6 566 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Hjälp! Fjärrvärme eller luftvatten?
Sida 1 av 3
Hej! Står just nu i valet mellan att byta vår gamla luftvatten-pump,som lever på övertid, till en ny modern eller installera fjärrvärme. Jag har dålig koll på fördelar och nackdelar när det kommer till fjärrvärme. Hur hade ni resonerat.
En ny LV-pump kostar ca 170 000kr och har en beräknad livslängd på ca 16-20år.
FV kostar ca 110 000kr års avgift på 4900kr
Nov-apr 78,25öre/kWh maj-okt 42öre/kWh
Livslängden är minst 20år med minimal service troligtvis håller växlaren den dubbla tiden alltså 30-40år.
Huset är byggt 1925 ligger i Halland har en årsförbrukning på ca 16-17000 kWh. Mys/stödeldar i kamin. Vi kommer låna pengar för att finansiera installation vilket gör att räntekostnaderna skiljer sig en del beroende på kostnaden.
En ny LV-pump kostar ca 170 000kr och har en beräknad livslängd på ca 16-20år.
FV kostar ca 110 000kr års avgift på 4900kr
Nov-apr 78,25öre/kWh maj-okt 42öre/kWh
Livslängden är minst 20år med minimal service troligtvis håller växlaren den dubbla tiden alltså 30-40år.
Huset är byggt 1925 ligger i Halland har en årsförbrukning på ca 16-17000 kWh. Mys/stödeldar i kamin. Vi kommer låna pengar för att finansiera installation vilket gör att räntekostnaderna skiljer sig en del beroende på kostnaden.
Det sitter en CTC pump från början av 2000talet. Den LVVP som är aktuell att byta till är en diakin Top grade 140. Så ja det är en stor skillnad i hur effektiv och vilken utväxling vi kommer att få ut. Den yta vi räknar kunna värma upp är ca 215m2 på 4 våningsplan. Källare, entréplan, vån 2 samt vindsvåning som kanske nån gång kommer att inredas.
Vem äger fjärrvärmebolaget? Beror mycket på hur fjärrvärmetaxan utvecklas i framtiden där du bor. Om det är EON skulle jag hellre välja värmepump. En fjärrvärmeväxlare som är 40 år är normalt rejält risig. Kanske 30 år om man är duktig och noga sköter den tillsyn och service som behövs.
Okej. Det är ett kommunalt bolag som främst eldar stadens sopor mm. Känns som en stabil aktör som främst ser vinst i att kommunens byggnader ska ha fjärrvärme/kyla där invånarna får ta del av den möjligheten. Alltså inget privat företag med vinst som huvudsyfte.
Fjärrvärme är smidigt, sparar en del utrymme och det är obegränsad tillgång på varmvatten. Nackdelen är om taxan brukar höjas för mycket varje år, mer än skäligt. Om man bara har ett litet hus kanske man tycker att den fasta avgiften för fjärrvärmen är hög men i detta fall låter det som en förhållandevis låg fast avgift och huset är relativt stort.3 36.an skrev:
Vi har haft fjv i 16 år, å vår fjv-central är 19 år.
Har egentligen inte haft något problem alls med den. Har bytt cirkulationspumpen pga att den lät illa, bytt reglersystemet för värmesystemet pga att jag ville ha mer inställningsmöjligheter.
Har inte gjort något FU på den.
Har egentligen inte haft något problem alls med den. Har bytt cirkulationspumpen pga att den lät illa, bytt reglersystemet för värmesystemet pga att jag ville ha mer inställningsmöjligheter.
Har inte gjort något FU på den.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Det låter som en rejält dyr luftpump om den kostar 170k.
Jag har inte erfarenhet av fjärrvärme öht och svarar inte på din ursprungliga fråga men du har inte övervägt bergvärme?
Jag fick en komplett installation av en 12kw anläggning + frikyla för i runda slängar 180k. Möjligheten till att kyla huset för inga pengar alls är guld värt (inte denna sommaren men i allmänhet haha).
Jag har inte erfarenhet av fjärrvärme öht och svarar inte på din ursprungliga fråga men du har inte övervägt bergvärme?
Jag fick en komplett installation av en 12kw anläggning + frikyla för i runda slängar 180k. Möjligheten till att kyla huset för inga pengar alls är guld värt (inte denna sommaren men i allmänhet haha).