Vi flyttade in för ett år sen i ett nybyggt Myresjöhus. Uppvärmningen sker med en Nibe f750 och det är golvvärme i betongplattan på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen. Jag har börjat kolla lite på hur värmesystemet fungerar för att få koll på allt och kunna utföra justeringar själv. Vi har lite för kallt på övervåningen och skulle vilja justera detta på bästa sätt. Jag har öppnat alla termostater för fullt men det blir ändå inte mer än 19 grader på övervåningen. På bottenvåningen blir det behagliga 20.5 grader. Till golvvärmen har vi uponor golvvärmefördelare med trådlösa termostater som är uppställa till max. Frågan är nu vad jag ska göra för att öka temperaturen på övervåningen utan att förändra på undervåningen? sen så undrar jag vilken funktion som termostaten (den vita ratten) har på bilden nedan? Även tacksam för övriga tips på hur jag kan finjustera värmeanläggningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Nu har jag inte Uponor men LK och håller precis på att justera in vårat system.
Ifall du har samtliga termostater uppställda på max så är det antingen prblem med matning av värme alternativt att returen är igensatt/nerskruvad.
Den vita du hänvisar till är sannerligen en termostat. Jag är nästan hundra på att termostaten är för framledningen. Om du öppnar den och sätter den på mitten så bör du få varmt vatten in.
Kolla samtidigt att returslingorna är öppna, både för fördelaren samt även för primära returen till din Nibe.
Ännu ett alternativ är att se efter hur varmt vattnet är som leds från Nibe'n. Jag har pellets panna och kan inte mycket om andra alternativ, men du har ju kurvor och värden som den skickar ut värme för.
Bästa alternativet är att dels läsa på manualen för värmepumpen och manualen för -------uponor systemet.
För att öka dina chanser så finns det ju även http://http://www.varmepumpsforum.com
Lycka till !
Nu har jag inte Uponor men LK och håller precis på att justera in vårat system.
Ifall du har samtliga termostater uppställda på max så är det antingen prblem med matning av värme alternativt att returen är igensatt/nerskruvad.
Den vita du hänvisar till är sannerligen en termostat. Jag är nästan hundra på att termostaten är för framledningen. Om du öppnar den och sätter den på mitten så bör du få varmt vatten in.
Kolla samtidigt att returslingorna är öppna, både för fördelaren samt även för primära returen till din Nibe.
Ännu ett alternativ är att se efter hur varmt vattnet är som leds från Nibe'n. Jag har pellets panna och kan inte mycket om andra alternativ, men du har ju kurvor och värden som den skickar ut värme för.
Bästa alternativet är att dels läsa på manualen för värmepumpen och manualen för -------uponor systemet.
För att öka dina chanser så finns det ju även http://http://www.varmepumpsforum.com
Lycka till !
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Bara rent initialt så kan du sänka flödet till nedervåningen lite, vänta ett dygn och se om du får någorlunda samma uppe och nere.
Då vet du att båda våningarna får det dem ska ha men att det kanske inte räcker. Då får du justera upp värmekurvan lite på värmepumpen.
Har du olika temperatur på våningsplanen så behöver du justera in de olika slingorna korrekt. Detta gör man så att det kallaste rummet (det som behöver mest) har fullt öppen slinga, sedan stryper man ner övriga i ordningen kallast till varmast, dvs de kallaste är mest öppna.
Då vet du att båda våningarna får det dem ska ha men att det kanske inte räcker. Då får du justera upp värmekurvan lite på värmepumpen.
Har du olika temperatur på våningsplanen så behöver du justera in de olika slingorna korrekt. Detta gör man så att det kallaste rummet (det som behöver mest) har fullt öppen slinga, sedan stryper man ner övriga i ordningen kallast till varmast, dvs de kallaste är mest öppna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att justera sned ytterdörr sveadörr åre
Fönster & Dörrar -
Hjälp att identifiera och justera frostfri vattenutkastare
Vatten & Avlopp -
Hjälp att förstå vår setup samt justera värden, bergvärme, Nibe 1115 m.m.
Värmepumpar -
Hjälp att justera dubbelfönster
Fönster & Dörrar -
Golvvärme - hjälp att justera!
Värme allmänt