Hej!
Nu börjar det bli dags att försöka fräscha upp köket, tänkte dra igång på semestern nästa vecka men in i det sista velar man ju om hur det ska planeras.
Problemet är att köket är på knappt 6m2, med ett fönster på ena kortsidan (rätt stort) samt dörröppning på andra.

Avlopp och vatten kommer in ungefär mitt på ena långsidan (samt gas).
Motsatt sida av skisserna nedan kommer kylskåp samt en avlastningsbänk finnas som på bilderna längst ner.

Här är skiss ett
t_Alternativ1m_56a89c8.jpg

Får bara plats med ett 211cm högskåp p.g.a. att det sitter som en låda ovanför där utsuget för fläkten är. Tänkte förlänga bänkskivan bredvid hällen (blir gashäll) ut till fönstret/väggen.

Skiss två
t_Alternativ2m_8f575fc.jpg
Högre högskåp som går i linje med överskåpen.

Och slutligen några bilder hur det ser ut idag.

t_nu1m_bc513e4.jpg

t_nu2m_f6a8776.jpg

Alla åsikter och tipps är till jättestor hjälp, Detta är riktigt svårt tycker jag..

Övrigt kommer det bli ikea ädel vit, rostfria vitvaror från Siemens, ekparkett samt ekskiva. Eventuellt en "fusktegel"vägg på andra väggen... Kakel får vi se, tipps mottages gärna

Som t.ex. alternativ 2, blir det problem med hällen så nära väggen? Skiftar man den mot höger kommer hällen nästa hamna i diskhon istället... osv...

Ett par bilder till på nuläget:

t_nu3m_897ff96.jpg

t_nu4m_aed0fea.jpg

Lite reflektioner från mig, fel eller rätt får du/ni själv bedöma :)
I ett sådant litet kök så hade jag själv valt att ha en spis med ugn istället för att ha inbyggnadshäll och inbyggnadsugn. Detta för att det annars känns som att högskåpet med ugn och mikro tar bort förvaringsytor och hade du bara haft behov av inbyggnad av mikron så hade det funnits ett skåp extra för dig.

Men jag antar att du vill ha inbyggda vitvaror så som du hade i din ritning.
en sak som jag funderar över är om du inte skulle kunna utnyttja området mot fönstret till, så att du får lite mer förvaringsutrymme samtidigt som du genom att ha bänkskiva kan utnyttja detta till beredning av mat.
Om man ska tänka "flöde" i köket så hade förmodligen ett medurs flöde varit bäst för dig, iom att kyl/frys står där det står.
Då hade det blivit "hämta varor från kylen", "bereda varor mot fönstret till", vask ungefär där din diskmaskin står idag, liten mellanlagringsyta, spishäll och därefter en liten yta till innan du kommer fram till högskåpet med ugn och mikro.
Diskmaskinen hade jag valt att lägga strax till höger om vasken i mitt exempel, eller om görligt strax till vänster om fönstret. Men det kan naturligtvis ställa till med lite praktiska avloppsslangproblem.

jag hade lekt med tanken på att utnyttja väggen med fönstret och göra ett u-format kök, ungefär som karmajoyst är inne på. arbetsbänk med skå ovanför borde få plats. var på en visning med ett kök i den stilen och det var en riktig aha-upplevelse. tror att det blir väldigt trivsamt och effektivt att jobba i. risken är att en del av ljuset stängs ute, men satsar du på bra belysning borde det inte bli några problem.

Här är ett förslag

• 070712 johanw.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 070712 johanw 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
karmajoyst skrev:
Lite reflektioner från mig, fel eller rätt får du/ni själv bedöma :)
I ett sådant litet kök så hade jag själv valt att ha en spis med ugn istället för att ha inbyggnadshäll och inbyggnadsugn. Detta för att det annars känns som att högskåpet med ugn och mikro tar bort förvaringsytor och hade du bara haft behov av inbyggnad av mikron så hade det funnits ett skåp extra för dig.

Men jag antar att du vill ha inbyggda vitvaror så som du hade i din ritning.
en sak som jag funderar över är om du inte skulle kunna utnyttja området mot fönstret till, så att du får lite mer förvaringsutrymme samtidigt som du genom att ha bänkskiva kan utnyttja detta till beredning av mat.
Om man ska tänka "flöde" i köket så hade förmodligen ett medurs flöde varit bäst för dig, iom att kyl/frys står där det står.
Då hade det blivit "hämta varor från kylen", "bereda varor mot fönstret till", vask ungefär där din diskmaskin står idag, liten mellanlagringsyta, spishäll och därefter en liten yta till innan du kommer fram till högskåpet med ugn och mikro.
Diskmaskinen hade jag valt att lägga strax till höger om vasken i mitt exempel, eller om görligt strax till vänster om fönstret. Men det kan naturligtvis ställa till med lite praktiska avloppsslangproblem.
Alla reflektioner är bra reflektioner ;)
Kanske får bli spis med ugn iallafall, kollade precis elskåpet och vad jag kan se sitter det bara 10A-säkringar, kanske finns en risk att det går en och annan säkring med el-ugn?
Vattenledningarna kommer in lite från väggen där jag har slasken idag, vet inte hur lätt det är att dra ledningarna en bit vidare bakom skåpen och hur långt man kan dra slangar till och från diskmaskin

sssss skrev:
jag hade lekt med tanken på att utnyttja väggen med fönstret och göra ett u-format kök, ungefär som karmajoyst är inne på. arbetsbänk med skå ovanför borde få plats. var på en visning med ett kök i den stilen och det var en riktig aha-upplevelse. tror att det blir väldigt trivsamt och effektivt att jobba i. risken är att en del av ljuset stängs ute, men satsar du på bra belysning borde det inte bli några problem.
Har haft några svaga tankar på det, dock sitter underkant på fönstret på 79cm höjd, samt att fönstret öppnas innåt så byggar man nått framför kommer inte fönstret att gå att öppna.
Om man inte gör nån konstruktion med gångjärn eller nått så att bänken går att fälla bort om man t.ex. behöver göra rent fönstret... hmm

Linska skrev:
Här är ett förslag
Intressant, tror ni det räcker med 37cm djup bänkskiva för att kunna äta på.
Men helt klart intressant skiss, frågan är avlopp och vatten som går in i rummet ungefär mitt på långsidan. Får försöka rådgöra med en röris, kan också bli lite tight med diskmaskinen längst ut p.g.a. elementet ska kolla och måtta lite

Jättetack för respons, allt kan vara till nytta ;)

julbingo skrev:
När det gäller spishäll kan jag verkligen rekommendera denna, den är suveränt snygg och praktisk!

ER 617501E - Gashäll - Siemens - tretti.se
Jepp, den har jag spanat in :), vet dock inte hur det blir nu p.g.a. 10A säkringen som vi har, måste kolla med elektriker hur vi ska göra, annars blir det gasugn och då blir ju alternativet färre :(

Vad är det för mått?

Ett annat tips för att spara plats är att montera en kombinerad fläkt och micro.

Det fungerar alldeles utmärkt om man nu inte är en microkock utan bara använder den för att värma mat lite då och då.

Sen skulle jag montera ugnen under hällen även om det är bekvämt med bra arbetshöjd på ugnen.

Jag tycker såklart att det är viktigt med arbetsyta och avställningsyta.

/Micke

dasjo skrev:
Vad är det för mått?
På köket?

2x3m (6m2) +- några centimeter p.g.a. sneda väggar

Finns det inte möjlighet att öppna upp till nåt annat rum och få ett större kök? Personligen skulle jag inte palla att ha ett så litet kök...

gunne skrev:
Finns det inte möjlighet att öppna upp till nåt annat rum och få ett större kök? Personligen skulle jag inte palla att ha ett så litet kök...
Tanken har slagit mig, men vi har för avsikt att flytta vidare om c:a 1-2 så jag har inte planerat några större projekt. Utan mest fräscha upp det befintliga, hade jag planerat bo kvar längre hade jag nog ev slagit upp väggar m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.