Hej

jag försöker hitta dörrhandtag till ett par nya dörrar i huset för att matcha de som redan finns.

Jag har hittat nästan samma form på handtag på byggvaruhus men det som inte verkar stämma är själva ytan. De kallas en massa som "matt krom" "aluminium" "borstat stål" osv.

Jag tror att det jag letar efter är "aluminium" och formen på handtaget borde framgå av bifogad bild.

Är det någon som vet vilken tillverkare som har dessa och var man kan köpa?

20130323_145517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser ut som något från habo

Eloxerad aluminium eller anoidserad aluminium

Det är nog ett Dorma trycke, kan inte beteckningen. Men det motsvarar ett Assa 696.

Tack för Er hjälp, det verkar mycket riktigt vara något som kallas Assa 696. Jag har mejlat till Dorma för att se om de kan hjälpa mig att hitta rätt yta också.

Hej

fick idag svar från DORMA enligt följande:

Detta är ett DH 710 mattkrom

Stefan Adolfsson
Teknisk support

DORMA Sverige AB
F O Petersons Gata 24
SE-421 31 Västra Frölunda

Två olika besked från samma tillverkare alltså?

Tittar du på dormas så är det märkt med loggan. Vet jag köpte ett liknande på byggmax för ett par år sen.

Jag ser det, så det är nog inte Dormas, lite konstigt med svaret från Teknisk support bara.

Det verkar vara väldigt likt mina handtag, som jag köpte på JULA hösten 2010.
No name, kallades matt krom och kostade 129 kr.
Har nog utgått nu till förmån för det underliga varumärket "Hard Head".

P1020074 (Medium).JPG
Skapa konto

P1020075 (Medium).JPG
Skapa konto

Fast det verkar som ditt sitter upp och ner jämfört med hur jag har monterat mina.
Nedersta bilden är alltså "rättvänd".

Nedersta bilde är felvänd

spiskrok skrev:
Nedersta bilde är felvänd
Nej, den är rättvänd hemma hos mig :mad:

Känn på trycket från båda hållen, vilket känns bäst?

Man kan väl sätta den åt vilket håll man vill, men jag håller med spiskrok att så som den sitter på översta bilden känns bäst för handen.

Har dock fortfarande inte hittat modellen med samma ytbehandling som de existerande. Man får väl ta något liknande.

AXS
Fy för ledsna handtag!

Den nedersta bilden är fel... handen ska glida ner i trycket. Om man själv väljer ett annat montage är ju upp till en själv. Men det är fel, fult och obekvämt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.