Byggahus.se
V vinylskiva skrev:
Nej har ni byggt en dusch i en gammal garderob är det viktiga att det finns ventilation där.
Sitter det ett modernt plastdon med en snurrbar kägla i mitten kanske det behöver bytas mot något som släpper genom mer luft men det är enkelt och syftar till att det ska bli mer och tillräcklig luftväxling.

En OVK är en kontroll av att ventilationssystemet följer dom byggregler som fanns när huset byggdes, såvida det inte har byggts om väsentligt. Till exempel ändrats från självdrag till mekanisk frånluft, då gäller reglerna från året det byggdes om.
Så här ser donet ut i den f.d garderoben. Se bild. Är det ett godkänt frånluftsdon?

När huset byggdes 1932 så fanns det inga duschar i dessa lägenheter utan då var det en gemensam dusch i källaren som jag förstått det. När de gamla garderoberna gjordes till dusch är oklart men det är länge sen inget som gjorts nyligen.
 
  • Frånluftsdon bredvid en taklampa på ett träpaneltak i en ombyggd garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, luftdonet i sig avgör inte något sk. "godkännande" utan praxis är att frånluften skal vara minst 10l/s i fuktiga utrymmen så att fukten evakueras innan mögel uppstår.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, luftdonet i sig avgör inte något sk. "godkännande" utan praxis är att frånluften skal vara minst 10l/s i fuktiga utrymmen så att fukten evakueras innan mögel uppstår.
Tack för förtydligande. Här gäller kanske till o med minst 15l/s då duschen saknar fönster? Hur som så har vi ett sånt don och en pytteliten fläkt som sitter monterad på kaklet. Antar att det är en pax-fläkt som ni pratat om. Jag vet att det har gjorts OVK här tidigare och då har det godkänts men det är mer än 6 år sedan.
 
Saxat från historiska byggregler:

5. Bad- eller duschrum skall förses med utsugningskanal med minst 150 cm' genomskärningsyta. Finnes klosett i rummet får stängbar ventil ej anbringas i utsugningskanalens mynning. Saknar rummet öppningsbart fönster skall, där byggnadsnämnden så prövar erforderligt, annat friskluftsintag anordnas med minst 150 cm" genomskärningsyta och med reglerbar, i stängt läge tättslutande ventil. I annat fall skall bad- eller duschrum utan öppningsbart fönster tillföras luft genom utsugning från ett eller två av lägenhetens rum på sätt i 2 sägs. Klosettrum skall förses med utsugningskanal med minst 100 cm' genomskärningsyta utan stängbar ventil.

Min åsikt:

Beror lite på hur det ser ut ovanför taket. Har man sänkt taket och dragit 3 meter med 125 spiro bort till skorstenen och sen har den typen av don med en så liten öppning lär det inte fungera optimalt.

Så som det var tänkt när huset byggdes hade man en 14x14cm öppning till skorstenskanalen och ett don av den här typen som verkligen låter luft passera.
Gammaldags ventilationsgaller på en vit vägg, relaterat till historisk byggregel.


Är det en rimligt stor och kort kanaldragning och bra höjd på skorstenen samt bra med tilluft till lägenheten så kan det räcka med att öppna det donet så mkt det går och få bra funktion på det.

Men det kan variera väldigt med vem som kommer och besiktar, men tanken med nedslaget som eventuellt kommer är iaf att det ska bli bättre luftväxling och inte sämre
 
  • Gilla
PhoffeliaRosenknopp
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Saxat från historiska byggregler:

5. Bad- eller duschrum skall förses med utsugningskanal med minst 150 cm' genomskärningsyta. Finnes klosett i rummet får stängbar ventil ej anbringas i utsugningskanalens mynning. Saknar rummet öppningsbart fönster skall, där byggnadsnämnden så prövar erforderligt, annat friskluftsintag anordnas med minst 150 cm" genomskärningsyta och med reglerbar, i stängt läge tättslutande ventil. I annat fall skall bad- eller duschrum utan öppningsbart fönster tillföras luft genom utsugning från ett eller två av lägenhetens rum på sätt i 2 sägs. Klosettrum skall förses med utsugningskanal med minst 100 cm' genomskärningsyta utan stängbar ventil.

Min åsikt:

Beror lite på hur det ser ut ovanför taket. Har man sänkt taket och dragit 3 meter med 125 spiro bort till skorstenen och sen har den typen av don med en så liten öppning lär det inte fungera optimalt.

Så som det var tänkt när huset byggdes hade man en 14x14cm öppning till skorstenskanalen och ett don av den här typen som verkligen låter luft passera.
[bild]


Är det en rimligt stor och kort kanaldragning och bra höjd på skorstenen samt bra med tilluft till lägenheten så kan det räcka med att öppna det donet så mkt det går och få bra funktion på det.

Men det kan variera väldigt med vem som kommer och besiktar, men tanken med nedslaget som eventuellt kommer är iaf att det ska bli bättre luftväxling och inte sämre
Förstår efter den här diskussionen att syrelsemedlemmens argument att en OVK kommer leda till sämre inomhusklimat bara är skitsnack. Tack för all feedback. Jag ska stå på mig om en OVK så får vi se vad dom säger.
 
PhoffeliaRosenknopp PhoffeliaRosenknopp skrev:
Tack för förtydligande. Här gäller kanske till o med minst 15l/s då duschen saknar fönster? Hur som så har vi ett sånt don och en pytteliten fläkt som sitter monterad på kaklet. Antar att det är en pax-fläkt som ni pratat om. Jag vet att det har gjorts OVK här tidigare och då har det godkänts men det är mer än 6 år sedan.
PAX fläkt i ett självdrag system i lägenhet är helt värdelös ger ingen effekt pga höjden till tak. Den orkar ej utföra jobbet. Den är till för att blåsa ut genom vägg direkt till uteluft (villa) . Vilket jag förstår är inte så i detta fall.
 
Redigerat:
H håbbe1961 skrev:
PAX fläkt i ett självdrag system i lägenhet är helt värdelös ger ingen effekt pga höjden till tak. Den orkar ej utföra jobbet. Den är till för att blåsa ut genom vägg direkt till uteluft (villa) . Vilket jag förstår är inte så i detta fall.
Det beror på, har du vettiga förutsättningar från början så har du en rörelse uppåt genom skorstenen även med fläkten avstängd och så forcerar du lite extra med fläkten igång. Men har du dåliga förutsättningar från början så kan en pax inte utföra underverk
 
V vinylskiva skrev:
Det beror på, har du vettiga förutsättningar från början så har du en rörelse uppåt genom skorstenen även med fläkten avstängd och så forcerar du lite extra med fläkten igång. Men har du dåliga förutsättningar från början så kan en pax inte utföra underverk[/QUOTE
Jo som en fis i rymden
 
Claes Sörmland
PhoffeliaRosenknopp PhoffeliaRosenknopp skrev:
Förstår efter den här diskussionen att syrelsemedlemmens argument att en OVK kommer leda till sämre inomhusklimat bara är skitsnack. Tack för all feedback. Jag ska stå på mig om en OVK så får vi se vad dom säger.
OVK är en ren administrativ åtgärd som inte leder till något annat än en protokoll. Sen är det upp till bostadrättsinnehavare och styrelse att agera om de tycker det är lämpligt. Inget förändras med en OVK, det är ren byråkrati och en kostnad för föreningen. Men som sagt, det finns inget val den är ju lagstadgad obligatorisk.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OVK är en ren administrativ åtgärd som inte leder till något annat än en protokoll. Sen är det upp till bostadrättsinnehavare och styrelse att agera om de tycker det är lämpligt. Inget förändras med en OVK, det är ren byråkrati och en kostnad för föreningen. Men som sagt, det finns inget val den är ju lagstadgad obligatorisk.
Men är inte brister som eventuellt påvisas vid en OVK tvingande att åtgärda för att undvika vite?
 
Claes Sörmland
PhoffeliaRosenknopp PhoffeliaRosenknopp skrev:
Men är inte brister som eventuellt påvisas vid en OVK tvingande att åtgärda för att undvika vite?
Syftet med OVK är ju att belysa problemen så att fastighetsägaren kan vidta lämpliga åtgärder.

Kommunen har tillsynsansvar men det finns sällan resurser i kommunerna att faktiskt agera på detta. Antalet OVKer som inte görs i tid och antalet nedslag är så enormt att det inte finns resurser som matchar. Så i de flesta kommuner ska man som BRF-styrelse nog inte fundera på problemet med förelägganden och viten från kommunen så mycket som att faktiskt lösa de tekniska problemen.

Min BRF-förening har (av okunskap) missat OVK-frister i mängder av år och sedan fått mängder av anmärkningar när väl OVk har gjorts. Inte något har hörts från kommunen. Det finns inga resurser för tillsynen.
 
  • Gilla
PhoffeliaRosenknopp
  • Laddar…
C
V vinylskiva skrev:
så forcerar du lite extra med fläkten igång.
Visst är det så, s.k. förstärkt självdrag, även om skillnaden naturligtvis är proportionellt mot kanalens längd/dimensioner. Om det inte är ordnat med särskild tilluft är det ändå högst begränsat hur mycket man kan forcera flödet utan att det blir bakdrag i övriga frånluftskanaler.

Just i relation till OVK är det lite knepigt då hänger på vilka regler som skall tillämpas. Enligt SBN 80 skall badrum utan fönster vara försedd med fläkt som manövreras med separat strömbrytare. Medan senare byggregler kan tolkas som att man inte får använda en fläkt på det sättet.
 
  • Gilla
PhoffeliaRosenknopp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.