4 888 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Hjälp behövs med full avloppsbrunn vid fritidshus!
Hejsan,
Har ett fritidshus där gråvattnet sedan 70-talet är lett med fall från huset ner i backen och med mindre fall lett till en enklare typ av infiltrationsbrunn cirka 25 meter bakom huset. Brunnen/bädden är gjord av ett par nedgrävda cementrör cirka 1 m diameter på höjden ovanpå varandra.
Det som nu är fallet är att brunnen är helt full med avloppsvatten och vid vittjning visar det sig att brunnen är cirka 160 cm djup, och, full. Vad göra?
Nivån ligger nära grundvattennivån och tomten gränsar till allmänning med snarast träsklik mark (efter den blöta och milda vintern). Med andra ord är det möjligt att avrinningen tar fart av sig självt så snart skog och mark torkar upp efter vintern men om inte; Nybygge? Tömning?
Vi kan ju inte vara de första med ovanstående problem..
Tack på förhand!
Har ett fritidshus där gråvattnet sedan 70-talet är lett med fall från huset ner i backen och med mindre fall lett till en enklare typ av infiltrationsbrunn cirka 25 meter bakom huset. Brunnen/bädden är gjord av ett par nedgrävda cementrör cirka 1 m diameter på höjden ovanpå varandra.
Det som nu är fallet är att brunnen är helt full med avloppsvatten och vid vittjning visar det sig att brunnen är cirka 160 cm djup, och, full. Vad göra?
Nivån ligger nära grundvattennivån och tomten gränsar till allmänning med snarast träsklik mark (efter den blöta och milda vintern). Med andra ord är det möjligt att avrinningen tar fart av sig självt så snart skog och mark torkar upp efter vintern men om inte; Nybygge? Tömning?
Vi kan ju inte vara de första med ovanstående problem..
Tack på förhand!
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Det du har låter som en s.k. stenkista. Det var vanligt för köksavlopp förr, men nackdelen är att det inte blir någon rening att tala om och att den, om man inte har någon tvåkammarbrunn före, så småningom sätter igen. (Allt sätter iofs igen förr eller senare, enligt mina bistra erfarenheter, men men...) Det kan bli bättre när växtsäsongen kommer igång och omkringliggande växtlighet kan absorbera en del av vattnet, men nästa vår (eller om det blir en ovanligt regnig sommar) så lär du stå där med samma elände igen.
Visst kan du rensa och suga rent, men det du har är ingen lösning som uppfyller dagens krav på rening. Det bästa torde vara att låta en sakkunnig anlägga en riktig infiltrationsbädd.
Visst kan du rensa och suga rent, men det du har är ingen lösning som uppfyller dagens krav på rening. Det bästa torde vara att låta en sakkunnig anlägga en riktig infiltrationsbädd.
Självfallet vore det bästa en infiltrationsbädd, en tank och en trekammarbrunn som reserv det bästa just nu, men, för närvarande finns cirka 20 projekt som ligger i tiden/prioriteringsordningen före ett nytt avloppssystem. Jag är idag glad att vi inte har gråvattnet rakt ut som också är hyggligt vanligt vid äldre fritidshus.
Well, jag har tittat i våra omgivningar och insett att grundvattennivån är väldigt hög just nu. Återkommer när vi har löst problemet.
Well, jag har tittat i våra omgivningar och insett att grundvattennivån är väldigt hög just nu. Återkommer när vi har löst problemet.
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Jo så är det ju ofta, avloppet är inte högsta prioritet förrän det rinner ut på gräsmattan.
Men jag skulle ändå råda dig att börja planera för ett nytt avlopp i god tid - det är inte gratis att bygga ett. Om något av de 20 projekten på fritidshuset som du talar om kräver bygglov så kan det också vara bra att veta att många kommuner inte brukar släppa bygglov om inte avloppet är ok.
Tack för input.. Frågan kvarstår, utan att lägga ner för mycket tid och resuser men samtidigt göra det bästa för miljö och oss själva, vad göra?
Bör vi byta/skifta/ändra innehållet i kistan?
Jag kommer tillverka ett nytt lock till brunnen/kistan, bör detta ha hål för avluftning?`
Bör vi byta/skifta/ändra innehållet i kistan?
Jag kommer tillverka ett nytt lock till brunnen/kistan, bör detta ha hål för avluftning?`
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten -
Hur ska jag designa lyxigt sovrummet med hotell-känsla? Hjälp behövs!!
Inredning -
Hjälp! Fullt med fjärilar (mal?)
Trädgård allmänt -
Byta strömställare, hjälp med fråga behövs.
El -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik