Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Hej på er, hoppas på hjälp här!
Vi har kommit igång med att tapetsera med följande tapet:
http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-jubileum/tapet-5475/
På Boråstapeters hemsidas instruktionsfilm var det ju bara att rulla upp tapeten på vägen från ett tråg på golvet, och anpassa mönstret rätt, fint tänkte vi!
Men... Mönstret passar på vissa ställen mellan våderna men på vissa ställen blir det små små mm-skillnader i mönstret i skarvarna... Dom syns inte på längre håll, bara när man kikar nära - men ACK så IRRITERANDE!
På etiketten står det att det är förskjuten mönsterpassning, har googlat en del men blir inte klokare...
Kan nån förklara:
1. Hur det funkar med förskjuten mönsterpassning - förklara som du skulle göra för en fyra-åring...!
2. Hur kan det bli rätt på vissa stället i våd-skarvarna men mm-fel i samma våd lite längre ned?
3. Numret till närmsta psykmottagning - för jag blir G.A.L.E.N.
TACK!

Vi har kommit igång med att tapetsera med följande tapet:
http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-jubileum/tapet-5475/
På Boråstapeters hemsidas instruktionsfilm var det ju bara att rulla upp tapeten på vägen från ett tråg på golvet, och anpassa mönstret rätt, fint tänkte vi!
Men... Mönstret passar på vissa ställen mellan våderna men på vissa ställen blir det små små mm-skillnader i mönstret i skarvarna... Dom syns inte på längre håll, bara när man kikar nära - men ACK så IRRITERANDE!
På etiketten står det att det är förskjuten mönsterpassning, har googlat en del men blir inte klokare...
Kan nån förklara:
1. Hur det funkar med förskjuten mönsterpassning - förklara som du skulle göra för en fyra-åring...!
2. Hur kan det bli rätt på vissa stället i våd-skarvarna men mm-fel i samma våd lite längre ned?
3. Numret till närmsta psykmottagning - för jag blir G.A.L.E.N.
TACK!
Det är inte så att du tapetserar med en easy up-tapet och lägger skarvarna över varandra lite? De ska ligga kant i kant.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Fast allt ser ju förskjutet ut där (även vid pilen)? Vart menar ni att det passar ihop? Jag tror ni bara behöver flytta våden ett par millimeter så löser sig problemet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vi har just tapetserat med mönsterpassning på 53 cm MEN mönstret passar NÄSTAN på hälften dvs 26,5 cm.
För oss är det så lite så det är bara jag som ser misspassningen.
Protte
För oss är det så lite så det är bara jag som ser misspassningen.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Jag har inget bra tips men ni får mitt hela medlidande!!! Jag har tapetserat många rum tidigare och trodde att jag kan det. Men när jag senast skulle göra något med Easy-Up gick jag fullständigt bet. Aldrig mer! Man kan inte smeka tapeten dit man ville längre. Glipor och fogar.
Mönsterpassning? Kan ni lägga torra tapeter ovanför varandra för att kolla att det är som det ska?
Mönsterpassning? Kan ni lägga torra tapeter ovanför varandra för att kolla att det är som det ska?
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Kan ju vara tillverkningsfel. Men jag tror helt enkelt att det är olika batchar och att tapetmaskinen varit lite olika "kalibrerad". Har ni stämt av att alla rullar har samma batchnummer? Det brukar vara första punkten i instruktionerna...