Byggahus.se
F
Instämmer med de som angett termostatblandare som möjlig orsak.
Har haft samma problem som orsakades av dess backventiler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Blåstjärna skrev:
Det kan nog stämma! Det står 100 L. Från 1992. Märke Varem. Röd historia. Är inte bekant med hydropress. Gör det någon skillnad i det här fallet?
Principen är densamma, men en hydropress har ett gummimembran mellan vatten och luft. Läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor

Membranet gör att luft inte försvinner i samma utsträckning som för en hydrofor. Hydropressar har därför inte samma behov av ett skvallerrör som visar aktuell vattennivå.

Det finns en gammal tråd här på ByggaHus om en Varem hydropress: https://www.byggahus.se/forum/threads/skall-luft-fyllas-pa-varem-hydropress.134299/

Jag har inte läst den, men där kanske kan finnas information som du kan ha nytta av.
 
  • Gilla
Blåstjärna
  • Laddar…
F
Om det finns tendens till lukt av svavelväte av vattnet anses hydropress mindre lämplig just av den anledning att den förhindrar kontakt luft-vatten pga gummiblåsan.
 
B Blåstjärna skrev:
Tack för svar! Jag har egen brunn. Området här är väldigt blött och nu har det dessutom regnat massvis, så jag tror inte att det skulle vara för låg vattennivå i brunnen. Men kanske skulle kunna ha något med luft att göra? Tack, ska försöka komma ihåg att uppdatera!
Där med grundvatten, vanlig missförstånd är att den fylla på snabbt när det regnar. När det är under period växter är mest aktiv så går det mer vatten åt växter än att grundvatten fylla på när det regnar. Jag vet dock inte vart i landet du bor. För att grundvatten ska fylla på krävs det att det regnar med mindre mängd i veckor, endast några dagar räcker inte, då måste båda växter och ytliga markskiktet blir mättad av vatten så börjar det fylla på grundvatten. Bäst tid är det sent höst till tidigt vår då växter inte är aktiv alls så fylla grundvatten på snabbare.

Vad jag menar med mindre mängd regn är när det är för intensivt eller för mycket på korta tid så rinner mycket av vatten på ytan och transport bort till närmast vattendrag/dike direkt. Om det är mindre mängd så hinner yta av mark ta emot och släpper genom mark.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är sannolikt en hydropress du har. Jag har likt du ett burrandet när trycket i hydropressen blir för lågt.
Det åtgärdar jag lätt genom att pumpa i luft, med en kompressor eller en cykelpump.
Trycket har jag för mig ska ligga strax under pumpens starttryck.
 
  • Gilla
Blåstjärna
  • Laddar…
Vi letade ljud i flera år. Kontrollerade backventiler i termostatblandare och bytte även en termostatblandare. Uppdaterade styrningarna i vattenutkastaten. Bytte även kopplet till varmvattenberedaren. Inget hjälpte utan burret kom och gick ändå. Till slut märkte vi att en engreppsblandare i avstängt läge kunde initiera ljud när den placerats i annat än enbart kallt läge! Efter byte av denna blandare var problemet löst. :)
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi hade vibrationer och oljud nästan alltid när någon blandare stängdes eller när ventilen i en toa-cistern stängde av påfyllningen. Efter ganska lång tid kom jag på att det satt en backventil i den äldre duschblandaren vars fjäder tydligen hade tappat spänsten. Blandaren byttes och därefter har inte oljudet hörts. Man kan prova att lämna en blandare på och samtidigt manövrera något annat som brukar orsaka ljudet. Att en blandare är på minskar tryckstöten.
Köpte en tryckstötsdämpare av märket FMM, finns för flera rördimensioner. Köpte på en webshop, Du får googla.
 
Tack för tipset. Kan nog vara en bra nödlösning om man inte hittar felkällan.
 
Kan även tipsa om att det kan va fel på flottören i toalettstolen.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Hej alla! TS här. Ljuden har nästan försvunnit helt. Det enda jag bytt är tvättmaskinen. Det kan komma lite lite ljud ibland men inte alls som i somras. De ljuden som kommer brukar komma efter att man justerat temperaturen i duschen.
 
  • Gilla
Torleif S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.