Byggahus.se
Har ni fått något besked om förhöjt väggliv?

Att kunna höja en halvmeter hade gjort underverk på ovanvåningens planlösning.

Angående där nere så tycker jag det överlag ser väldigt bra ut! Om ni nu vill ha ett fönster på toan så hade jag nog flyttat bak garaget ytterligare en halvmeterish, bytt plats på dusch och wc och satt in ett fönster vid toaletten :) Borde gå!

Sen hade jag flyttat dörren till WCn lite mer mot köket för att kunna dra ut väggen för klk hela vägen mot WC istället, känns onödigt med den extra hallytan där! Dessutom hade jag ändrat trappan så att jag kommit upp en bit ifrån sovrumsdörren (nu kommer ju trappan vara precis vid sovrumsdörren) och satt en dörr in från hallen till detta utrymmet istället :)
 
K
Villahalmstad skrev:
Enligt arkitekten ska det vara ett visst ljusinsläpp och då räcker inte det fönstret som finns.😫 därför har hon lagt till takfönster.
Okej. Är det ett krav från er kommun eller arkitektens egna åsikter? Både vi och våra närmsta grannar har fönster på 10x14 i motsvarande minirum... kan iofs tycka att det är i minsta laget (vi förlorar dessutom mycket av glasytan för glasdelning ala flaggfönster..) men det var inte någon som kommenterat det i något led.

Enligt min bror som inte får bygga tvåplanshus och håller på med ritningar just nu ha 70 cm förhöjt väggliv utan att det räknas som extra våning.
 
Kallebo: Man kan generellt ha 700 mm från ovankant bjälklag/golv till utsida yttertak, då räknas ovanvåningen fortfarande som vindsvåning. Men sedan beror det också på vad är för byggnadshöjd som gäller och i detta fallet är det vad jag förstår 3,5 m. Då är det denna som gäller för höjden i fasadliv.
 
Jarlsgård skrev:
Har ni fått något besked om förhöjt väggliv?

Att kunna höja en halvmeter hade gjort underverk på ovanvåningens planlösning.

Angående där nere så tycker jag det överlag ser väldigt bra ut! Om ni nu vill ha ett fönster på toan så hade jag nog flyttat bak garaget ytterligare en halvmeterish, bytt plats på dusch och wc och satt in ett fönster vid toaletten :) Borde gå!

Sen hade jag flyttat dörren till WCn lite mer mot köket för att kunna dra ut väggen för klk hela vägen mot WC istället, känns onödigt med den extra hallytan där! Dessutom hade jag ändrat trappan så att jag kommit upp en bit ifrån sovrumsdörren (nu kommer ju trappan vara precis vid sovrumsdörren) och satt en dörr in från hallen till detta utrymmet istället :)
Nej, vi har ringt, men de ger inga svar. Ev kan vi höja huset lite och att det ses som en mindre avvikelse. Ska ju vara bygghöjd 3,5, total 7m. Det hade verkligen blivit såå mycket bättre då, håller verkligen med.
 
Kallebo skrev:
Okej. Är det ett krav från er kommun eller arkitektens egna åsikter? Både vi och våra närmsta grannar har fönster på 10x14 i motsvarande minirum... kan iofs tycka att det är i minsta laget (vi förlorar dessutom mycket av glasytan för glasdelning ala flaggfönster..) men det var inte någon som kommenterat det i något led.

Enligt min bror som inte får bygga tvåplanshus och håller på med ritningar just nu ha 70 cm förhöjt väggliv utan att det räknas som extra våning.
Nej, det är arkitektens önskemål. Vi måste inte ha takfönster om vi inte vill. Vi har nog inte riktigt bestämt oss hur vi vill ha det.
 
Hej!

Här är den nya ritning med några synpunkter inlagda.
Bland annat i köket: diskmaskin till vänster om vasken upphöjd i arbetshöjd, vask så man kan titta ut när man står och diskar, spis med dubbelugn under, gott om yta på båda sidorna av spisen, köksön ska vara lite bredare om det går, bra att ha om man ska lägga fram mat och kanske ha blommor på, mot den korta väggen, kyl, frys och skaffari med en hylla med plats för mikro. Synpunkter?

I tvättstugan, mot trappan, värmepump och sen städskåp, på andra sidan, tvättmaskin och torktumlare upphöjt med förvaring under, diskho, samt närmast dörren ca 80 cm för hatthylla och för skor.
Översikt av en husritning som visar placering av kök, vardagsrum och tvättstuga med inredningsföremål och vita zoner för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite bilder på nedervåningen:

Hallen till höger
3D-ritning av en hall med konsolbord, spegel och klädhängare, dörr till annat rum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toaletten
3D illustration av ett modernt badrum med duschhörna, toalett, handfat och en grön växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvätt
3D-modell av en köksinteriör med synlig diskbänk och två dörrar, en som leder till hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök
3D-modell av ett modernt kök med vita skåp, svarta bänkskivor och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum
3D-ritning av en nedervåning med vardagsrum, matplats, kök i bakgrunden och öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett vardagsrum med två stolar, sidobord, golvlampa och bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Sofie
 
BirgitS
Jag skulle nog flytta kyl, frys och skafferi närmare diskbänken så att passagen mellan skafferi och kökshalvön blir bredare för det är nog mycket oftare man går genom där för att duka och ställa fram än man går mellan hall och kök.
 
Jag undrar lite vad du lagt in för mått på dörrarna? tex lilla förrådet bakom trappan, där blir det svårt att utnyttja hela vägglängden för hyllor om inte dörren blir smalare. Standardhyllor kräver ju 50 djup.

Jag vet inte vad som är viktigast för er, funktion eller mycket "luft", men tycker varken kök, hall eller tvättstuga är så praktiska de borde kunnat vara med så många kvadrat på bottenvåningen. Arkitektens lösning med kapprum bakom kök och tvättstuga på andra sidan var bra, bättre att förvara ytterkläder i samma zon, annars hamnar hälften på fel ställe så går man och letar.. Köket är väldigt smalt. Märkligt att passera en byrå med blommor innan man kan ställa av sig skorna, hela den ytan är underutnyttjad. Tvättstugan är för långt från hallen, springa runt i den hallen kommer stöka ner mittpassagen. Om det ska vara en så stor korridor bakom köket så borde det iaf kunna vara ett hemmakontor på den väggen. Ståhylla och anslagstavla...
 
Ritning av en bostadsplan med markerade förslag på förändringar, inklusive vinklad toalett och större tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade nog gjort om lite på den senaste skissen.

Dels så hade jag vinklat toan. Sen hade jag gjort tvättstugan lite större, hade även flyttat dörren lite i sidled för att kunna göra köket bredare.

Slutligen hade jag tagit bort ingången till köket ifrån hallen, dels så slipper man få in all skit från hallen in i köket men även för att jag anser att den passagen känns onödig :) Bättre att få ett bra flöde i köksinredningen :)
 
Hej!

Nu har vi gjort ännu en revidering. Se nedan.

Reviderad ritning av enplanshus med indikationer för kök, vardagsrum, garage och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reviderad ritning av husplan med mått och rumsmarkeringar för sovrum, allrum och andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag skulle byta plats på hallgarderoben och dörren till duschrummet så att man inte behöver passera det tidvis blöta området framför ytterdörren när man ska på toa.

Det är opraktiskt med mindre än 80 cm mellan diskho och spis/häll eftersom det är den mest använda arbetsytan, rekommendationen är 80 - 120 cm.
Är det minst 120 cm mellan den arbetsbänken och frysen så att det går bra att passera varandra?

Känns lite farligt att ha en trappa precis utanför en sovrumsdörr.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Känns lite farligt att ha en trappa precis utanför en sovrumsdörr.
Det är i allmänhet inget problem, men det är ändå inte fel att vända på trappan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Undrar om inte dörren mellan garaget och förrådet borde öppnas inåt i förrådet för att inte riskera att någon parkerar bilen så nära att det inte går att öppna dörren helt. Om den ska fortsätta gå inåt i garaget borde den väl hängas åt andra hållet så att man inte behöver gå runt dörren när man ska in i förrådet för att hämta något.
 
Tycker ni i princip har en perfekt planlösning nu! Det enda skulle vara att ändra trappan och dörren till wc där nere som nämndes, annars top notch :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.