Byggahus.se
Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla in min paxfläkt i praktiken, vilken typ av strömställare behöver jag för att få till den här inkopplingen? allpolig står det i bruksanvisningen men hittar ingen sån, finns ju en uppsjö med olika varianter.

oerhört tacksam för support!




paxfläkt el_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • paxfläkt el.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E 18 201 42

Exxact 2+1pol brytare kanske skulle funka?
 
Finns en brytare som man bygger in i Paxen, det är ett tillbehör du kan köpa.
 
Den där är ju lite förädisk. Det finns som sagt att köpa som tillbehör en "allpolig" brytare. Det motsvarar den tvåpoliga som sitter i nedre delen av schemat. Men sedan har de ritat in en brytare till som skall ge max luftflöde. Det kan ex, kopplas via lampbrytaren i rummet, så att fläkten går på max så länge lampan är tänd. Givetvis måste fläkten i så fall gå på samma grupp (=säkring) som belysningen.

Det där om allpolig brytning handlar om säkerhet när kan demonterar fläkten för service. Då skall det gå att säkert göra fläkten strömlös.

Iom. den där extra brytaren för max effekt. Så löser ju inte den "allpoliga" brytaren det problemet. För att vara strömlös måste båda brytarna vara avstängda (släckt lampa i rummet vid service?). Och en vanlig strömbrytare för ex. en lampa uppfyller inte säkerhetskraven för frånskiljning, man kan alltså inte lita på att en ledare är strömlös om den är bruten med en vanlig väggbrytare.

Jag har inget förslag på hur man skall göra för att den där fläkten skall monteras på ett säkert och godkänt sätt.
 
Montera en vanlig belysningsströmställare till fläkten och bryt säkringen när fläkten behöver rengöras.

Den inbyggda "allpoliga" strömbrytare som finns som tillval måste vara vår tids största övermått av civil lydnad.
 
  • Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Ja för mig spelar det mindre roll om det inte skulle vara säkert nog att ta loss och rengöra och det finns en strömförande fas där.
Jag brukar ändå alltid ta det säkra, bryter alltid säkringen innan jag ska rengöra, vare sig det är fläkten eller luftvärmepumpen. Så det är det minsta problemet.

Strömbrytaren för N och L är ju lätt att fixa, problemet är ju den andra fasen för maxflödet..hur jag ska få till den. Känns ju onödigt och fult att montera 2 brytare bredvid varandra..borde ju gå att använda en brytare med 2 eller 3 knappar..men vilken?
 
Är det inte ett val man gör vid installation om man ska låta fläkten styras med inbyggd fuktstyrning, eller låta fläkten gå för fullt?
 
Vi gör inga avkall på säkerheten här ! (y)

Kravet på att det ska finnas en brytare gäller för all elmateriel som är fast ansluten till matningen. Tillverkarna måste enligt standarden ange detta krav i bruxet. All fast ansluten elmateriel ska kunna frånskiljas. Men det kan göras med huvudbrytaren eller med säkringen, om det inte innebär en praktisk olägenhet att badrummet blir mörkt när fläkten ska rengöras.

Frågan om N behöver brytas har debatterats livligt, men jag hävdar att du inte behöver bryta N för en badrumsfläkt. Visserligen räknas neutralledaren som en spänningsförande ledare, och visserligen antyder standarden att den ska brytas, men säger samtidigt att den inte behöver brytas i vissa fall. Skulle brytning av N vara en säkerhetsfråga skulle samtliga (nåja 99.9%) av alla elcentraler i Svenska hem vara en säkerhetsrisk eftersom huvudbrytaren inte bryter N.

Sedan har vi detta med 3 mm brytavstånd. Detta krav ställs för att brytaren ska klara av överspänningar från blixtnedslag. Det klarar huvudbrytaren i centralen, eller säkringarna. Dessutom pratar vi om en badrumsfläkt med få om inte obefintliga utsatta delar.

Det skulle alltså räcka med en "vanlig" dubbelbrytare som bryter fasen och tändtråden.

Vill man känna sig riktig riktigt laglydig kan man ju montera den inbyggda verkningslösa strömbrytaren som finns som tillval. Så har PAX ansett att standardens krav kan uppfyllas. Vill man ha en extern brytare kan en s.k. tvättmaskinsbrytare användas, eller rättare sagt, jag har sett att en sådan ibland brukar användas. Har ingen rekommendation för jag känner inte till någon som enligt specen uppfyller kravet på 3 mm brytavstånd.
 
Vanlig brytare. Allt annat är bara onödigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.