mot nya glaskassetter.
Nu till frågan om mätning.
På bilden är det ett av original fönstren med original foder. Det står att om jag skall kunna mäta ordentligt så skall jag ta bort fodret men jag ser inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Skall man en bred mejsel och börja försöka ta sig in mellan väggen och fodret. De andra fönstren har bara vanliga vita lister så där ser man på en gång hur man ska ta bort dom men de här är väl ommålade flera gånger också så jag ser inte hur de är monterade. Tackam för tips.
Ja, det var det jag har försökt att göra men det var inte så många som dök upp på sökningen. Har tyvärr inga kontakter heller. Kanske skall jag kolla på en Flens FB-grupp och höra om nån känner nån...J JohanLun skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med lämpligt vattenmätarskåp, fördelningsskåp
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som kan hjälpa mig att identifiera denna mätare
Värme allmänt -
Hjälp med rätt kopplingar från vattenmätarskåp till vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Behöver hjälp med att byta ROTH flödesmätare
Värme allmänt -
Hjälp med vattenmätarkonsol