Byggahus.se
Hej alla kunniga! Nyligen har det börjat burra och vibrera i vattenrör när det används vatten (spolas i toaletten, tvättmaskinen igång, spolar mycket vatten i kran). Det verkar burra som mest när hydroforens tryck sjunker från det högsta, har kollat på tryckmätaren och lyssnat på burret. Tror att hydroforen är ganska gammal. Huset är väldigt gammalt. Toaletten läcker inte såvitt jag kan märka, däremot brukar det droppa lite från kökskran och dusch. VVB verkar hyfsat ny/modern. Har ni tips på vad jag kan göra/kolla efter för att vidare lokalisera fel? Har försökt läsa runt lite.

Tack på förhand!

Mvh ny husägare
 
Vi hade vibrationer och oljud nästan alltid när någon blandare stängdes eller när ventilen i en toa-cistern stängde av påfyllningen. Efter ganska lång tid kom jag på att det satt en backventil i den äldre duschblandaren vars fjäder tydligen hade tappat spänsten. Blandaren byttes och därefter har inte oljudet hörts. Man kan prova att lämna en blandare på och samtidigt manövrera något annat som brukar orsaka ljudet. Att en blandare är på minskar tryckstöten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har exakt samma bekymmer. Men det visar sig mest när jag drar på en blandare fullt, då vibrerar det i vattenrören i väggen låter det som.
Kan det vara samma bekymmer?
 
Det borde gå att lokalisera var ljudet är starkast genom att hålla en skruvmejsel mellan örat och vattenledningen/blandare och lyssna på olika ställen.
Oljud skapas ofta av att en ventilkägla vibrerar.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Hos oss lät det främst precis när man började spola kallvatten eller spolade toalettstolen, och orsaken var en trasig backventil i varmvattenberedaren (försvann då vi till slut bytte beredare när den gav upp totalt) . Kan tydligen även komma från backventil vid vattenmätarkopplet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lägger också en röst till på att det har med någon backventil att göra. Vi hade nyligen problem med att det lät något fruktansvärt från rören så fort kallvattnet spolades någonstans. Det visade sig vara backventilen i en gammal duschblandare som gett upp och lät vatten flöda från varmt till kallt som orsakade ljudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Blåstjärna skrev:
Hej alla kunniga! Nyligen har det börjat burra och vibrera i vattenrör när det används vatten (spolas i toaletten, tvättmaskinen igång, spolar mycket vatten i kran). Det verkar burra som mest när hydroforens tryck sjunker från det högsta, har kollat på tryckmätaren och lyssnat på burret. Tror att hydroforen är ganska gammal. Huset är väldigt gammalt. Toaletten läcker inte såvitt jag kan märka, däremot brukar det droppa lite från kökskran och dusch. VVB verkar hyfsat ny/modern. Har ni tips på vad jag kan göra/kolla efter för att vidare lokalisera fel? Har försökt läsa runt lite.

Tack på förhand!

Mvh ny husägare
Eh... det är inte så enkelt som att det är pumpen som går? Om det blir för lite luft i hydroforen så kan den inte leverera vatten mer än några sekunder innan pumpen startar. Om man tappar kontinuerligt så kommer pumpen att gå kontinuerligt. Och pumpar väsnas ordentligt.

För att kolla om detta är fallet tittar man på det skvallerrör som hydroforer brukar ha (ett genomskinligt lodrätt rör, lika högt som själva hydroforen, sitter oftast mitt fram på den). Nivån i skvallerröret är densamma son vattennivån i hydroforen. Lagom nivå brukar vara cirka halva hydroforens höjd.

Om vattennivån i hydroforen är för hög behöver en del vatten tömmas ut. Kom ihåg att hydroforer är tryckkärl med avsevärt tryck i. Korrekt arbetsgång är att först se till att hydroforen inte har något övertryck, därefter släppa ut vatten genom den ventil som brukar finnas för ändamålet tills lagom nivå nåtts (titta på skvallerröret), och därefter trycksätta hydroforen igen. En kompressor är bra att ha till hjälp vid detta arbete.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
B Blåstjärna skrev:
Hej alla kunniga! Nyligen har det börjat burra och vibrera i vattenrör när det används vatten (spolas i toaletten, tvättmaskinen igång, spolar mycket vatten i kran). Det verkar burra som mest när hydroforens tryck sjunker från det högsta, har kollat på tryckmätaren och lyssnat på burret. Tror att hydroforen är ganska gammal. Huset är väldigt gammalt. Toaletten läcker inte såvitt jag kan märka, däremot brukar det droppa lite från kökskran och dusch. VVB verkar hyfsat ny/modern. Har ni tips på vad jag kan göra/kolla efter för att vidare lokalisera fel? Har försökt läsa runt lite.

Tack på förhand!

Mvh ny husägare
Hej,

Har ni kommunalt vatten eller egen brunn?
Om ni har hydrofor så verkar det som ni har ”eget” vatten?

Utan att ha belägg för det så tror jag att det kan ”burra” & vibrera i vatten rören om ni får in en massa luft! Detta kan bero på att er vattennivå är låg ljust nu.

Som sagt jag har inte rätt expertis men det är det jag själv skulle kolla efter i ett först skede av felsökning!

Lycka till och uppdatera hur det utvecklar sig!
 
  • Gilla
Blåstjärna
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Eh... det är inte så enkelt som att det är pumpen som går? Om det blir för lite luft i hydroforen så kan den inte leverera vatten mer än några sekunder innan pumpen startar. Om man tappar kontinuerligt så kommer pumpen att gå kontinuerligt. Och pumpar väsnas ordentligt.

För att kolla om detta är fallet tittar man på det skvallerrör som hydroforer brukar ha (ett genomskinligt lodrätt rör, lika högt som själva hydroforen, sitter oftast mitt fram på den). Nivån i skvallerröret är densamma son vattennivån i hydroforen. Lagom nivå brukar vara cirka halva hydroforens höjd.

Om vattennivån i hydroforen är för hög behöver en del vatten tömmas ut. Kom ihåg att hydroforer är tryckkärl med avsevärt tryck i. Korrekt arbetsgång är att först se till att hydroforen inte har något övertryck, därefter släppa ut vatten genom den ventil som brukar finnas för ändamålet tills lagom nivå nåtts (titta på skvallerröret), och därefter trycksätta hydroforen igen. En kompressor är bra att ha till hjälp vid detta arbete.
Tack för svar! Hydroforen sätter inte igång när man bara spolar lite vatten i kranen, utan när det är större mängder. Min hydrofor har tyvärr inget sådant rör. Den verkar vara från 90-talet. Kan detta göra att ledningarna burrar? Hydroforen låter inget förutom ett klick när den startar/stoppar.
 
J jobe75 skrev:
Hej,

Har ni kommunalt vatten eller egen brunn?
Om ni har hydrofor så verkar det som ni har ”eget” vatten?

Utan att ha belägg för det så tror jag att det kan ”burra” & vibrera i vatten rören om ni får in en massa luft! Detta kan bero på att er vattennivå är låg ljust nu.

Som sagt jag har inte rätt expertis men det är det jag själv skulle kolla efter i ett först skede av felsökning!

Lycka till och uppdatera hur det utvecklar sig!
Tack för svar! Jag har egen brunn. Området här är väldigt blött och nu har det dessutom regnat massvis, så jag tror inte att det skulle vara för låg vattennivå i brunnen. Men kanske skulle kunna ha något med luft att göra? Tack, ska försöka komma ihåg att uppdatera!
 
B Blåstjärna skrev:
Tack för svar! Hydroforen sätter inte igång när man bara spolar lite vatten i kranen, utan när det är större mängder. Min hydrofor har tyvärr inget sådant rör. Den verkar vara från 90-talet. Kan detta göra att ledningarna burrar? Hydroforen låter inget förutom ett klick när den startar/stoppar.
Vi hade också ett sådant problem. Det försvann när ventilen för kallvattnet in till värmepannan ändrades från fullt öppen till nästan helt öppen (halvt varv på ratten).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Blåstjärna skrev:
Tack för svar! Jag har egen brunn. Området här är väldigt blött och nu har det dessutom regnat massvis, så jag tror inte att det skulle vara för låg vattennivå i brunnen. Men kanske skulle kunna ha något med luft att göra? Tack, ska försöka komma ihåg att uppdatera!
Det är inte så att du har en hydropress och inte en hydrofor ? Hur stor är den ?
 
  • Gilla
Blåstjärna
  • Laddar…
T TorG skrev:
Vi hade också ett sådant problem. Det försvann när ventilen för kallvattnet in till värmepannan ändrades från fullt öppen till nästan helt öppen (halvt varv på ratten).
Tack för svar. Burrandet här började lite och har blivit mer. Får kika vilka ventiler här finns. Värmepanna finns här inte åtminstone. Just nu misstänker jag att det kan vara fel i duschblandaren då den är kass generellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C CyruzG skrev:
Det är inte så att du har en hydropress och inte en hydrofor ? Hur stor är den ?
Det kan nog stämma! Det står 100 L. Från 1992. Märke Varem. Röd historia. Är inte bekant med hydropress. Gör det någon skillnad i det här fallet?
 
B Blåstjärna skrev:
Det kan nog stämma! Det står 100 L. Från 1992. Märke Varem. Röd historia. Är inte bekant med hydropress. Gör det någon skillnad i det här fallet?
Sannolikt en backventil i ngn blandare eller den i ventilröret till vv-beredaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.