Hej på er, hoppas på hjälp här!

Vi har kommit igång med att tapetsera med följande tapet:

http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-jubileum/tapet-5475/

På Boråstapeters hemsidas instruktionsfilm var det ju bara att rulla upp tapeten på vägen från ett tråg på golvet, och anpassa mönstret rätt, fint tänkte vi!
Men... Mönstret passar på vissa ställen mellan våderna men på vissa ställen blir det små små mm-skillnader i mönstret i skarvarna... Dom syns inte på längre håll, bara när man kikar nära - men ACK så IRRITERANDE!
På etiketten står det att det är förskjuten mönsterpassning, har googlat en del men blir inte klokare...
Kan nån förklara:
1. Hur det funkar med förskjuten mönsterpassning - förklara som du skulle göra för en fyra-åring...!
2. Hur kan det bli rätt på vissa stället i våd-skarvarna men mm-fel i samma våd lite längre ned?
3. Numret till närmsta psykmottagning - för jag blir G.A.L.E.N.

TACK! :rolleyes::rolleyes:

Bild på din tapet och problemet skulle underlätta.

Det är inte så att du tapetserar med en easy up-tapet och lägger skarvarna över varandra lite? De ska ligga kant i kant.

Den högra pilen visar en dålig skarv
Den vänstra pilen visar en BRA skarv, men det är fortfarande samma våd.
MissAnpassad: Yes vi sätter de kant i kant.

tapet2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast allt ser ju förskjutet ut där (även vid pilen)? Vart menar ni att det passar ihop? Jag tror ni bara behöver flytta våden ett par millimeter så löser sig problemet.

Om skarven stämmer på en del av våden men ej på andra delar av samma fel ser jag bara två alternativ: 1) Ni lyckas töja/stretcha ut tapeten på ngt vis. eller 2) Tillverkningsfel.

tommib
Bucklig vägg kan orsaka detta. Hur bra är underarbetet?

Närmaste akutpsykiatriska mottagning är Länsakuten St Göran. Öppet dygnet runt.....

• Gilla
Calle Schewen
  • Laddar…
Vi har just tapetserat med mönsterpassning på 53 cm MEN mönstret passar NÄSTAN på hälften dvs 26,5 cm.
För oss är det så lite så det är bara jag som ser misspassningen.

Protte

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har inget bra tips men ni får mitt hela medlidande!!! Jag har tapetserat många rum tidigare och trodde att jag kan det. Men när jag senast skulle göra något med Easy-Up gick jag fullständigt bet. Aldrig mer! Man kan inte smeka tapeten dit man ville längre. Glipor och fogar.
Mönsterpassning? Kan ni lägga torra tapeter ovanför varandra för att kolla att det är som det ska?

H
Förslag från en amatör. Kan man inte ta två tapetrullar och rulla ut dessa på golvet bredvid varandra för att kontrollera att dom passar innan man börjar.

Papperstapeter som svällt olika länge...? Har hänt mig en gång. Det var jobbigt.

Kan ju vara tillverkningsfel. Men jag tror helt enkelt att det är olika batchar och att tapetmaskinen varit lite olika "kalibrerad". Har ni stämt av att alla rullar har samma batchnummer? Det brukar vara första punkten i instruktionerna...

Väggen helt rak? Buktar inte?

Har det löst sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.