Byggahus.se
Hej,

Jag har köpt en begagnad wirsbofördelare och undrar om någon kan hjälpa mig kort beskriva dessa delar och vilken funktion de har.
Jag anar funktionen hos dem men är inte säker.
 
  • Mässingsfärgat golvvärmesystem och dess komponenter numrerade för diskussion på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nr 8 åsyftas topp-muttern på slingorna.
 
9) Där har du primär tillopp och retur och ett ställdon för detta. Skall du reglera här gör du det med en utegivare.
8) Topskruvar till slingornas tillopp
6/7) Påfyllning/Avtappning av slinga
5) en bypassventil
4) Påfyllning slinga.
3 är automatisk avluftare
2) Luftning?
1)Kan vara avstängningsventil på primären. Ser inte riktigt och är inte shuntkung:)
 
I Installation skrev:
9) Där har du primär tillopp och retur och ett ställdon för detta. Skall du reglera här gör du det med en utegivare.
8) Topskruvar till slingornas tillopp
6/7) Påfyllning/Avtappning av slinga
5) en bypassventil
4) Påfyllning slinga.
3 är automatisk avluftare
2) Luftning?
1)Kan vara avstängningsventil på primären. Ser inte riktigt och är inte shuntkung:)

Wow, tack! Riktigt sjtysst av dig.
 
I Installation skrev:
9) Där har du primär tillopp och retur och ett ställdon för detta. Skall du reglera här gör du det med en utegivare.
8) Topskruvar till slingornas tillopp
6/7) Påfyllning/Avtappning av slinga
5) en bypassventil
4) Påfyllning slinga.
3 är automatisk avluftare
2) Luftning?
1)Kan vara avstängningsventil på primären. Ser inte riktigt och är inte shuntkung:)
Här kommer en fråga från en okunnig: Går varmvattnet ut från övre tre kopplingarna, eller från de undre tre?
 
J jonatown skrev:
Här kommer en fråga från en okunnig: Går varmvattnet ut från övre tre kopplingarna, eller från de undre tre?
Normalt sitter injusteringen på tilloppet och regleringen på returer. Dvs nedre är tillopp och övre är returen.
 
Det var tur jag inte lyssnade på dig. Efter kontakt med Uponor fick jag svar att övre är tillopp och nedre retur, men tack ändå :)
 
Titta i manualen för pumpen så ser du i vilken riktning vattnet går. Det brukar vara uppåt. Det finns kanske en pil på pumphuset som visar flödesriktningen. Tänk på att pumpen inte får orienteras hur som helst. Läs manualen!
 
  • Gilla
jonatown
  • Laddar…
Det är lite mer knas i den där listan.

4/6 är lock bakom vilka det finns plats för en insexnyckel för att öppna och stänga 7 och motsvarande utlopp mot 3.

3 är en avluftare.

Under 8 finns justerskruvar för flödet på returvattnet.
 
  • Gilla
jonatown
  • Laddar…
Ja så kan det gå när man skjuter från höften.
 
  • Haha
  • Gilla
jonatown och 1 till
  • Laddar…
@MathiasS
När jag läser det skrattar jag för mig själv: Jag har nämligen idag monterat en ballofix på 7, för jag fattade inte att 6an stängde/öppnade den.
Jag har också tillfälligt skruvat bort luftventilen för att sätta en snabbkoppling där nu när systemet ska fyllas från den punkten. Fattade inte vart annars man skulle ha ena slangen på ovansidan. (Man stänger väl avstängningsventilerna, monterar vattenslang på ena sidan fördelaren, montera slang på andra sidan fördelaren där vattnet kommer ut, stänger slingorna, öppnar en slinga åt gången och spolar)

Måste man ha glykol i systemet, nån som vet? Måste det vara speciell värmesystems-glykol, nån bestämd procent?

Tack för svar allihopa !
 
haha, ja det gäller att läsa trådarna man startar....:)

Glykol har man bara om man har golvvärme i ett hus som kallställs vintertid, annars inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.