Byggahus.se
Vi har just flyttat in i ett hus med avfuktare i krypgrunden. Den har nu börjat varna för hög luftfuktighet och jag har ingen aning om vad jag ska göra.

Vi har ingen manual och fick ingen info av den tidigare ägaren (som jag, av skäl jag inte vill gå in på, inte vill kontakta) så jag har ingen aning om hur jag ska bete mig.

Tänkte försöka kontakta tillverkaren imorgon men det kanske finns någon som har något tips om vad jag annars kan göra?


Kontrollpanel för avfuktare med varningslampa för hög luftfuktighet tänd och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Just nu är det ingen risk för mögel pga temperaturen
 
R
Fast det beror ju helt på vad han har för temperatur i krypgrunden och hur den är uppbyggd.
 
Går fläkten i avfuktaren? Knappen ovanpå ser ut att vara ställd på kontinuerlig drift (till höger) då ska avfuktaren gå hela tiden och hålla undertrycket i grunden. Du kan nog googla fram en bruks, du har med största sannolikhet en corroventa 300
 
I Martenw skrev:
Går fläkten i avfuktaren? Knappen ovanpå ser ut att vara ställd på kontinuerlig drift (till höger) då ska avfuktaren gå hela tiden och hålla undertrycket i grunden. Du kan nog googla fram en bruks, du har med största sannolikhet en corroventa 300
Japp, den är inställd på kontinuerlig drift och det blåser från utloppet i grunden.
Tack för tipset om att det antagligen är en 300, har googlat fram en bruks på den men blir inte mycket klokare.
Den senaste veckan har det varit väldigt fuktigt ute så det kanske bara är ett temporärt problem. Jag (dvs frugan :) ) har bestämt mig för att avvakta någon vecka till och om den inte slutar varna så får jag leta rätt på en återförsäljare som får komma och titta på den.
 
harry73
Eftersom du har högfukthalt i grunden och temperaturen ute är låg, borde ts ha låg temperatur i grunden (annars skulle RH troligtvis varit mycket lägre)

Störst problem för mögel får man under augusti
 
Din givare som mäter rf nere i grunden kan ha börjat glida, inte ovanligt. Låna en fuktmätare och lägg ner. Går fint med en billig mekanisk du hittar hos någon med bastu) Originalgivaren ska stå på ''kl 13'' då startar avfuktaren om rf går över 65 o/o . Under 8c är det dock ingen risk för mögel, googla mollierdiagram.

Här var det
https://www.byggahus.se/forum/attachments/m-246-gel-jpg.76259/
 
Redigerat:
Tekniker har varit här. Den larmade för att filtret behövde bytas ut. Doh!
 
Dammfiltret går att dammsuga rätt lätt. Men han menade kanske absorbatorn...Ska väl vara i x antal tusen cykler, men de kanske tar slut också. Bra att det löste sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.