Snart ska jag komma igång med min köksrenovering och behöver därför hjälp med planeringen. Det är första gången jag ska renovera ett kök och därmed även första gången jag ska planera en kökslayout.

Bilderna visar planlösningen och en tänkbar kökskonfiguration. Det finns säkert massor med smarta saker att säga om hur jag valt att planera köket, saker jag inte har tänkt på osv. Budgeten är självklart begränsad (mellan 20000-30000) och valet av kök blir därför IKEA, vet ej heller hur länga jag kommer att bo här så vissa saker kan jag avstå (diskmaskin och inbyggnadsmicro) eftersom jag inte vill investera allt för mycket i ett hem jag kanske inte bor i om ett par år.

Det jag redan har bestämt är följande:

* Vita luckor (IKEA applåd vit)
* Valnötsgolv (samma som jag redan har i övriga lägenheten)
* Vita väggar och tak
* Stuckatur istället för taklister
* Kakel mellan köksbänk och väggskåp, färg och form ej bestämt

Kritisera gärna min köksplanering och kom med förslag på förbättringar. Alla typer av feedback uppskattas.

När renoveringen väl startar kommer ni att kunna följa mina framsteg i denna tråd.
 
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_skeshup.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt måste du ha. Har du placerat diskbänk efter tidigare dragna rör? Har du placerat spis vid befintligt 3-fasuttag? Det finns väl sedan tidigare någon imkanal?

Har du funderat något om vägguttag under skåpen? Belysning?

Hur mycket kan du göra själv? Tänker på problemet att fixa det under 30´.
 
Ja, köksfläkt ska jag ha, jag vill ha ett 90cm högt fläktskåp som fläkten ska sitter under, detta säljer inte IKEA så jag får istället modifiera ett vanligt 90cm väggskåp. Detta gör att jag inte kan rita in fläkten på ritningen. Imkanal finns inte i mitt befintliga kök, saknar fläkt helt.

Spis och diskbänk är placerade på samma ställe som mitt befintliga kök. Belysning blir spottar och eluttagens placering väntar jag med tills placering av bänk- och väggskåp är klar.

Jag kommer att göra allt utom vatten själv. El får jag kostnadsfri hjälp med. Under 30000 inkluderar bara köket (stommar, luckor, bänkskiva osv) med vitvaror, allt det man kan köpa på IKEAs köksavdelning med andra ord. Golv har jag redan inhandlat..
 
Redigerat:
Det ser rätt bra ut, tycker jag.
Du har rejält med plats på båda sidorna om spisen, plats för att ställa ett diskställ till höger om diskhon och avställningsyta intill kylskåpet. För jag antar att det är ett kylskåp, högskåpet till höger i bild.

Man måste nästan "leka rollspel" hemma och promenera runt i köket och känna sig för. Vad är det man brukar göra, hur gör man och vart vill man gå när man kommer hem med matvaror från affären, hur känns det när man står och diskar. Om man har smutsig disk på ena sidan, ner i diskhon, vidare till sköljhon, och sen upp i diskstället, sker detta i ett enda flöde, eller måste man flytta disken "fram och tillbaka"? Du verkar ha ritat in två hoar, med den lilla till vänster och den stora till höger, då kommer ditt i oordning, om du brukar ställa smutsig disk till vänster på bänken mellan spis och diskho. Så hade jag i mitt förra kök och det gjorde mig galen :surprised:)

Sen så rekommenderar jag skåp som går ända upp till taket, så man slipper torka det fetkladdiga som alltid kommer ovanpå skåpen annars.
 
Det ser rätt bra ut redan dock så tycker jag med du ska byta håll på den stora och lilla hon. Tänk dig själv om du står med en stor plåt som du ska diska, i alla fall jag håller den i vänstra handen och skrubbar med den högra. Jag skulle blivit helt galen om hoarna var placerade så som de var nu, men det är lätt att ordna det problemet.
 
Ni förstår precis hur jag har tänkt :)

Diskhoproblemet håller jag med om, lilla och stora borde byta plats, men jag vill även ha en avrinningsyta till höger om hoarna, och denna variant finns inte på IKEA, vänder jag hoarna får jag avrinningsytan till vänster, inte bra.

Alternativet som jag ser det är att köpa en ho utan avrinningsyta, och ha diskstället stående direkt på bänkskivan, men är det bra?

Högskåpet är en kombinerad kyl och frys och jag har tänkt bygga upp väggskåpen hela vägen till taket.
 
Redigerat:
Jag skulle fundera på om det går att flytta hällen lite åt vänster (t ex endast ett 40 cm-skåp till vänster om hällen) för att öka ytan mellan häll och diskho. Jag skulle även överväga ett högskåp till höger om kylen. Den lilla bänkytan som du har där nu är inte särskilt användbar. Om du tänkt använda ytan för att ställa matkassarna på när du plockar in i kylen så skulle jag hellre ställa kassarna på en stol (antar att du kommer ha bord och stolar i köket).
 
Swede2 skrev:
Jag skulle fundera på om det går att flytta hällen lite åt vänster (t ex endast ett 40 cm-skåp till vänster om hällen) för att öka ytan mellan häll och diskho. Jag skulle även överväga ett högskåp till höger om kylen. Den lilla bänkytan som du har där nu är inte särskilt användbar. Om du tänkt använda ytan för att ställa matkassarna på när du plockar in i kylen så skulle jag hellre ställa kassarna på en stol (antar att du kommer ha bord och stolar i köket).
Jag förstår hur du tänker. Skulle gärna flytta häll och ugn som du säger. Men jag tänkte ha micron stående till vänster om hällen, måste hem och mäta.

Överskåp till höger om kylen har jag medvetet valt bort, detta eftersom det skymmer sikten in i köket när man kommer in genom köksdörren. Jag vill skapa ett mer luftigt kök än det jag har idag (mitt nuvarande kök har överskåp till höger om kylen).
 
Jag har modifierat min planering efter att ha fått några kloka synpunkter. Spishällen är flyttad längre till vänster och diskhon är en annan variant. Det är även fler lådor i underbänken. Jag tycker denna planeringen är snyggare, men kanske inte lika praktisk, jag kommer till exempel inte få plats med en micro till vänster om spishällen.

Vad tycker ni? (den högra bilden är den senaste)
 
  • kok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok_version2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
mickron kan du kanske placera på en liten hylla vid kylskåpet? Det finns små mickron som har plats för en talrik, större behövs oftast inte :). Välj en heltäckande diskbänk som har 1-2 stora höar och täcker hörnan ändå ut till vägg - mer ptaktiskt än en infälld hö !!!!. Kolla ifö - dom brukar ha en hel del storlekar och hö-placeringar att välja ....och inte så dyrt heller. Att ha en diskställ på en bänkskiva är bara till besvärr - du kommer att ångra dej mycket snabbt om du inte provat den lösningen innan och vet vad det innebär. Heltäckande rostfritt brukar ha en lutning på avställningsytan mot hön + förhöjd framkant så vatten inte rinner ner längst nya skåpsdörrar om man får en skvätt utanför :). Diskar man för hand är det lätt hänt ....
gaia
 
En liten fråga bara; "nischen" där köksbänken är tyder enligt ritningen till 53 cm. Har jag läst rätt då? Eller har det blivit fel mått där? För enligt 3D-skissen är "nischen" djupare än köksskåpen och köksskåpen är 60 cm djupa. Nånstans måste det ha blivit fel.

I övrigt så skulle jag vilja placera köksskåpen enligt följande:
40 cm lådhurst
60 cm spis/spishäll
60 cm 3backs-skåp
60 cm diskskåp med EN ho på 40x50 cm
45 cm diskmaskin

Va gäller väggen där kylsskåpet står så skulle jag fundera lite över om det verkligen behövs en avställningsyta bredvid kylskåpet? Jag menar, köket är ganska litet. Jag antar att köksbordet står bara något steg från kylskåpet. Kanske utrymmet bredvid kylskåpet kan utnyttjas bättre? Kanske placera inbyggnadsugn och micro där i ett högskåp? Eller ett rejält skafferiskåp? Eller kanske ett jalusiskåp för kaffebrygagre, brödrost, vattenkokare etc?

Vårat kök är 30 kvm. Vi har ingen bänkyta precis vid kyl och frys. Men det funkar utmärkt iallafall eftersom vi har köksbordet placerat 1 meter därifrån. En bänkyta bredvid kylen hade i vårat fall blivit lite tårta på tårta.
 
Jag har upptäckt ett problem, jag måste ha diskhon längre till vänster än jag har tänkt tidigare, detta på grund av att avloppet sitter där det gör.

Så här har ni fyra nya planlösningar att kritisera, vilken gillar ni bäst, jag lutar just nu åt alternativ nummer 4.


kok1.jpg
kok2.jpg
kok3.jpg
kok4.jpg
 
Redigerat:
halloy skrev:
En liten fråga bara; "nischen" där köksbänken är tyder enligt ritningen till 53 cm. Har jag läst rätt då? Eller har det blivit fel mått där? För enligt 3D-skissen är "nischen" djupare än köksskåpen och köksskåpen är 60 cm djupa. Nånstans måste det ha blivit fel.

I övrigt så skulle jag vilja placera köksskåpen enligt följande:
40 cm lådhurst
60 cm spis/spishäll
60 cm 3backs-skåp
60 cm diskskåp med EN ho på 40x50 cm
45 cm diskmaskin

Va gäller väggen där kylsskåpet står så skulle jag fundera lite över om det verkligen behövs en avställningsyta bredvid kylskåpet? Jag menar, köket är ganska litet. Jag antar att köksbordet står bara något steg från kylskåpet. Kanske utrymmet bredvid kylskåpet kan utnyttjas bättre? Kanske placera inbyggnadsugn och micro där i ett högskåp? Eller ett rejält skafferiskåp? Eller kanske ett jalusiskåp för kaffebrygagre, brödrost, vattenkokare etc?

Vårat kök är 30 kvm. Vi har ingen bänkyta precis vid kyl och frys. Men det funkar utmärkt iallafall eftersom vi har köksbordet placerat 1 meter därifrån. En bänkyta bredvid kylen hade i vårat fall blivit lite tårta på tårta.
Du har läst helt rätt, du är uppmärksam du :) Jag kommer att bygga ut den väggen så att bänkskivan inte sticker ut längre än väggen.

Diskmaskin skulle jag gärna ha, men eftersom den kostar 5000 avstår jag av budgetskäl.

Avlastningsytan till höger om kylskåpet vet jag inte riktigt vad jag kommer att använda till, däremot behöver jag lådorna. Högskåp är inte aktuellt eftersom det skulle skymma sikten in i köket (från dörren sett).
 
Finns det möjligen halvhöga skåp på IKEA också? Som alternativ till lådorna till höger om kylskåpet? Eller ett fullhögt vitrinskåp/överskåp placerat direkt på lådorna? Så att det blir som en möbel? Extraförvaring får du då på köpet, men behåller en del av öppenheten.
Vi har ett halvhögt skåp precis i köksingången, halvhögt istf fullhöjd just för öppenhetskänslans skull.
 
Fast det är ganska bra med en avställningsyta bredvid kylskåpet. När man skall plocka ut och in saker i kylskåpet. Man kan ju ha ett par öppna hyllor ovanför det skåpet om man vill.

Jag tycker förslag 1 var bra. Ger dig en bra diskbänk, något som jag tycker är extra viktigt om du inte har någon diskmaskin. 2 hoar tycker jag att du i vart fall absolut ska ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.