Byggahus.se
Hej!! Har golvvärme slingor kopplat till vår pump och det är för varmt i huset. Vi har lagt ner den på -4 i inställningarna men jag upplever det bara bli varmare. Har inte bra koll på pumpen men har ni tips på hur man sänker värmen på golvet? 😇😇😇

Måste för övrigt installera termostater som kan styra tex vissa rum som tex badrum

PS var snäll, är rookie och har inga kunniga familjemedlemmar då vi är först med hus
 
Bara fortsätta att ställa ner kurvan. Oavsett termodon eller inte, så ska allt vara öppet och tempen ställs i VP till den temp man är nöjd med i huset. Sen kan man om vill sätta termostater i de rum som ska vara lite svalare, Det går få till det utan termodon ( inget gratis ) genom att strypa in flödet på fördelarna till rätt temp i respektive rum och det är gratis och fungerar i all framtid utan reparationer och inköp deler som kostar en hel del
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara fortsätta att ställa ner kurvan. Oavsett termodon eller inte, så ska allt vara öppet och tempen ställs i VP till den temp man är nöjd med i huset. Sen kan man om vill sätta termostater i de rum som ska vara lite svalare, Det går få till det utan termodon ( inget gratis ) genom att strypa in flödet på fördelarna till rätt temp i respektive rum och det är gratis och fungerar i all framtid utan reparationer och inköp deler som kostar en hel del
Förlåt men vad menar du med att allt ska vara öppet? Min tanke är att dra ner på värmen (när jag väl får till det) men behålla högre värme i badrummen. Därför främst jag tänker att det är bra med termostat eller vad det kallas för
 
Kanske uttryckte mig 100 % . Det med öpper är att allt ska ha full fart på vattnet och VP ställs i så det stämmer med er komfort i huset, jämn värme i hela huset. Sen kan man som det kallas strypa på fördelarna för med eller mindre fart ( flöde ) genom slangarna i golvet. ( minska värmen i ett rum ) Ytterligare går att utveckla med termostater i rummen som kan ställas i olika lägen för värme. då ska det vara termodon på fördelarna som öppnar/stänger efter signal från termostat. Det går bra att minska flödet genom slingorna med att strypa flödet till ett rum, så det blir lite svalare där.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Förlåt men vad menar du med att allt ska vara öppet? Min tanke är att dra ner på värmen (när jag väl får till det) men behålla högre värme i badrummen. Därför främst jag tänker att det är bra med termostat eller vad det kallas för
Du har mycket att lära dig om värmesystem och värmepumpar. Vill man ha ett rum som ska vara extra varmt på golvet kan man i första hand lägga egen elektrisk golvvärme där eller så behöver man bygga ett speciellt värmesystem med extra tankar och cirkulationspumpar och koppla till värmepumpen. Termostater och värmepumpar passar inte bra ihop så akta för att göra något som blir tokigt för värmepumpen.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du har mycket att lära dig om värmesystem och värmepumpar. Vill man ha ett rum som ska vara extra varmt på golvet kan man i första hand lägga egen elektrisk golvvärme där eller så behöver man bygga ett speciellt värmesystem med extra tankar och cirkulationspumpar och koppla till värmepumpen. Termostater och värmepumpar passar inte bra ihop så akta för att göra något som blir tokigt för värmepumpen.
Jo jag vet. Men jag kommer lära mig 😎 Vi har som tur var iaf elslingor också i badrummen
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Jag hade sänkt till -4 men det hade bara blivit varmare för att jag sänkte fel grej och orskade en skarp kurva så när det blev riktigt kallt ute så var golvvärmen på 42. Har nu sänkt S-kurvan och den är på 33 grader.
 

Bästa svaret

J Josth skrev:
Du har mycket att lära dig om värmesystem och värmepumpar. Vill man ha ett rum som ska vara extra varmt på golvet kan man i första hand lägga egen elektrisk golvvärme där eller så behöver man bygga ett speciellt värmesystem med extra tankar och cirkulationspumpar och koppla till värmepumpen. Termostater och värmepumpar passar inte bra ihop så akta för att göra något som blir tokigt för värmepumpen.
Nibe 1255 har variabel effekt så det är inte så tokigt att använda termostater eller annan rumsreglering om man vill ha mer värme i vissa delar av husen. På sommaren kör vi exempelvis pumpen med en inställning på minsta framledningstemp för att hålla stengolven lite ljumma i badrum och hall, resten av golvvärmen är då stängd.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nibe 1255 har variabel effekt så det är inte så tokigt att använda termostater eller annan rumsreglering om man vill ha mer värme i vissa delar av husen. På sommaren kör vi exempelvis pumpen med en inställning på minsta framledningstemp för att hålla stengolven lite ljumma i badrum och hall, resten av golvvärmen är då stängd.
Bra! Får ta in en expert om ett tag och se vad som kan göras. Vi har 3 olika fördelare på 2 våningar så kan ju säkert styra direkt via dem tänker jag eller köra rumsreglering via någon termostat. Får se hur det blir men tror jag har lyckats sänka värmen lite iaf. Får en braskamin installerad nästa vecka så vill kunna använda den också 😅
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nibe 1255 har variabel effekt så det är inte så tokigt att använda termostater eller annan rumsreglering om man vill ha mer värme i vissa delar av husen. På sommaren kör vi exempelvis pumpen med en inställning på minsta framledningstemp för att hålla stengolven lite ljumma i badrum och hall, resten av golvvärmen är då stängd.
Det låter ju otroligt fint om F1255 klarar att jobba med ett så litet aktivt värmesystem om resten är avstängt! Man brukar prata om minst 60 liter och stabilt flöde för att inte få högtryckslarm från värmepumpen. Moderna värmepumpar som har växelventil och jobbar med flytande kondensering kommer ju också ömsom att ligga lite under börvärde och ömsom lite över börvärdet. Har man då termostater som stryper övertemperaturen blir det fel genomsnittstemperatur i rummen. En del säger man kan ha termostater inställda på en något högre temperatur än den som värmepumpen producerar så kommer det att fungera och termostaterna stryper först vid eldning i braskaminen eller kraftig solinstrålning.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vad har ni för värmekurva?
 
J Josth skrev:
Det låter ju otroligt fint om F1255 klarar att jobba med ett så litet aktivt värmesystem om resten är avstängt! Man brukar prata om minst 60 liter och stabilt flöde för att inte få högtryckslarm från värmepumpen. Moderna värmepumpar som har växelventil och jobbar med flytande kondensering kommer ju också ömsom att ligga lite under börvärde och ömsom lite över börvärdet. Har man då termostater som stryper övertemperaturen blir det fel genomsnittstemperatur i rummen. En del säger man kan ha termostater inställda på en något högre temperatur än den som värmepumpen producerar så kommer det att fungera och termostaterna stryper först vid eldning i braskaminen eller kraftig solinstrålning.
Ja än så länge har pumpen aldrig klagat. Jag stämde också av med Nibe innan och de tyckte att det lät vettigt att göra så.
 
Det här blev för avancerat för mig. Rena grekiskan.
L lordi skrev:
Vad har ni för värmekurva?
vet ej 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.