Hej

Efter att en vän till familjen gått bort har jag lovat hans änka att hjälpa till att sälja en del av hans verkstad.

Objektet i fråga är en Arboga G 2508 pelarborr. Då jag inte alls har något aning om vad man kan ta för den begagnat vänder jag mig till er.

Jag har förstått att Arboga räknas som ett kvalitetsmärke när det gäller pelarborrar och enligt vad jag kan se/känna verkar maskinen vara i väldigt bra skick och allt fungerar som det ska. Den har förvisso inte använts de 5 senaste åren men det känns som att lite rengöring så skulle den se näst intill ny ut.

Det fanns även den del extra chuckar och extra borrstål främst i det grövre dimensionerna.

IMG_6094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6097.jpg
Skapa konto

IMG_6098.jpg
Skapa konto

IMG_6099.jpg
Skapa konto

IMG_6100.jpg
Skapa konto

Så tio-tusen kronersfrågan är alltså vad kan man lägga ut maskinen för och var gör man det bäst. Blocket / tradera eller finns det några specifika verktygs-säljsajter man borde kolla upp ?

Tack på förhand

• IMG_6101.jpg
    Skapa konto
Hej

Riktigt fin maskin, önskar den stod hemma hos mig bara, skulle göra sig fint i mitt krypin :D.

Kika runt lite på blocket så brukar man få sig en uppfattning. Mycket beror nog på hur mycket utrustning du har.

Mvh

Henke

• Gilla
jgna
  • Laddar…
Köpte själv en identisk maskin på blocket i fjol för 10 k

En riktigt bra maskin, även om GL2508, med längre utligg är mer populär. Det fyrkantiga bordet kostar också lite mer än det runda. Är maskinen i bra skick, utan glapp eller ljud från växellådan så bör priset ligga kring 10.000

Håller med föregående talare. Tänkte bara tillägga att tyvärr så ökar inte värdet med dessa få tillbehör även om dom har ett värde på runt 1000kr. Utan försök att sälja dom på tex tradera där får man nog ut mera än på blocket.

Pär

Mikael_L
Dom där gamla maskinerna är ju helt värdelösa idag.
PMa mig din adress så kommer jag och hämtar möget gratis så du slipper hantera det själv. :)

Skämt åsido, Dom har ett högt värde på begagnatmarknaden (för det är bra och slitstarka maskiner), när garaget här var klart här började jag kika runt lite på blocket och trodde i min enfald att jag skulle kunna hitta någon får några lusentappar, men icke.
Arboga och Strands ligger helt enkelt för högt för min budget, så det blir ingen sån vacker kvalitetsmaskin i mitt garage. :(

Om den där är så fin som det verkar på bilderna så ska den nog inte gå en krona under 10 papp.
Har du någon aning om dess tidigare liv?
Om du vet att den haft ett relativt lugnt liv före så kan du, och bör, ange detta vid försäljning. Då många köpare endast är oroliga över en sak, att den är för hårt sliten (och för hårt, det betyder verkligen hårt).

Maskinen i så fint skick så 12000 med tillbehören är ett rimligt pris. Visst kan man få en äldre Arboga för lägre pris men då är det oftast arbetshästar som stått på en verkstad och använts dagligen.

Tradera är väl mest för dem som letar efter tjuvgods bland batterileksakerna men för riktiga verkstadsgrejor har jag aldrig hört talas om någon som letar där.

Daniel_N skrev:
En riktigt bra maskin, även om GL2508, med längre utligg är mer populär.
För att inte tala om den stabilare U2508 med integrerat koordinatbord *myser*

Tack så för hjälpen. Det känns helt klart lite skönt att ha något i ryggen innan jag lägger ut den till försäljning.

Maskinen har under hela sitt liv stått i ett hemmapulargarage och knappast gått vad man kan kalla ett hårt liv. Utanpå detta med kunskap om dess ägare vet jag att den har blivit pedantiskt skött fram tills han började bli dålig.

Jag ska ta och fundera lite på om det är värt omaket att sälja tillbehören separat eller ej.

Än en gång, Tack.

Mikael_L
piglet skrev:
Tack så för hjälpen. Det känns helt klart lite skönt att ha något i ryggen innan jag lägger ut den till försäljning.

Maskinen har under hela sitt liv stått i ett hemmapulargarage och knappast gått vad man kan kalla ett hårt liv. Utanpå detta med kunskap om dess ägare vet jag att den har blivit pedantiskt skött fram tills han började bli dålig.

Jag ska ta och fundera lite på om det är värt omaket att sälja tillbehören separat eller ej.

Än en gång, Tack.
Har den alltid, ifrån första början, varit privat ägo så är den ju knappt ens inkörd idag. Det måste du trycka på i så fall vid försäljning. Förhoppningsvis har du något originalkvitto och/eller andra handlingar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.