Byggahus.se
Jag har en Tjälldénpool som jag värmer med en Nibe F1255 bergvärmepump och värmeväxlare, vill blockera värmepumpen när poolcirkulationen står stilla. Poolcirkulationen (Zodiac eXo) har en flödesvakt som är "no" vilket innebär att kretsen är sluten när det finns flöde och bruten vid stopp. Värmepumpen vill ha det tvärt om. Det finns ingen spänning i dessa anslutningar som jag kan driva ett relä med. Nu har jag vänt och vridit på detta så jag har blivit alldeles "yr-i-mössan"
Ber därför om råd, hur ska jag göra?
 
  • Instruktioner för installation av poolstyrning och anslutning till bergvärmepump, med diagram och elektrisk kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Principiellt så får du använda ett mellanrelä, ev med extern matning om du inte har någon drivspänning tillgänglig från poolstyrningen. Jag förstår dock inte kopplingsschemat från poolstyrningen.
 
tommib
Nu googlade jag upp manualen för Zodiac eXo och det borde elektriskt gå utmärkt att ansluta till Aux 2 som är en klenspänningsutgång* med max 8 A.

Länk till manualen jag läste: https://asset.productmarketingcloud.com/api/assetstorage/3096_ca40fdc8-dfc1-42e2-ab5c-604e946443d4

Tyvärr är manualen klappkass i att förklara vilka möjligheter till programmering av Aux 2 som finns. Att ställa in den som "Heating" blir dock lite pyssligt. Du måste ha mätning av framledningstemperatur till poolen och du måste ställa börvärdet på den väldigt högt. Själva temperaturstyrningen hanteras sedan av eXo-systemet och inte av värmepumpen, som kommer bränna på max så fort den får chansen.

Elektriskt blir kopplingen enligt den vänstra bilden "Heating system with remote on/off control" på sidan 18 eftersom det är vad du har (om än bakvänt). Du använder ett växlande 12 V relä och kopplar via Aux2 till reläspolen. Dvs du har en 12 V strömförsörjning som du kopplar till reläspolen, med Aux2 som "strömbrytare" i kretsen. Du kopplar sedan AA5-X2 21-22 till lämpliga kontakter på reläet för att den ska vara öppen när Aux 2 drar (dvs eXo kallar på värme). Då häver du blockeringen och VP kommer att köra. Obs att jag nu har tolkat Aux2 som en slutande potentialfri kontakt då manualen tyder på det. Den är dock rätt dålig i mitt tycke...

Om detta är bra vet jag inte.

* klenspänningsutgång är manualens ord, jag tycker nog mer att det är en slutande reläkontakt.
 
tommib tommib skrev:
Nu googlade jag upp manualen för Zodiac eXo och det borde elektriskt gå utmärkt att ansluta till Aux 2 som är en klenspänningsutgång* med max 8 A.

Länk till manualen jag läste: [länk]

Tyvärr är manualen klappkass i att förklara vilka möjligheter till programmering av Aux 2 som finns. Att ställa in den som "Heating" blir dock lite pyssligt. Du måste ha mätning av framledningstemperatur till poolen och du måste ställa börvärdet på den väldigt högt. Själva temperaturstyrningen hanteras sedan av eXo-systemet och inte av värmepumpen, som kommer bränna på max så fort den får chansen.

Elektriskt blir kopplingen enligt den vänstra bilden "Heating system with remote on/off control" på sidan 18 eftersom det är vad du har (om än bakvänt). Du använder ett växlande 12 V relä och kopplar via Aux2 till reläspolen. Dvs du har en 12 V strömförsörjning som du kopplar till reläspolen, med Aux2 som "strömbrytare" i kretsen. Du kopplar sedan AA5-X2 21-22 till lämpliga kontakter på reläet för att den ska vara öppen när Aux 2 drar (dvs eXo kallar på värme). Då häver du blockeringen och VP kommer att köra. Obs att jag nu har tolkat Aux2 som en slutande potentialfri kontakt då manualen tyder på det. Den är dock rätt dålig i mitt tycke...

Om detta är bra vet jag inte.

* klenspänningsutgång är manualens ord, jag tycker nog mer att det är en slutande reläkontakt.
Tack för svar, tommib.
Att manualen är kass kan jag verkligen hålla med om, den är tydligen en direkt översättning från franska.
Hursomhelst var det ungefär så långt jag kom och sedan började tankarna fara både hit och dit... Men då var jag inte så fel ute iaf.
Aux2 sluter mycket riktigt när eXo vill ha värme, så det får bli en liten relälåda.
 
J Josth skrev:
Följande relä för placering i en liten normcentral med skyddsklass borde fungera: [länk]
med strömförsörjning:
[länk]
Tack Josth!
De grejorna verkar vara användbara. 👍
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ursäkta, hade lite bråttom förut och tyckte att symbolen på reläet var DC men ser nu att reläet är 24 V AC och då föreslår jag istället denna transformator: https://www.elbutik.se/product.html/rogy-transformator-bt16

Relä: Eltako Arbetsströmrelä R12-110 24V AC, EAN-nummer: 4010312200476
 
Redigerat:
tommib
Borde inte nibes pooltillbehör ha en egen inbyggd flödesmätare och själv stänga av om flödet är för lågt?

Det kan ju uppstå situationer när man inte backspolat på ett tag att flödet går ner till en alltför låg nivå trots att cirkulationspumpen fortfarande är igång.
 
Richard_F
Hej

Vi verkar ha liknande utrustningar, Tjälldenpool, Zodiac Exo och en BVP från Nibe.
I mitt fall löste jag och min elektriker det med extra flödesmätare med egen transformator som sedan går till Nibes Poolstyrning.

Har funkat perfekt i de tre år vi haft poolen.

IMG_5753.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedetorparn och 1 till
  • Laddar…
Richard_F Richard_F skrev:
Hej

Vi verkar ha liknande utrustningar, Tjälldenpool, Zodiac Exo och en BVP från Nibe.
I mitt fall löste jag och min elektriker det med extra flödesmätare med egen transformator som sedan går till Nibes Poolstyrning.

Har funkat perfekt i de tre år vi haft poolen.

[bild]
Tack för tipset Richard,

Jag använder sedan några dagar en liten 12volt strömkälla och ett växlande relä och låter Zodiac Exo sköta värmen. Funkar sådär.... Blir för hög temp i poolen. Hade en förhoppning att Exo skulle stänga av vid uppnådd önskad värme, men det har jag inte fått att fungera ännu. Fortsätter att laborera. :)
 
Richard_F
H Hedetorparn skrev:
Tack för tipset Richard,

Jag använder sedan några dagar en liten 12volt strömkälla och ett växlande relä och låter Zodiac Exo sköta värmen. Funkar sådär.... Blir för hög temp i poolen. Hade en förhoppning att Exo skulle stänga av vid uppnådd önskad värme, men det har jag inte fått att fungera ännu. Fortsätter att laborera. :)
Ok
Vilken start- och stopptemperatur har du satt i värmepumpen?
 
Tempgivarna ger lite olika värden, skiljer ungefär en grad. Just nu har jag satt starttemp 29 och stopptemp 31 i BVP, vill ha 29-30. I Exo har jag satt önskad temp 29 men den går förbi utan att slå av, ska prova att sätta BVP på något lägre så få vi se om det blir önskat resultat.
 
Richard_F
H Hedetorparn skrev:
Tempgivarna ger lite olika värden, skiljer ungefär en grad. Just nu har jag satt starttemp 29 och stopptemp 31 i BVP, vill ha 29-30. I Exo har jag satt önskad temp 29 men den går förbi utan att slå av, ska prova att sätta BVP på något lägre så få vi se om det blir önskat resultat.
Mina givare ger inte heller exakt samma värde antar att en felkälla är att bvp möter på röret medan Exo mäter i vattenflödet.

Har du cirkulationen igång hela tiden eller kör du den på timer? Jag har alltid igång poolpumpen men har en iSaver som säker frekvensen/varvtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.